Beste forumleden,
ik heb sinds een drietal maanden een Skoda Rapid Spaceback met een 1.2 TSI motor (ca. 65000 gereden, bouwjaar begin 2015). Nu was het dit weekend voor het eerst dat ik een echt koude start ermee had (hij had ook een week stilgestaan). Het was -2 graden (en 's nachts nog iets kouder geweest) en de auto gaf een nogal ratelend geluid dat niet ophield bij het rijden. Ik dacht wellicht aan nog koude olie dus al rijdend heb ik de uitlezing van olietemperatuur op de display gezet. Bij ca. 50graden werd de ratel minder en rond de 52-53 graden olietemperatuur verdween het geluid. Daarna reed hij soepel zonder bijgeluiden.
Later die dag weer mee gereden, toen was de auto minder koud, maar zelfde verhaal, hij moest opwarmen en rond de 52 graden verdween de ratel.
De ratel hoor ik het beste bij lage toerentallen en snelheden vanwege omgevingsgeluid, maar is er ook bij hogere snelheden.
Weten jullie wat dit is? Is dit problematisch, dwz kan het schade aan de auto toebrengen? Kan het zijn dat er verkeerde olie in de auto zit die vervangen moet worden (bijv. olie die onder 0 graden niet goed smeert)? Of is er mogelijk iets mis met een onderdeel?
Ik heb eerder gezocht naar de bekende issues met de distributieriem, maar daar is mijn auto (denk ik?) iets te nieuw voor en zou niet alleen bij koud weer en koude motor moeten voorkomen, toch?
Alvast dank voor jullie reacties!
ik heb sinds een drietal maanden een Skoda Rapid Spaceback met een 1.2 TSI motor (ca. 65000 gereden, bouwjaar begin 2015). Nu was het dit weekend voor het eerst dat ik een echt koude start ermee had (hij had ook een week stilgestaan). Het was -2 graden (en 's nachts nog iets kouder geweest) en de auto gaf een nogal ratelend geluid dat niet ophield bij het rijden. Ik dacht wellicht aan nog koude olie dus al rijdend heb ik de uitlezing van olietemperatuur op de display gezet. Bij ca. 50graden werd de ratel minder en rond de 52-53 graden olietemperatuur verdween het geluid. Daarna reed hij soepel zonder bijgeluiden.
Later die dag weer mee gereden, toen was de auto minder koud, maar zelfde verhaal, hij moest opwarmen en rond de 52 graden verdween de ratel.
De ratel hoor ik het beste bij lage toerentallen en snelheden vanwege omgevingsgeluid, maar is er ook bij hogere snelheden.
Weten jullie wat dit is? Is dit problematisch, dwz kan het schade aan de auto toebrengen? Kan het zijn dat er verkeerde olie in de auto zit die vervangen moet worden (bijv. olie die onder 0 graden niet goed smeert)? Of is er mogelijk iets mis met een onderdeel?
Ik heb eerder gezocht naar de bekende issues met de distributieriem, maar daar is mijn auto (denk ik?) iets te nieuw voor en zou niet alleen bij koud weer en koude motor moeten voorkomen, toch?
Alvast dank voor jullie reacties!