Skoda SuberB 2.0 TSI aankooptips

rsb1150gs

Nieuw lid
Beste Forum leden,

Mijn zoektocht naar een goede auto is nog steeds doorlopend. Van superb 3 naar Kodiaq en nu kwam ik een mooie Superb 2 uit 2011 tegen met 98.000km van 2e eigenaar en in een lekkere uitvoering. Toch Is het fijn om wat extra geld over te houden voor andere dingen. De auto die ik tegenkwam is de onderstaande:


Nu is eigenlijk mijn vraag of deze auto het waard is om hier eens bij te gaan kijken? Ik kan weinig vinden over de 2.0 blokken uit die tijd, terwijl ik van de 1.8 weet dat die veel problemen met kettingen en olieverbruik hebben gehad en verder ook over de automaten is mij weinig bekend. Ik zou hem sowieso voorzien van een trekhaak voor de caravan en een Android radio voor de muziek :) Ik ben wel even benieuwd naar jullie kennis en mening. Prijs vind ik ook nog wel ondanks de lage km-stand wel een ding voor een 13 jaar oude Superb.
 

JeSko

Forumguru
Schitterende auto zeg!!

Prijs vind ik marktconform, ik heb 2 jaar geleden nog bijna 11.000 gehad voor een 1.6 tdi Superb 2, en benzines zijn nu eenmaal wat duurder.
 

VAG-man

Forumguru
Inderdaad prachtige auto. Persoonlijk vind ik de vraagprijs erg hoog.
Ook de 2.0 TSI is niet vrij van olieverbruik, maar wel minder dan de 1.8. De problemen openbaren zich rond 100.000 km.
 

rsb1150gs

Nieuw lid
In welke vorm openbaren zich deze problemen dan, is dit iets wat gegarandeerd gaat gebeuren of is er een kans dat? Ik zit niet te wachten om over 30-50.000km een blok revisie te moeten doen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

haassie

Forumguru
Kijken kan altijd toch? De vraagprijs voor een auto die je niet vaak ziet met deze uitrusting en motorisering EN km stand lijkt me vrij normaal. Mijn vorige auto 1.8tsi met 255000km staat nu weer te koop voor 8500 :).....je kan het altijd vragen als verkoper.

VWB het olieprobleem, dat is wel een aandachtspunt. Ook ik heb dit mes in de rug gehad op redelijk hoge km stand 185dkm. Volgens mij maakt het niet of het een 1.8/2.0 is komt even vaak voor.

Versnellingsbak dq250 in een 2.0 is beter en sterker dan in een 1.8 dq200 mits goed onderhouden (oliewissel tussen 60/80dkm)....anders in de onderhandeling meenemen, heb ik ook gedaan bij de nieuwe.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Olieverbruik doordat de zuigerveren vollopen met koolaanslag en dan vast gaan zitten.
Het gebeurt niet altijd, en ik weet niet of dat bij de auto's van 2011 en later opgelost was, maar de oplossing van VAG zelf was niet altijd afdoende.
 

VAG-man

Forumguru
Nee de 1.8/2.0 motoren van 2011 hebben geen modificatie gehad. Pas vanaf 2012 en ik denk dan het modeljaar 2013 (vanaf juni 2012) is er een modificatie gekomen.
 

rsb1150gs

Nieuw lid
Thanks voor de reacties, het is inderdaad een erg mooie auto, maar ik weet ook van mezelf dat zoiets in mijn achterhoofd gaat zitten en me er toch zorgen over ga maken ( iets met autistische perfectionist :) ) Ik had ook al even gezocht naar de kosten om dit te laten verhelpen , maar dan kan je je portemonee ook nog best wel leeg rammelen €3-4000 als je het daar mee red. Eigenlijk is dat al een kostenpost die je moet reserveren als je zo'n auto koopt en het is alleen een lot uit de loterij als het je niet overkomt. Ik ga maar eens contact met de garage opnemen hoe die er tegenaan kijkt.
 

andrehj

Forumguru
Nee de 1.8/2.0 motoren van 2011 hebben geen modificatie gehad. Pas vanaf 2012 en ik denk dan het modeljaar 2013 (vanaf juni 2012) is er een modificatie gekomen.
Let op @rsb1150gs : Vanaf MJ2012 (die ik heb) kregen de zuigers 0.5mm bredere zuigerveren met iets grotere gaatjes (1mm ipv 0.5mm). Dat hielp echter maar een heel klein beetje. Het zorgde er alleen voor dat het olieprobleem zich nu pas bij ca 120.000 km ipv al bij 60.000 km voordeed. Onze S2 is heeft daarom rond 120.000 km een motorrevisie gehad.
Pas vanaf (ongeveer) de S3, rond 2015 of 2016, is men bij VAG ook eindelijk de wafelvormige zuigerveren gaan gebruiken, het type wat de revisiebedrijven toen al lang toepasten.
Dus pas vanaf die jaren kun je deze motoren probleemloos kopen. Of zoek gewoon een S2 die aantoonbaar een motorrevisie heeft gehad.
 

rsb1150gs

Nieuw lid
Dank nog voor alle reacties, toch besloten afgelopen weekend om maar niet te gaan kijken. Met zulk soort dingen weet ik dat ik een mierenn..ker ben en blijft in mijn achterhoofd zitten. Nu gaat gewoon de zoektocht verder naar de perfecte auto passend in mijn Budget
 

haassie

Forumguru
Met deze generatie superb 2009-2013 heb je motorisch gezien te maken met een rondwarend oliespook in de grotere tsi motoren óf afhankelijk van de motorisering problemen met een versnellingsbak (droge dsg7 motoren met 1.8tsi). Heb ze allebei aan de hand gehad en dat kost geld en heel veel energie. Goede keuze het niet te doen.
 
Bovenaan Onderaan