Skoda Superb Combi 1.8TSI 118KW DSG7 Amb.Bus. besteld

Na een tijd uitzoeken, proefritten en keuzes maken, is de auto nu eindelijk besteld.
Althans bij de leasemaatschappij, de dealer heeft de order nog niet binnen....

Het is een Skoda Superb Combi 1.8TSI 118KW DSG7 Ambition Businessline geworden met de volgende opties:
- Magnetic Brown
- Sportonderstel
- 17" Trifid velgen
- Sunset

Verder uiteindelijk niets erbij besteld wat ik niet perse nodig vond; met de prijsverhoging van 1 juli is de auto toch al duurder als mijn bedoeling was!
Ben benieuwd wanneer de dealer de bestelling heeft. Het zal dan gok ik nog wel zo'n 8 weken duren voor de auto geleverd gaat worden?
Overigens moet ik ook nog 8900 km met mijn huidige auto rijden voordat ik m in mag leveren dus dat is ruim 1000 km per week :grin:

Heb nog wel een paar detailvraagjes voor de kenners onder ons:
1. Wat brand er precies bij dagrijverlichting en schakelt dat in AUTO bij donker worden om naar AFS dimlicht?
2. Heeft mijn auto de automatische bagageruimte afdekking?
3. Heeft mijn auto regelbare voetruimte-verlichting?
4. gaan de alarmlichten even knipperen bij hard remmen?
5. Kun je met de bandenspanningscontrole zelf iets controleren of doet ie wat als het "mis" is?
6. Heeft de auto bergwegrijhulp?
7. Zit er GSM II of GSM III in en kan ik mijn HTC Desire Z blijven bedienen als ie gekoppeld is? (internet, email, etc.)
8. Staat Needle Sweep standaard aan bij deze uitvoering?
9. Gaan de ramen automatisch dicht als de auto op slot staat en het gaat regenen?
10. Kan je de gordelpiep uitschakelen? draadje doorknippen oid?

Allemaal minder belangrijke vraagjes maar ben wel nieuwsgierig :grin:

1: enkel de dagrijverlichting geeft licht en wordt het te donker gaan auto. de dimlichten branden.
2: mijn dealer heeft nog geen enkel tegengekomen. Dus nee
3: ja en deze is te regelen
4: normaal wel.
5: heb ik niet
6: ??
7: ?? Heb zelf maar een nokia en deze werkt.
8: ja
9: ramen gaan dicht bij sluiten, bij regen denk ik wel.
10: zeer gevaarlijk zonder gordel rijden maar is uit te schakelen.

snelle (je doet je naam eer aan :smirk:)
Dank je voor je antwoorden..

2 Blijf ik wel benieuwd naar wanneer de S2C het wel heeft
6 Wordt beschreven bij de DSG, dat op een helling de rem nog even blijft 'hangen' na het loslaten of zo
7 Ik wil graag bellen en gebeld worden via de carkit en Amundsen+ interface, maar verder m'n smartphone kunnen blijven gebruiken voor alles wat daar tegenwoordig op kan
10 Ik weet het en toch irriteren belerende piepjes mij altijd heel erg (als ik bijv even de auto van het garagepad af wil rijden of zo)... Weg er mee!

Canon-Eye

Forumguru
Puntje 5: je kan niks aflezen of zo.
Er wordt een waarschuwing gegenereerd indien de ABS-sensors vaststellen dat een wiel een afwijkende snelheid vertoont - dit wijst gewoonlijk op een aflopende band.

Let op: na het monteren van nieuwe banden, al dan niet gepaard gaande met wisselen van voor naar achter, moet de bandenspanningscontrole meestal worden gereset door de knop een aantal seconden (tot de piep) ingedrukt te houden. Het systeem moet aldus de nieuwe situatie als "normaal" gaan beschouwen.

Dank je Canon-Eye,
Ik had de indruk al bij het lezen van de handleiding. Je kan er dus zelf niets mee aflezen maar wordt gewaarschuwd als je naar je bandenspanning moet kijken...

Canon-Eye

Forumguru
Bandenspanning checken zou ik toch wel regelmatig doen. Maar als dit systeem piept, dan heb je vermoedelijk één band met een afwijkende (lage) spanning en dat ontstaat doorgaans niet vanzelf - dus dan snel even kijken wat er aan de hand is.

RayDelft

Forumguru
Je hebt een prachtige auto besteld in een heel mooie kleur. Maar je wilt internetten en je gordel niet om doen?
eerlijk gezegd hoop ik je niet tegen te komen.

Je hebt een prachtige auto besteld in een heel mooie kleur. Maar je wilt internetten en je gordel niet om doen?
eerlijk gezegd hoop ik je niet tegen te komen.

Ray, welk beeld krijg je van mij als je mijn bovenstaande stukjes lees?
dat ik vaak zonder gordel rijdt?
dat ik tijdens het rijden wil internetten e.d.?

Het wordt best lastig om via een forum met elkaar te communiceren als er meer gelezen wordt als dat er staat ...

Ik zit meer dan 25 jaar veel op de weg en heb inmiddels meer dan 1.000.000 km GEHEEL SCHADEVRIJ ! Nooit 1 ongelukje gehad. Niet 1
Ik rij wel eens te hard en ook wel eens niet
Ik parkeer wel eens een paar minuten zonder te betalen
Ik haal wel eens rechts maar normaal gesproken niet
Ik rij wel eens met 1 biertje op, maar nooit met 2
Ik bedien wel eens mijn radio, navigatie, telefoon tijdens het rijden
Bovenstaande dingen zijn geen gewoonte, maar komen wel eens voor. Sommige 1x per jaar andere 10x per jaar maar niet als standaard rijstijl

Maar ik heb tijdens het rijden wel ALTIJD mijn gordel om ! Automatisme. Voelt naakt zonder. Zou niet anders willen. Heb daar nooit een piepertje voor nodig gehad en wil dat nu dus ook niet als ik alleen de auto even verzet, of de garage in rijd, etc.

Ik ben bang dat je mij en mensen zoals mij bij elke rit veelvuldig tegen komt. Ik meen dat dat niet de weggebruikers zijn waar je je zorgen om hoeft te maken. De meeste chauffeurs die veel op de weg 'leven' rijden ontspannen en geconcentreerd.

Kinv

Lid
Mooie auto met inderdaad een mooie kleur.
mbt piepertje, deze gaat pas werken als je snelheid de 20 km/uur nadert. Ik kan mij niet voorstellen dat je met een hogere snelheid je auto even van het garage pad af wilt rijden cq de auto even gaat verzetten :smirk:.

mikehotel

Actief lid
Ik zit meer dan 25 jaar veel op de weg en heb inmiddels meer dan 1.000.000 km GEHEEL SCHADEVRIJ ! Nooit 1 ongelukje gehad. Niet 1

Nou, dan heb je statistisch gezien dus een meer dan gemiddelde kans op een ongelukje. Meer dan nog elders geldt in het verkeer dat ervaringen uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. Je zult ongetwijfeld een defensieve rijstijl hebben (en een paar keer mazzel hebben gehad) waardoor je deze mooie score haalt. Aan de andere kant kan dit ook onbewust leiden tot (zelf)overschatting.

Nog een aanvulling voor wat betreft punt 9: Ik kan uit je post niet opmaken of je ook een regensensor hebt, maar die heb je wel nodig willen de ruiten (en evt. panoramadak) automatisch sluiten bij regen.

Rallye

Forumguru
@mikehotel: volgens mij wordt de kans dat je een ongeluk krijgt niet groter als je lang schadeloos gereden hebt. Dat je lang schadeloos rijdt zegt wel iets over de totale kans op een ongeluk, maar als de rijstijl (en de wegen waar hij normaal rijdt etc.) van veelvoorweinig een kans inhoudt van 1:1.500.000, is de kans dat hij 200.000 kilometer na het behalen van zijn rijbewijs een ongeluk krijgt even groot als de kans dat hij na 1.000.001 kilometer een ongeluk krijgt.

Voor wat betreft de vraag van veel voor weinig over het kunnen internetten als de telefoon verbonden is met de carkit: volgens mij kan dat normaal wel, tenzij je gebruik maakt van het SAP-protocol, dat je telfoon geheel overneemt (maar wel voor betere telefoonontvangst zorgt omdat alles via de externe antenne loopt). De meeste smartphones beschikken echter niet over dit protocol, of verliezen het na een upgrade (zoals de Samsung Galaxy II). Zoek er maar eens op bij de Columbus.

Canon-Eye

Forumguru
Nou, dan heb je statistisch gezien dus een meer dan gemiddelde kans op een ongelukje.
Da's inderdaad een veel voorkomend misverstand bij mensen die geen statistiek in hun pakket hadden... :)

Daaronder begrepen degenen die maar door blijven gaan met gokken, in de rotsvaste overtuiging dat ze "nu toch elk moment wel móéten winnen".
Niet dus: elke keer als je een lot koopt, de lotto invult, het rouletteballetje laat rollen etc. is de kans op winst precies even gering als alle voorgaande en alle volgende keren (onder overigens gelijkblijvende omstandigheden).

De gordelpiep begint pas boven de 15 km per uur te 'piepen' en doet dat eerst met een interval en na in ieder geval een halve minuut wordt het een continue signaal.

In mijn vorige auto (Seat Ibiza) was het een continue signaal en verschrikkelijk irritant. Dat is nu een stuk beter...

jalex_h

Forumguru
2: als je een electrisch te openen acbterklep besteld, rolt de hoes automatisch op tot de helft. Deze optie is al lang leverbaar maar kennelijk nog niet door alle dealers geleverd:)

5: Bandenspanningscontrole gaat piepen als de spanning te veel terug loopt. Behalve resetten kun je hier zelf weinig aan doen.

8: Staat standaard aan.

9: Ramen sluiten niet automatisch, tenzij je bij het afsluiten de knop lang ingedrukt houdt. Bij regen zul je zelf in moeten grijpen.

Gegroet,

1. Dagrijverlichting branden de kleine lampjes NAAST de mistlampen, helemaal onderin, aan de buitenkant. Als het donker wordt schakelt de auto om naar je xenonkoplampen. De dagrijverlichting gaat dan uit. Je komplampen draaien met de bochten mee en je MISTlichten gaan aan als bochtenverlichting (onder de 40km/h), dus bij draaien stuur en aanzetten knipperlicht. Kan overigens allemaal met vagcom en vcds veranderd worden.
2. Alleen bij electronische kofferklep volgens mij
3. Goede vraag, als je op het forum rondleest is dit per model jaar verschillend. Hoe het met de ambition en modeljaar 2013 zit, weet ik niet. Voorin zal de auto het wel hebben, achterin is maar de vraag.
4. Standaard staat dit volgens mij aan. Is overigens in te stellen met vcds/vagcom en anders kan de dealer dat denk ik wel.
5. Bandenspanningscontrole is alleen bij grote drukverandering, geen aanduiding van het aantal 'bar's'
6. Geen idee, geen ervaring met de dsg, maar volgens mij is dit echt een puike bak!
7. Ik denk dat jij je telefoon met je navigatie systeem en met je boordcomputer (maxidot) kunt bedienen straks. Je HTC zal voor 95% kans, het gewoon doen.
8. Needle Sweep stond bij mij aan. Tevens ook weer aan te zetten met vcds/vagcom
9. In je Maxidot kun je instellen of je ramen dicht gaan, wanneer het begint te regenen als de auto op slot is. Staat de auto geparkeerd met ramen open en is niet op slot, dan werkt dit overigens niet! Maar de ramen gaan wel degelijk dicht in tegenstelling tot wat jalex_h zegt. Ik heb het ooit getest met een emmertje water :)
10. Volgens mij wel uit te schakelen, weet ik niet zeker. Draadjes hoeft anders niet doorgeknipt te worden, is gewoon een klikstekkertje.

andrehj

Forumguru
Ik heb nog een andere hint voor je: de antwoorden op vele van je vragen kun je gewoon vinden in het instructieboekje, en dat kun je gewoon downloaden. Is goed voor veel leesplezier, en je komt achter functies waarvan je niet wist dat ze op je auto zitten...:laugh:

Dank allemaal voor de informatie. Langzaam maar zeker worden de antwoorden steeds completer :smirk:

@andrehj: De vragen kwamen bij mij juist na het lezen van de gedownloade handleiding en veel topics op het forum. Enkele vragen komen niet eenduidig helder uit de handleiding en de rest is afhankelijk van model/uitvoering en krijg ik niet duidelijk uit de folders en het forum.

Volgens mij zijn nu nog de enige die niet helemaal eenduidig zijn:

2. Heeft mijn auto de automatische bagageruimte afdekking?
waarschijnlijk niet (geen elek.achterklep en geen pano)
3. Heeft mijn auto regelbare voetruimte-verlichting?
ja, maar achter niet zeker
6. Heeft de auto bergwegrijhulp?
nog geen zekerheid of elke DSG dat heeft
7. Zit er GSM II of GSM III in en kan ik mijn HTC Desire Z blijven bedienen als ie gekoppeld is? (internet, email, etc.)
Nog geen idee

@veelvoorweinig, Zeer mooie auto met vele opties. Jij gaat hier zeker veel rijplezier aan beleven:D. Over gordel piepje, deze kun je doormiddel van VAG COM uitzetten. Er is vast wel iemand die je daarbij kan helpen:D. uit laten lezen kost 25 euro. maar bij aanschaf van zo'n auto mag de dealer dit ook wel voor je doen.

Nou, dan heb je statistisch gezien dus een meer dan gemiddelde kans op een ongelukje. Meer dan nog elders geldt in het verkeer dat ervaringen uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. Je zult ongetwijfeld een defensieve rijstijl hebben (en een paar keer mazzel hebben gehad) waardoor je deze mooie score haalt. Aan de andere kant kan dit ook onbewust leiden tot (zelf)overschatting.

mmm.. volgens mij is er iemand blij met het aanschaffen van een super(b) skoda. Dan gaan we toch niet discusseren over rijstijl:confused:. (enkel en alleen opmerking reageren overbodig)

Bovenaan Onderaan