Skoda Superb Combi 1.6 TDI Motor

manuel1996

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik mag binnenkort weer een nieuwe auto uitzoeken van de zaak. Nu zit ik te kijken naar de Superb Combi 1.6 TDI.

Maar kom je nu wel vooruit met zo'n lichte motor in zo'n grote auto ?:confused:
 

MichielOctavia

Actief lid
Je moet natuurlijk gewoon eens zelf gaan rijden. Maar een 1.6 TDI hoeft echt niet verkeerd te zijn. Ik rij momenteel in een Citroën C5 Station 1.6 HDi en dat is ook een grote en zware auto. Maar hij rijdt echt prima met een motor van 110PK en 240-260Nm (hij heeft een soort turbo boost waarbij hij tijdelijk geen 240 maar 260Nm levert).
 

hemi24

Forumguru
Komt er ook nog een zesversnellingsbak voor de 1.6 TDI motor ??

Dan moet je uitwijken naar een Touran of een Passat.
De 5-bak is vrij langgerekt, waardoor het motortoerental in "5" overeenkomt met het hoogste verzet bij een 6-bak.

De motor voldoet, maar is geen scheurijzer.
Als je veel onderweg bent op de autobahn bij de oosterburen en van opschieten houdt, moet je doorsparen voor een 2.0 TDI, maar voor de snelweg in NL (zegmaar tot 150km/h) is het een aangename motor om mee onderweg te zijn.
Als trekauto verrast de motor mij ook telkens weer, evenals in de bergen: motor blijft rustig en is vanaf ca. 1500 omw/min goed taai.
 

Miez1

Forumguru
Hi Manuel,

Ik ben 450 kilometer met de Superb onderweg geweest als proefrit omdat dit ook voor mij een belangrijke vraag was. Zoals hier al is aangegeven is het geen sprintkanon maar de auto heeft met deze motor en bak een goed bruikbaar karakter en kan schakelluii gereden worden. De motor is stil, zuinig en echt opschieten kan ook. Dus als dit kenmerken zijn die je zoekt in een auto ( behoudens een mooi uiterlijk en value for money), dan moet je ook eens een proefritje maken.

Ik weet niet welke auto's er nog meer op je shortlist staan?

Immer gute fahrt!

Miez
 
Ik heb vlak na elkaar de 1.6TDI en de 2.0TDI proefgereden.
De 1.6TDI voldoet zeker: je kan er vlot mee volgen op de Nederlands/Belgische wegen waar je toch niet snel mag rijden. En ook op de autoweg kan hij goed mee. Je merkt anderzijds wel dat hij niet echt 'power' heeft, een duw in de rug moet je dus niet verwachten.
Daarna met de 2.0TDI gereden en je merkt effectief wel dat die meer vermogen/koppel heeft. Het versnellen gaat erg soepel, hij trekt echt en ook bij hogere, in NL en B illegale snelheden, versnelt hij nog vlot.
Wij hebben uiteindelijk de 2.0TDI gekozen (vooral het vrouwke vond een 1.6 toch maar licht voor zo'n grote auto :-)) maar daar betaal je toch wel een serieuze prijs voor: ruim 2000€ extra in aankoop, ruim 500€ extra BIV, een iets hoger verbruik (hoewel dat met de 2.0 ook meevalt: 5l/100km op lange stukken is redelijk eenvoudig te halen) en een iets hogere verzekering.
De rationele keuze is zonder meer de 1.6TDI, toch zeker voor de lage landen. In Duitsland merk je dat de zware motoren (2.0TDI van 170pk, 2.0TSI etc.) meer verkocht worden maar daar kan je dat potentieel af en toe ook echt gebruiken (voor zover het verantwoord is natuurlijk).
 

hemi24

Forumguru
Als je ook bij hogere snelheden zoals in Dld 'zuinig' wilt rijden is de 2.0 TDI een beter keuze dan de 1.6 TDI. Is een bekend verschijnsel dat veel rijders met de 2.0TDI toch redelijke zuinige cijfers halen bij langere ritten op de snelweg met hogere snelheden. De kleinere diesels zijn dan minder zuinig omdat ze domweg boven hun kunnen moeten presteren.
 
Ik vind zo'n vraag altijd wel grappig. Hij wordt gesteld terwijl iedereen al weet dat je gewoon een proefrit moet maken. Zeker ook omdat het persoonlijk is. Mijn ervaring met de Superb 1.6 is dat het prima rijd maar gewoon niet echt snel is. Ik heb een aantal proefritten gemaakt en ben zeker onder de indruk dat het zo fijn rijd met in feite een kleine motor en weinig power.

Ik moet zeggen dat ik wat meer kracht gewend ben in mijn Avensis 2.0D maar gezien de kosten en omdat ik graag Skoda rij (Had een Octavia hiervoor) heb ik toch gekozen voor de 1.6 Superb Combi.
 

Miez1

Forumguru
Ik sluit me bij Peeet aan, verbluffend wat zo'n grote auto met een relatief kleine motor aan de dag legt. Gewoon een prettig vlak koppel verloop en rustig karakter. Voor de snelheidskicks moet je deze niet hebben, maar daarvoor zeggen alleen de droge cijfers reeds genoeg. Vergelijk het nergens mee, dan valt het altijd mee.

Immer gute fahrt!

Miez
 

manuel1996

Nieuw lid
Bedankt allemaal.

Ik ben nu een stuk wijzer geworden:) en ik denk dat het gewoon de 1.6 neem.

Aankomende zomer ga ik kijken voor een proefrit.

Er is toch ook een mogelijkheid om de 1.6 TDI te laten motor tunen ??
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet of het je helpt maar ik vond het behoorlijk tegen vallen. De overgang van 2 naar 3 komt aardig overeen met wat ik nu zou merken als ik van 2 naar 4 schakel met m'n 1.9 TDI. Ook van 100 naar 120 en van 120 naar 130 vond ik in z'n 5 echt bedroevend. Het is niet onoverkomenlijk, maar ook echt niet te vergelijken met m'n huidige 1.9 TDI. Overigens heb ik eerder in een Octavia 1.6 TDI gereden en dat helemaal niet ervaren. Dus of het nu aan deze auto specifiek ligt (er lagen wel grotere wielen onder en daar wordt ie ook neit sneller van) De Octavia waar ik in gereden heb reed overigens prima dat vond ik een goede combinatie. Maar ja die is ook 200 kg lichter. Persoonlijk neig ik nu toch meer naar de Passat (die heeft zoals eerder gemeld een 6-bak), of misschien zelfs een Jetta met DSG7 ;)
Dus ga zeker proefrijden en ervaar het zelf!
 

jalex_h

Forumguru
(er lagen wel grotere wielen onder en daar wordt ie ook neit sneller van)

Dat zal wel los lopen. Om te voorkomen dat de kilometerteller niet te veel uit de pas gaat lopen, worden er bij grotere velgen plattere banden toegepast, zodat de omtrek zo onogeveer gelijk blijft.
Standaard staat een greenline op 205/5 r 16. Die banden hebben een omtrek van 198,52 cm.
optioneel levert Skoda:
205/50 R17: omtrek 200,06 cm (+ 0,78%)
225/45 R17: omtrek 199,27 cm (+ 0,38%)
225/40 R18; omtrek 200,18 cm (+ 0,84%)
Kortom, geen verschillen die je terug vindt in je prestaties. Sterker, in het ergste geval (255/40 R18) is het verschil in hoogte nog geen 6 mm. Dus nog minder dan het verschil tussen hagelnieuwe en bijna versleten banden.
 

Bakkertje

Forumguru
De breedte scheelt wel en dat merk je wel degelijk in de prestaties. Maar ik geloof inderdaad niet dat als ie op 16-ers staat het ineens een andere auto is..
 
Gister mijn nieuwe Superb Combi Ambition Businessline 1.6 TDI opgehaald !
En hij rijd echt super. Misschien was ik ook wel helemaal niet verwend met een Qashqai 1.5TDI en een Touran 1.9 TDI.
Maar dit rijd echt beter dan beide voorgaande auto's. Had als proef alleen in een Octavia Combi gereden van een collega.
Maar het valt echt 100% mee. Ben er erg tevreden over.
 
Bovenaan Onderaan