Skoda Superb Combi 1.8 TSI Ambiente

Hallo iedereen,

Woensdag kon ik eindelijk mijn nieuwe Skoda afhalen bij de dealer in de buurt (Lamaire Motors in Kortrijk (België)) en tot nu toe kan ik enkel zeggen dat ik apetrots en "chuffed like a pig in mud" ben met mijn nieuw slagschip.

Even voorstellen:
Skoda Superb Combi Ambiente
1.8 TSI (manuele zesbak)
Mocha brown
Binnenafwerking in zwart/grijs
Opties: parking distance control, cruise control, tapijtjes, dimmende spiegels (pack "ambiente")

De Superb is een heel leuke wagen om mee te rijden. Stuurt vlot, absorbeert de putten en bulten van onze lamentabele Belgische wegen vlotjes en de 1.8 benzinemotor heeft voldoende kracht om er een spurtje uit te persen wanneer dat nodig is. Al hou ik me voorlopig nog wat in tot de motor ingereden is.
Leuk daarbij zijn de schakeltips van de boordcomputer die tot zuinig rijden moeten aanzetten. Helpen doet het zeker, al is het soms een beetje vreemd om 50km/u te doen in vijfde versnelling. :-)

De afwerking van de Superb is gewoon top, zeker als je van een Peugeot komt zoals ik. Bij mijn oude Fransoos waren er wel eens een paar zaken "à la Française" samengekleefd, hier zit alles gewoon netjes vast op zijn plek. Ook de materialen die gebruikt werden voelen gewoon goed aan. Stevige knoppen, duidelijk dashboard, goede zetels. Heerlijk rijden gewoon.

Het leuke aan de Superb is dat er dingen standaard op zitten waarvan ik niet eens wist. Ik had er bijvoorbeeld totaal geen benul van dat de buitenspiegels inklapbaar waren en dat de mistlampen meedraaien bij het manoeuvreren. Leuk!

Commentaar van kijklustigen:
"- Verdorie, wat een ruimte achteraan"
"- Die afwerking is wel in orde, dat had ik niet verwacht van Skoda."
"- Is dat een Audi A6?" (het ontbreken van vier ringen zou toch een hint geweest moeten zijn, denk ik. :-) )

Tallguy

Forumguru
Altijd leuk die opmerkingen van anderen "goh, en die auto is veel goedkoper dan mijn veel duurdere VW maar heeft dezelfde (of meer) opties" :grin:

Slimme mensen rijden Skoda..zo was het toch? :tongue:

Welkom op 't forum!

Ach, eigenlijk hebben ze het bij de VW-groep nog zo slecht niet gezien. De Passat loopt op zijn laatste beentjes en kan niet echt meer mee met de concurrentie. Met de Superb hebben ze een prachtwagen in huis die klanten van de concurrentie kan afsnoepen. Dat hij er ook van de Passat afneemt nemen ze er dan maar voor lief bij zeker?

Ik vond de combinatie prijs-kwaliteit bij Skoda inderdaad zeer sterk. Alleen de Fransen bieden iets gelijkaardigs, maar dat moet je dan de mindere afwerking en de zielige benzinemotoren bijrekenen als je zoals ik een dieselhater bent. :-)

Ik heb zo'n lichtblauw vermoeden dat ze VW dichter bij Mercedes gaan plaatsen. Audi is dan concurrentie voor BMW, VW voor Mercedes en Lexus en Skoda wordt de nieuwe "Volkswagen". Seat blijft dan het "instapmerk"

MarcoO2

Forumguru
Gefeliciteerd met je mooie wagen!

Enne, voor wat betreft je VAG-analyse: check deze thread eens... hopelijk gaan we daar niet al teveel van merken!

Die thread had ik gelezen, Marco, en hoewel ik me goed kan voorstellen dat het steekt als een Skoda beter scoort dan een VW, lijkt het me verre van slim om de huidige marktstrategie voor Skoda om te gooien.

In de Benelux en Duitsland is het Oostblok-imago van Skoda ondertussen zo goed als verdwenen, maar ik Frankrijk en Groot-Brittanië worden er nog altijd Skoda-moppen verteld. Nu het roer volledig omgooien lijkt me dan ook niet zo'n goed idee. Dan mag je rekenen op een herhaling van de Seat-crash. Het valt ook op dat die theorie énkel in de Duitse pers en dan nog op basis van één artikel de ronde doet.

Nu ja, ALS het waar is zijn dat zorgen voor de volgende auto-aankoop. Deze Superb kan meneer Winterkorn me alvast niet meer afpakken. :laugh:

Anyway, hier zijn alvast een paar (héél slechte) GSM-foto's. Sorry voor de Ijslandse vulkaanstofjes. :-)

Bijlagen

• P1140_19-04-10.jpg
    P1140_19-04-10.jpg
    24,9 KB · Weergaven: 100
  • P1141_19-04-10.jpg
    P1141_19-04-10.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 76
  • P1141[01]_19-04-10.jpg
    P1141[01]_19-04-10.jpg
    19,9 KB · Weergaven: 96
Eerste indrukken na een grote week rijden:
1. Hij is wendbaarder dan ik verwacht had. Je merkt wel dat het een grote, lange auto is, maar parkeren in de ondergrondse parkeergarages in mijn stad ging vlotjes en ook plots uitwijken of kort bochten nemen gaat vlotjes.

2. Héél blij dat ik een tweekleurig interieur in zwart/grijs genomen heb en niet alles in zwart. Het zorgt voor een lichter interieur en je hebt de indruk dat er (nog) meer ruimte is. De "metalen" elementen in het dashboard komen zo ook beter tot hun recht.

3. Er zitten standaard snufjes op die ik helemaal niet verwachtte, maar wel leuk meegenomen zijn: inklapbare buitenspiegels, mistlichten die bijlichten bij het manoeuvreren, rechter buitenspiegel draait zich in "parkeerstand" zodat je de stoeprand kan vermijden. Leuk.

4. Het verbruik variert momenteel nogal sterk, maar dat komt omdat hij momenteel héél korte stukjes rijdt. Toch denk ik dat hij zuiniger rijdt dan mijn oude Peugeot 307.

5. Hij is me net iets te zacht afgeveerd en durft wel eens "deinen" bij putten en kasseistroken.

Roel

Lid
@Eindvijand. Wat is je gemiddelde verbruik nu? Ik heb net 800 km erop zitten met mijn Superb 1.8 TSI Combi en op een rit naar Belgie heb ik 1 op 12,5 verbruikt. Dat moet beter kunnen. Ik heb euro 98 getankt.

Gr,

Roel.

Porettuhcs

Senior Member
Ik haal met pijn en moeite 1 op 10 bij het dagelijks verkeer met mijn O2 1.8 TSI .... dus 1 op 12.5 is in mijn ogen al zeer netjes Roel...

Roel

Lid
Ik heb natuurlijk wel zeer rustig gereden. De motor is niet boven de 4000 rpm gekomen.
Toch moet 1 op 14 te halen zijn in de toekomst....

gjol

Nieuw lid
met mijn vorige auto, een Golf, reed ik ook 1:12,5 maar de Skoda is veel zwaarder (1450 kg) en rijdt het ook, lange afstand 1:13. Die Superb is wat mij betreft een superwagen. (TSI 1.8).

Bovenaan Onderaan