Skoda onderhoud in de Zaanstreek?

Quagga

Lid
Hoi!

Ná een pijnlijke maandje of vier zonder een Skoda in mijn leven, heb ik afgelopen weekend een mooie 2011 GL op de kop kunnen tikken :cheer: (meer over later)

Jullie geloof 't niet (of misschien juist wel) maar op de terugweg begon de gloeispiraaltje langzaam te knipperen... Als ervaringsdeskundige schrok ik er niet echt van (geen noodloop, alleen cruise control deed het niet meer) maar echt blij was ik ook niet...

EGR -> de Achilles hiel van de 1.2tdi :banghead:

Nu wil ik mij graag beroepen op de collectief wijsheid van deze forum met twee vragen:
  1. Wat is wijsheid ivm de EGR? Gewoon vervangen en vooruit? Of weghalen en softwarematig aanpassen? De bedoeling is om de auto voor de komende 100,000km en vijf jaar te rijden...
  2. Een adres voor onderhoud/reparatie in de Zaanstreek. Ik woon in Krommenie en zou liefs binnen fietsafstand (10km?) terrecht, maar voor een echte goeie monteur rij ik wel een blokje om. Mijn voorkeur gaat uit naar een merkdealer (Martin Schilder Heemskerk? Niet als ik internetverhalen moeten geloven) maar een goeie onafhankelijke garage is zeker ook acceptabel.

Alvast dank!
Q

UPDATE - Ik heb even gezocht op steekwoorden die mij logisch voorkomt ("Skoda zaanstreek" enz) helaas zonder succes. Vandaar de nieuwe draadje. De vraag ivm de EGR wil ik best verplaatsen indien gewenst!
 
Laatst bewerkt:

Quagga

Lid
Even Googlen en ik ben terrecht gekomen bij WW Smit (onafhankelijk, Amsterdam). Uit de verhalen op internet lijkt te halen dat het gaat over een eerlijke en betrouwbare garage. Ik ben benieuwd...

Leuk is dat ze open zijn van 08:00 tot 20:00 's avonds. Dus mag ik er gewoon ná werk langs om de auto uit te laten lezen (€39).

Het is een niet-misselijke 30km van mijn bed, dus staat ik nog altijd open voor een adresje in de Zaanstreek :pieker:
 

Waalko Kramer

Forumguru
Hoi @Quagga welkom op het forum.

Ik woon ook in de Zaanstreek en heb mijn Skoda in onderhoud bij MS in Heemskerk.
Ik maak gebruik van de haal en breng-service van MS en dat is gratis.

Anders even contact opnemen met Remco van Santen van filiaal Heemskerk.

Succes.
 

Joske

Forumguru
Wat is wijsheid ivm de EGR? Gewoon vervangen en vooruit? Of weghalen en softwarematig aanpassen? De bedoeling is om de auto voor de komende 100,000km en vijf jaar te rijden...
de EGR is softwarematig niet weg te schrijven bij een 1.2TDI greenline.. anders hadden er al HEEL veel dichtgestaan in NL vermoed ik ;)

ECU is niet gekraakt geraakt, het enige dat wel kan mbhv tuning is een externe box.
 

Quagga

Lid
Heren,

Dank voor de reacties!

@Waalko Kramer Goed om te horen dat er ook wel tevreden klanten van MS zijn. Haal-en-breng service zou ideaal zijn... Misschien toch maar een keertje langs gaan om de sfeer te proeven? Overigens ben ik niet helemaal nieuw op deze leuke forum, hierbij mijn draadje ivm het bestellen van mijn vorige (lease) Fabia Combi.

Ook Serviceright kwam langs gedurende mijn Google zoektocht. Zeker een interessante optie, maar zelf verkies ik mijn geliefde auto naar een monteur met merkspecifieke ervaring te brengen.

@Joske Zonde! Ik vind een boxje bespreekbaar, als het maar leiden tot een langdurige oplossing. Helaas moet ik dan afleiden dat er géén standaard-oplossing is voor deze kwaaltje? Gewoon Mijnheer de monteur er op loslaten en hopen voor het best?
 

Joske

Forumguru
Een af en toe sterk variërende rijstijl kan een vastgelopen EGR-klep eventueel voorkomen. Dus goed warm rijden en eens langer in toeren laten klimmen. Dit zorgt voor een bewegende EGR klep en kan (ik zeg KAN) mss voorkomen dat het boeltje helemaal dichtslibt.

Voor de rest: tik eens EGR klep in op de zoekfunctie hier op het forum, je zal veel topics vinden ;)
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben inmiddels 2 keer bij Skoda dealer in purmerend geweest. Geen negatieve ervaringen mee.

Wel was ik ontevreden over S point (nu a-point) in Amsterdam. Beetje vervelende toon en houding als je van gedachten wil wisselen over de tegengevallen resultaten van de auto (niet goed uitgelijnd na een reparatie) , en kletspraatjes verkopen om slecht werk te verdoezelen "het ligt aan uw banden..."

Op Zaanstreek zoeken helpt denk ik ook niet, want wie noemt dat verder zo? Ik noem her gewoon regio Amsterdam of Noord Hollans :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Waalko Kramer

Forumguru
Ik ben inmiddels 2 keer bij Skoda dealer in purmerend geweest. Geen negatieve ervaringen mee.

Wel was ik ontevreden over S point (nu a-point) in Amsterdam. Beetje vervelende toon en houding als je van gedachten wil wisselen over de tegengevallen resultaten van de auto (niet goed uitgelijnd na een reparatie) , en kletspraatjes verkopen om slecht werk te verdoezelen "het ligt aan uw banden..."

Op Zaanstreek zoeken helpt denk ik ook niet, want wie noemt dat verder zo? Ik noem her gewoon regio Amsterdam of Noord Hollans :jaja:


Het is gewoon Zaanstreek/Waterland!
 

Quagga

Lid
Hoi Heren

Even wat terugkoppeling:

Uiteindelijk ging ik gisteravond naar WW Smit (Amsterdam, Buitenveldert) waar ik voor mijn gevoel best goed geholpen werd. Wat handig dat ze gewoon s'avonds open zijn! En bij een onderhoudsbeurt mag ik gewoon een gratis leenauto pakken en 24 later staat mijn auto weer klaar, zonder dat ik vrij hoef te nemen. De weerbarstigheid van de praktijk moet nog blijken, maar vooralsnog heb ik de gevoel mijn adresje te hebben gevonden.

MS (Heemskerk) belde tot twee keer terug. Meneer van de workshop maakte een zeer positief indruk op mij. Hij "denken in oplossingen" zoals het heten en ook hij was bereid mij een gratis leenauto mee te geven, indien ik tegelijkertijd een grote beurt laten uitvoeren.

Uiteindelijk besliste de ruime openingstijden van WW Smit mijn keuze, maar mijn beeld van MS (Heemskerk) is zeker méér positief geworden door de contact.

@turboturbo Ik kan er zeer slecht tegen wanneer een garage hun fouten goed proberen te praten. Het is gewoon menselijk om fouten te maken, zeker wanneer jij druk aan 't werken bent. Het is bewonderenswaardig wanneer men gewoon een foutje toegeven en goed maken. Dat geeft vertrouwen en zorg voor een tevreden en terugkerend klant IMO.

Overigens gaan ik er van uit dat jij geen Zaankanter bent? :itwasntme:


@Joske Nu ik met ietsje meer geduld de zoekresultaten hebben bekijken, vond ik ook meer antwoorden er tussen. Ik citeer een stukje van jouw reactie op de draadje Reinigen EGR klep Fabia 1.2tdi 2010:

"...een EGR klep afhankelijk van de belasting van de motor open gaat of dichtblijft. Zoals geweten: bij vollast gaat de klep dicht, bij stationair draaien ook (deels toch) en bij halflast gaat de klep open. Wat er volgens mij dus "goed" is, is dat door eens vollast te gaan (maakt niet uit in welke versnelling) bij warme motor de klep alsmaar moet bewegen in zijn behuizing."

Dat vind ik een hele duidelijke uitleg en het verklaart mijn ervaring (achteraf hé, compleet met een hele string gokjes):

Toen ik de auto voor het eerst rijden, toen vond ik d'r beetje "lui" (klep lichtelijk vastzittend in open stand, gok ik). Meneer de eerste eigenaar die reed altijd op de schakelindicator, dus vragend om EGR problemen. Toen ik de auto op de terugweg goed door de toeren jagen, voelde 't of zij ineens "los kwam" (klep ineens dicht, gok ik). Géén 5 minuten later was de motor management geschrokken van de gewijzigde parameters, en ging zich dus keurig in de noodloop-stand zetten. Enkele uren flink doorkachelen later, was de klep weer helemaal gangbaar. Foutcodes uitlezen, wissen en hupsakee!

Nou, dat laatste moeten nog blijken, maar indien er iets te melden is, dan hoor jullie het als eerste.

Dank voor alle reacties en tips :bloemen:

Mvg,
Q
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Lakeman Purmerend.
Oudste Skoda dealer van ons landje en familie bedrijf met als je er wat meer bent geweest men je van gezicht en naam onthoud en altijd klaar staat voor een praatje en / of een bakkie koffie met op zijn zaans 2 koekkies van verkade...
 

Quagga

Lid
@EdK Dat klinkt helemaal leuk! Qua afstand scheelt het voor mij maar weinig tov WWS, waar mijn Fabia momenteel logeert :cry: In mijn situatie blijft de ruime openingstijden van laatstgenoemde doorslaggevend, maar het is goed om te weten dat de officiële Skoda garage er ook mogen zijn, compleet met fans :thumbsup:

Blijkt dat ik de plank compleet missloeg met mijn fabeltje in post #12. Vandaag, rond de lunch, dook de storingsmelding opnieuw op. Toevallig had ik vrij, dus ging ik bellen met WW Smit, waar ik direct heen mog. Het was even wachten dat de jongens hun eten wegwerken (vond ik niet gek) toen bleek dat er iets met de verstuiver op de middelste cilinder mankeert. "Afwijking inspuithoeveelheid cil. 2"; P026600 met symptoomnummers [$003E0D] [15885] aldus de uitdraai. Blijkbaar hetzelfde melding als maandag geconstateerd, maar nieuws voor mij.

Helaas gaat een vervolgonderzoek om wat meer tijd vragen, dus ging ik (voorlopig) kosteloos vandoor in een nette Seat Ibiza.

Om deze draadje een beetje zuiver te houden gaat ik hierbij richting "Mijn Auto" (wellicht met een uitstap richting de Fabia II techniek subforum) maar het lijkt mij duidelijk dat er meerdere goeie adresje zijn voor Skoda onderhoud in Noord-Holland.
 
Bovenaan Onderaan