Skoda Octavia remt plots bij regenweer.

Captain Hook

Forumguru
"ABS reviseren"?? Geen idee wat ik me daar bij zou moeten voorstellen... :arghh:

Volgens mij valt daar bar weinig aan te reviseren c.q. te controleren. Het werkt, of het werkt niet.
Sensoren + bijbehorende verwerkingselektronica doen het, of doen het niet.
 

Style_art

Nieuw lid
Hierbij wordt het gehele hydraulische geopend en boringen en ventielen nagezien.
Ik wacht nog op het uiteindelijke rapport maar ik verwacht dat daaraan 1 of meerdere niet meer in orde waren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je last hebt gehad van het "brake drying" systeem.

Het "brake drying" systeem remt lichtjes om de paar minuten om de remmen warm te houden als het regent om geen last van water op de schijven te hebben mocht je plots een noodstop moeten maken of zo. Totaal overbodig systeem naar mijn mening, ik heb er alleen maar last van gehad. Bij mij remde hij veel te hard , ik denk dat dat bij jou ook zo is geweest. Je kan het uitzetten in VCDS. Het is dus niet nodig om je ABS te reviseren of zo.
 
Laatst bewerkt:

Style_art

Nieuw lid
Door de "droogfunctie" is mijn probleem aan het licht gekomen.
Voordien merkte ik ook niets, maar als ik dit probleem had heb ik gemerkt dat mijn auto ook bij het uitrollen aan het verkeerslicht sterker "remmend gevoeld" gaf.
Dan bij een aantal testritten gemerkt dat velg RV en LA warm tot heet stonden.
bij het opkrikken van de wagen en vrijloop van de wielen gemerkt dat dit stroever was, en wanneer je bij opgekrikte wagen het rempedaal indrukte en losliet waren die 2 wielen bijna niet te verdraaien, enkel na 3-5 sec kwam er terug beweging in.
Dus de "Brake drying" was niet de oorzaak, lag zoals vermeld in de ABS eenheid, maar had mijn probleem enkel in de aandacht gebracht
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jpb

Nieuw lid
Nog mensen met dit probleem? Ik heb het zelfde probleem zoals kristofBE omschrijft. Het rare is dat het vaak bij regen of nattigheid naar voren komt. Toevallig vandaag lv en ra bleven de remmen hangen zoals style_art omschrijft. Waar heb je dit laten repareren? Bvd
 

Captain Hook

Forumguru
Dat probleem van die hangende remmen lijkt dan eerder op corrosie op de remzuiger waardoor 'ie gewoon niet goed meer loskomt.

Heb precies hetzelfde gehad bij de Skoda Roomster. Vaak is het te zien als je dat flexibele manchet wat openhoudt; dan zie je dat er roestsporen op de zuiger zitten, daar waar 'ie de remblokken tegen de schijven aanduwt.
Met als effect dat je remschijven heet worden... gewoon tijdens het rijden.
En ja, dat had ik idd vaker bij nat weer.

FYI:
 
Laatst bewerkt:

Kuba76

Lid
Heb exact hetzelfde probleem gehad. plots afremmen waarbij de wagen naar één kant trok, gevoel dat remmen blijven hangen met momenten LV en RA. na intrappen rem duurde het enkele seconden vooraleer de remmen vrij kwamen. Heb dan alles overlopen, nieuwe remcilinder, alle remklauwen zuiver gemaakt, abs-sensoren nagelopen, om dan uiteindelijk uit te komen bij het ABS blok (pomp). Tweedehands abs blok (175 euro) geplaatst waarna alles werkte maar ik een aantal foutmeldingen kreeg. blijkbaar moet de wagen dan aan de computer om het nieuwe blok in te lezen maar ik heb het opgelost door de sturing van het oude blok op het nieuwe te plaatsen en alles werkt weer prima. het blok losmaken is geen probleem maar succes met het eruit krijgen. Als je de sturing meteen losmaakt, valt het mee.
succes.
 

Jpb

Nieuw lid
Bedankt voor je info, had wel zo'n vermoeden maar wist het niet zeker! Had al geleken naar gebruikte abs pomp en dan valt de prijs mee! Bedankt!
 
Bovenaan Onderaan