Ik heb vlak na elkaar de 1.6TDI en de 2.0TDI proefgereden.
De 1.6TDI voldoet zeker: je kan er vlot mee volgen op de Nederlands/Belgische wegen waar je toch niet snel mag rijden. En ook op de autoweg kan hij goed mee. Je merkt anderzijds wel dat hij niet echt 'power' heeft, een duw in de rug moet je dus niet verwachten.
Daarna met de 2.0TDI gereden en je merkt effectief wel dat die meer vermogen/koppel heeft. Het versnellen gaat erg soepel, hij trekt echt en ook bij hogere, in NL en B illegale snelheden, versnelt hij nog vlot.
Wij hebben uiteindelijk de 2.0TDI gekozen (vooral het vrouwke vond een 1.6 toch maar licht voor zo'n grote auto :-)) maar daar betaal je toch wel een serieuze prijs voor: ruim 2000€ extra in aankoop, ruim 500€ extra BIV, een iets hoger verbruik (hoewel dat met de 2.0 ook meevalt: 5l/100km op lange stukken is redelijk eenvoudig te halen) en een iets hogere verzekering.
De rationele keuze is zonder meer de 1.6TDI, toch zeker voor de lage landen. In Duitsland merk je dat de zware motoren (2.0TDI van 170pk, 2.0TSI etc.) meer verkocht worden maar daar kan je dat potentieel af en toe ook echt gebruiken (voor zover het verantwoord is natuurlijk).