Skoda Superb: 3.6 v6 nokkenasverstelling, ketting of beiden?

sandbeek

Nieuw lid
Ik overweeg een Skoda Superb 3.6 4x4 , 129000 gelopen uit 2009 maar nu hoor ik een geluid in de motor. Eigenaar zegt dat het niets is ik denk de nokkenasverstelling/ketting maar met de vw ketting elllende ben ik bang geworden. Neem ik de gok?

Kan op het net weinig vinden van de zwakke punten.
 

CDK

Forumguru
@sandbeek, ik heb een 3.6 gehad (kenteken 77-ZGV-6) daar is de kettingspanner eens van vervangen, de ketting zelf nooit problemen mee gehad. Alleen na het starten mag je hem kort horen, daarna moet hij stil zijn. Als er olie bijgevuld moet worden hoor je ook een iets ander geluid, maar geen ratelen. Blokken zijn vrijwel onverwoestbaar en 129.000km is weinig voor zo’n auto.
 

sandbeek

Nieuw lid
Ik heb iemand gehoord over nokkenasversteller maar is dat houdt toch wel op bij €500. Ik moet morgen de knoop doorhakken maar als er geen kettingproblemen zijn bij de 3.6 neeem ik de gok. De ratel na het starten ken ik dat is normaal zeg maar en daarna direct stil.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Zelf heb ik verder geen enkel probleem ervaren en ook bij de andere 6 pitters op dit forum niets van dien aard gelezen. Zelf mis ik de auto nog dagelijks, dus snel kopen die bak en nooit meer weg doen ;)
 

haassie

Forumguru
Ik zit te twijfelen tussen een 2.0 en een 3.6....

Heb wat gelezen over die 3.6 en filmpjes gezien wat een heerlijk geluid...bij de 2.0 blijft toch een beetje het oliespook rondwaren....een 3.6 blok heeft dit toch niet? Welke bak zit er aan de 3.6...is dat een dq250 of nog zwaarder?
 

CDK

Forumguru
Ik zit te twijfelen tussen een 2.0 en een 3.6....

Heb wat gelezen over die 3.6 en filmpjes gezien wat een heerlijk geluid...bij de 2.0 blijft toch een beetje het oliespook rondwaren....een 3.6 blok heeft dit toch niet? Welke bak zit er aan de 3.6...is dat een dq250 of nog zwaarder?

3.6 is heerlijk!! Geen oliespook te bekennen en voorzien van de DQ250 6 bak met natte koppeling.
 

Eemspoort

Forumguru
Zal ik ook nog even bevestigen en benadrukken hoe fijn de V6 is? :D
Het enige nadeel is het verbruik, maar buiten dat gewoon een goede machine.
Dus als je niet wakker ligt van 1 op 9 gemiddeld, dan heb je er een geweldige auto aan.
Ik kan er mee leven, vooral omdat het smeerolie-probleem hier niet de kop op steekt en de DSG heel blijft.

En als je het niet helemaal vertrouwd laat je een aankoopkeuring doen. Als daaruit blijkt dat de ketting e.d. aan vervanging toe is, dan doe je dat direct na aankoop, ben je er vanaf.
Ik kocht de mijne met ca. 65k op de klok, staat nu op 115k, nooit problemen gehad, buiten de dynamo die ineens de geest gaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

haassie

Forumguru
Tsja het verbuik....maar dat weet je met een 3.6.....Ik denk dat een 2.0 TSI het echter niet veel zuiniger aan doet eerlijk gezegd.....had voor mn huidige superb 1.8 tsi een Nissan primera 2.0 die hoe dan ook altijd 1:10 gemiddeld reed, dan vind ik 1:9-10 nog een soort van netjes. Is alleen niet te hopen dat milieu lobbies auto's nog meer gaan belasten op basis van energielabels(rekening rijden)....dan kan het weer een duur geintje worden....
 

bobbl

Forumguru
Zelf heb ik verder geen enkel probleem ervaren en ook bij de andere 6 pitters op dit forum niets van dien aard gelezen. Zelf mis ik de auto nog dagelijks, dus snel kopen die bak en nooit meer weg doen ;)

Ik sluit me aan bij @Corné de Kluijver , hele fijne auto met zo`n 3.6 en tot nu toe alleen regulier onderhoud!(2010 met 154000km)
Geen gekke dingen, nog steeds met orginele bak, geen software aanpassing.
Heb hiervoor van alles gereden, van 1.6 tot 3.0, en alles loopt zo,n beetje 1 op 10(met de kleine afstanden die ik rijdt)
Op lange afstanden haal ik met de 3.6 wel 1 op 12.5.
Zit dagelijks met een grote smile in de auto, iedere keer weer!
Dus als je het verbruik niet erg vindt, doen!

Ik blijf net zo lang met dikke motoren rijden tot ze het ons onmogelijk maken!
Zou graag nog naar een V8 gaan voordat het te laat is......
 

sandbeek

Nieuw lid
Mooie verhalen, die van mij heeft dus een motorgeluid (dus denk ik aan ketting) geen foutmeldingen (nog) en een DSG bak. Wanneer hebben die bij de 3.6 meestal een revisie nodig?
Verbruik inetereseert mij niet dan moet je een nieuwe 1.0 halen. Mis je alleen 50% pk's :)
 

CDK

Forumguru
Mooie verhalen, die van mij heeft dus een motorgeluid (dus denk ik aan ketting) geen foutmeldingen (nog) en een DSG bak. Wanneer hebben die bij de 3.6 meestal een revisie nodig?
Verbruik inetereseert mij niet dan moet je een nieuwe 1.0 halen. Mis je alleen 50% pk's :)

Als je de ketting of de spanner verdenkt moet je de speling op (laten) meten en de kettingspanner laten checken. Een specialist / dealer weet wat daarvan de toleranties zijn. Bij mij is bij het tunen preventief de kettingspanner vervangen omdat die het wel eens zouden laten afweten en omdat er ook ‘enig geluid’ aanwezig was. DSG bak krijgt om de 60k nieuwe olie uit m’n hoofd en de Haldex om de 90k dacht ik. De koppelingsplaten van een DQ250 kunnen aanzienlijk veel km’s meegaan, maar normaliter minstens 200k, dit in tegenstelling tot de DQ200 bij de lichtere motoren. De DQ250 zou een autoleven mee moeten kunnen, maar de mechatronic zou het voortijdig kunnen begeven, maar is vaker uitzondering dan regel. Het is gewoon een hele degelijke combinatie van motor en bak.
 

sandbeek

Nieuw lid
En bijvullen van het oliepijl tot net boven max schijnt ook te helpen las ik, iemand daar ervaring mee?
Laatste vraag wat kost verv, van de kettingspanner bij een normale garage ;) ?
 

CDK

Forumguru
En bijvullen van het oliepijl tot net boven max schijnt ook te helpen las ik, iemand daar ervaring mee?
Laatste vraag wat kost verv, van de kettingspanner bij een normale garage ;) ?

Zeker niet aan beginnen, alles boven max tot halverwege de stok wordt verstookt, daarna blijft het oliepijl vrij stabiel. Ik heb met 5w30 nooit bij hoeven vullen tussen de 30k beurten in, alleen toen er op advies van de importeur van 5w30 naar 0w30 overgestapt is moest ik 0,5 liter bijvullen na 20k km.

Geen idee wat de kosten van het onderdeel en de uren zijn. Bij mij is het meegenomen in een project.
 

avpy

Senior Member
Ik overweeg een Skoda Superb 3.6 4x4 , 129000 gelopen uit 2009 maar nu hoor ik een geluid in de motor. Eigenaar zegt dat het niets is ik denk de nokkenasverstelling/ketting maar met de vw ketting elllende ben ik bang geworden. Neem ik de gok?

Kan op het net weinig vinden van de zwakke punten.

Heb je de 3.6 nog gekocht ??.
Ik heb zelf ook een 3.6 deze heb ik in nov 2017 gekocht en heb er nu bijna 32000 km mee gereden en bevalt heel goed.
geen olie verbruik. Er staan nu 178000 km op. Wat ik wel aan wil raden is om de software van de dsg aan te laten passen, zodat hij niet meer zo snel opschakeld.
verbruik zit gemiddel rond 1 op 10 en op snelweg in Nederland 1 op 10,5.
Als je er in Duitsland flink mee doortrapt zit je tegen de 1 op 8 gemiddeld met kruissnelheid van 160 a 170.
Ik vind het een hele fijne auto en heb er nog geen km spijt van.
 
Bovenaan Onderaan