Skoda-onderdelen uit Česká republika

Ik had begin vorige week een ongewenst contact met een verlaagde Audi A3 bij een snelheid van 90-100km/u: linkerspiegel naar de vaantjes. Doordat de A3 verlaagd was, raakte hij met de bovenkant van zijn spiegelkap vol de LED-richtingaanwijzer op mijn Superb Combi bij het kruisen.

Het buitenste LED-lampje (de behuizing van de unit was in stukken uit elkaar gevallen) hing enkel met de bedrading nog vast aan de spiegel. Ook het spiegelglas en de plastic `undertray' van de spiegel waren naar de vaantjes; spiegelkap bleef gelukkig ongeschonden, net als de mechaniek (spiegel klapte nog netjes in) en de bedrading binnenin de spiegel (de LEDjes lichtten nog mooi op bij het gebruik van de richtingaanwijzer).

Via ETKA online op zoek naar onderdelen 3T0949101, 4F0857535AF en 3T0857603A... Die laatste (de plastic undertray) bleek vreemd genoeg enkel te vinden in Tsjechische (en Russische) webshops! De meeste Tsjechische webshops rekenen echter minstens 605 koruna (EUR 22,39) aan voor verzendingen van kleine pakketten naar Belgie/Nederland.

Met wat extra zoekwerk (en de hulp van Google Translate zo nu en dan) kwam ik bij eskoda-shop.cz terecht. Die versturen kleine pakketten (via DHL) naar de Lage Landen voor de redelijke prijs van 350 koruna. Inclusief verzending kwam de totale kostprijs uit op 1.310 koruna. Kreeg dezelfde dag nog bericht dat het pakketje onderweg was. Levering was erg verzorgd: alles was netjes en met de nodige bescherming ingepakt, de originele VW-Skoda stickers zaten op de verpakkingen; en viel zes werkdagen later in de bus. Kortom, een aanrader voor onderdelen die hier moeilijk of niet verkrijgbaar zijn.

Spiegel demonteren en onderdelen vervangen was een eitje.

P.S. Alleen de T10-schroefjes waren uiteraard niet meegeleverd. Die heb ik echter, op 1 na, kunnen recupereren uit de oude spiegelonderdelen. Ah ja, ook een nieuw 5W5-steeklampje was vereist voor het `courtesy light', maar die hou ik steeds in voorraad.
 
Bovenaan Onderaan