Skoda Octavia remt plots bij regenweer.

KristofBE

Nieuw lid
Ik heb het probleem met mijn Skoda Octavia 1.6tdi (2015) dat wanneer het regent hij bij hogere snelheden (+- vanaf 90 km/u) plots abrupt remt en dan even instabiel wordt. Het is wel snel op te lossen door de voet van het gaspedaal te halen en dan opnieuw in te drukken, maar op de autostrade zorgt het toch af en toe voor een iets hogere hartslag. Ik heb geen idee of het echt remmen is, maar het voelt aan als een plots vermogensverlies of dat de auto abrupt uit zijn eigen remt op de motor. Hierbij zwenkt hij dan licht naar links en rechts. Ik heb geen enkele foutmelding en bij droog weer heb ik er geen last van. Aangezien ik online er nergens iets van terug vind, zijn er mensen met een gelijkaardig probleem? Of nog beter met een oplossing...
Alvast bedankt!
 

KristofBE

Nieuw lid
Dag Mike, bij aquaplanning zou het plotse vermogensverlies er niet mogen zijn denk ik, ook is het al bij licht regenweer en dus wanneer er amper water op het wegdek ligt. @Mike4066
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij aquaplaning verlies je toch (even) grip? Wat je beschrijft lijkt daar wel erg op. Op zich hoeft er helemaal niet veel water op de weg te liggen. Maar als er groeven in de weg zitten waarin zich water heeft verzameld, dan wil het wel. Conditie van het rubber kan ook een rol spelen
 

EdK

Forumguru
Wat voor merk type band heb je en hoeveel profiel zit daar nog op ?
Krijg indruk dat als jij dus remt dat je geen grip meer met wegdek hebt !?
want aquaplaning komt in algemeen voor als je door plas rijd en de grip verdwijnt doordat je band gaat drijven op een film water.
En rem je dan dan zou je door die film water heen moeten drukken en juist weer grip krijgen

Ik vermoed dat je het toch eens in je banden dus moet zoeken !
Het zij profiel op of goedkope bandjes of dat de banden niet genoeg luchtdruk hebben ?
 

KristofBE

Nieuw lid
Ja het is de wagen die het plots zelf doet, ik rem dus voor alle duidelijkheid niet zelf.
Aquaplanning zou wel kunnen, maar heb met mijn vorige wagens enkele keren aquaplanning gehad en dit voelde toch anders aan...
De bandendruk controleer ik wel af en toe, zou mogelijks wel aan een goedkoper bandentype kunnen liggen. Er is zeker nog genoeg profiel op aanwezig. Het zijn wel all-seasons, lagen er al op toen ik de auto kocht. Geen idee of dit er mee te maken heeft. Alvast bedankt voor de respons.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik herinner mij van (overigens zeldzame) aquaplaning-gevallen dat het aquaplanerende (aangedreven) wiel** wat doorslaat; de auto wordt dan afgeremd door het water maar het toerental loopt toch heel even op totdat een krappe reactieseconde later de voet van het gas is.

** Vaak is het maar één wiel dat last heeft van aquaplaning als gevolg van spoorvorming.

Het zijn wel all-seasons, lagen er al op toen ik de auto kocht.
Welke allseasons betreft het?
 

Tees

Donateur
De meeste allseasons hebben problemen met grotere hoeveelheden regen, hoe minder het merk, hoe meer problemen meestal. Maar zelfs de Michelin CCs zijn er gevoelig voor.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Is het geen 'veiligheidssysteem' dat ingrijpt omdat het naar voor 'geblindeerd' wordt door regenwater?
 

EdK

Forumguru
Merk daar weinig van met me 4 seizoens Vredesteins
En ik heb al wat aardige buitjes gehad dat ik gewoon met zelfde snelheid doorging
Alleen in grote plassen dan voel ik wel het planning gevoel op 1 of 2 banden maar dat had ik ook met me conti zomerbanden voorheen.
 

EdK

Forumguru
Dan moet het al ASR zijn wat aanspreekt maar dan krijg je een melding in dashboard met een brandend lampje
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
bij 90 km/h moet het toch wel een enorme bui zijn, of erg diepe plassen op straat, wil je daarom gaan aquaplaneren, zelfs met vrij kale banden.
Het is mij ooit overkomen met vrij kale banden, maar ik reed toen 140km/h, met een toen vrij recente Toyota Crown. (late 70 'er jaren).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

catch me

Forumguru
Misschien defecte abs pomp, bij regen doet ie om de zoveel tijd heel licht remmen om ervoor te zorgen dat er geen water tussen de remblokken en de schijf komt.
Zou m eens uit laten lezen
 

Tees

Donateur
Ik zat ook al te denken aan die remmen-droogremmen-functie (weet even niet hoe die officieel heet) die standaard actief is als het regent. Als die om de een of andere reden niet goed functioneert dan kan dat natuurlijk een onbedoelde remactie geven.
 

Canon-Eye

Forumguru
De meeste allseasons hebben problemen met grotere hoeveelheden regen, hoe minder het merk, hoe meer problemen meestal. Maar zelfs de Michelin CCs zijn er gevoelig voor.
Ik rij inmiddels op mijn derde set CrossClimates (2× op de F2c en nu op de Leon) en ik moet zeggen dat ik dit totaal niet herken.
 

Tees

Donateur
Ik herken het zelf ook niet, maar dat is wel wat uit de tests komt. Ik zoek dan ook natuurlijk niet de grens op, dat lijkt me sowieso een goed idee en zeker niet bij stevige regenval, maar in die tests doen ze dat wel.

Enige band waarmee ik echt slechte ervaringen heb was een of ander Chinees merk all-seasons, die hadden zelfs bij droog weer al matige grip. Die zaten ook gemonteerd onder mn vorige wagen toen ik m kocht....helaas monteren garages bij tweedehands verkoop te vaak B- of C-merk banden, want dan kan je zeggen dat er nieuwe banden onder zitten, en is t toch lekker goedkoop. Dus ik ben wel benieuwd wat eronder zit bij @KristofBE
 

Cordoba

Forumguru
Sterk, ik lees net een vergelijkbaar probleem van een Seat Leon op Seat-Online. Daar werd in eerste instantie aan uitlijningsprobleem of iets dergelijks gedacht omdat de auto op een recht stuk ineens naar links trekt. Na wat discussie is daar het idee dat er mogelijk een ABS-sensor onder dergelijke omstandigheden ineens een afwijkende snelheid doorgeeft, waardoor het stabiliteitssysteem op de andere wielen remt om de wielsnelheden gelijk te krijgen. Mijn suggestie: loggen van de ABS-sensoren op alle wielen en dan een ritje maken om het op te wekken. Dan zou je moeten zien dat op één wiel ineens de snelheid fors afwijkt van de rest en er vervolgens gecorrigeerd wordt om dat weer gelijk te trekken. Als je dat ziet weet je op welk wiel het probleem zit, dan vervolgens ABS-sensor, bekabeling en alle stekkerverbindingen checken voor de ABS van dat wiel. Omdat het alleen bij nat weer gebeurt, denk ik dat er ergens een corrosieprobleem is in een stekkerverbinding van een ABS-sensor.
 

KristofBE

Nieuw lid
Mijn banden zijn Vredestein, ik ga er eerder van uit dat het inderdaad iets met de ABS of andere senor/veiligheid is...
Zal toch eens binnensteken worden in de garage dan, bedankt!
 

Tees

Donateur
Goede suggestie @Cordoba, klinkt ook heel logisch.
Vredestein Quatracs is helemaal niets mis mee, aangenomen dat er nog wat profiel op zit.
 
Bovenaan Onderaan