Skoda Octavia III niet koersvast

Zojuist de auto - op advies van mijn monteur - wat meer toespoor laten geven. Proefrit op de snelweg gemaakt en ik kan niets anders zeggen dan dat de auto als een blok op de weg ligt. Afgelopen zaterdag heb ik m.b.v. OBDeleven de Steering Response van 'instelling van de selectieknop' (die ik niet heb) naar 'dynamic' gewijzigd en dat stuurde meteen al een heel stuk beter. Voor zover ik objectief het verschil in de uitlijning tussen de 1 en de 2e sessie kan beoordelen, is het met de aanpassing in de uitlijning alleen maar beter geworden. De komende dagen/weken zullen uitwijzen of ik het nu oké vind. In mijn achterhoofd knaagt nog wel dat ik met m'n Ford Focus nooit een probleem heb ervaren aangaande het stuurgevoel en/of de rechtuitstabiliteit.

Wat me wel opvalt: de cijfers van het resultaat van de eerste uitlining komen niet overeen met de uitgangspositie van de tweede uitlijning. Dit roept bij mij meteen de vraag op of dat uitlijnen wel een exacte wetenschap is.

verschil 1e en 2e uitlijning.png

Bijlagen

• 1e uitlijning.png
    1e uitlijning.png
    1,8 MB · Weergaven: 16
  • 2e uitlijning.png
    2e uitlijning.png
    1 MB · Weergaven: 16

PizzaPieter

Donateur
Wat mij verbaast (en dat bedoel ik geenszins vervelend) is dat 'een beetje meer toespoor' het verschil maakt tussen wat je eerder beschreef als 'amper op de weg te houden'.

Heeft de toespoormeneer of mevrouw ook nog naar andere dingen gekeken die hier geopperd zijn?

Als IT'er heb ik iets gedaan wat je normaal gesproken niet doet: twee wijzigingen (bijna) tegelijkertijd uitvoeren; de Steering Response aanpassen en de sporing laten aanpassen.

Dat de 'Na' status van de eerste uitlijning niet overeenkomt met de 'Voor' status van de tweede uitlijning heeft-ie ongetwijfeld zelf ook geconstateerd (ik heb samen met m'n sleutel het rapport van de eerste uitlijnig overhandigd).

PizzaPieter

Donateur
Haha, ITer, I get it.
Welke was nou de oplossing.
Responsive Steering kun je best merken, maar maakt niet van een onhandelbare auto een stabiel projectiel. Maar een beetje toespoor, zo schat ik in, ook niet

hemi24

Donateur
Over een tijdje niet gaan lopen janken dat je voorbanden scheef zijn afgesleten…!!! :banghead::banghead::banghead:

Ze hebben wederom lopen draaien, zonder vooraf de speling te controleren is mijn conclusie als ik de verschillende metingen zo op een rijtje zie…

Laatst bewerkt:
@hemi24 Dat m'n voorbanden wellicht harder/schuiner afslijten met deze uitlijning heb ik gewogen en ik heb besloten dat ik dat voor lief neem. Ik wil met je afspreken dat ik volgend jaar de resultaten van de APK bij m'n vaste monteur met je doorneem om vast te stellen of jouw grondigheid opweegt tegen mijn rijgenot. Deal? ;)

hemi24

Donateur
Ik wil helemaal niks met je afspreken, maar hou er maar rekening mee dat ”jouw vaste monteur” jou volgend jaar een rekening gaat presenteren van een setje nieuwe voorbanden en wat bussen en stuurkogels…

Jammer vind ik zoiets!

Tees

Donateur
Zo te zien zijn alle waarden (muv LA, waar niets aan te doen is) netjes binnen bereik van wat het zou moeten zijn. In dat geval is er geen reden om te denken dat de banden veel sneller slijten dan normaal.
Alleen als er daadwerkelijk ergens speling in de ophanging zit kan dat wel het geval zijn.

Maar als speling echt de oorzaak is, dan zou het mij verbazen dat na de 1e uitlijning en voor de 2e uitlijning zo goed overeen komen. En bovendien zou de auto dan ook met wat meer toespoor toch nog steeds slecht bestuurbaar moeten zijn?

Ik geef het het voordeel van de twijfel en wens TS veel veilige kilometers toe!

Ik wil helemaal niks met je afspreken, maar hou er maar rekening mee dat ”jouw vaste monteur” jou volgend jaar een rekening gaat presenteren van een setje nieuwe voorbanden en wat bussen en stuurkogels…

Jammer vind ik zoiets

De laatste jaren probeer ik (wellicht tegen beter weten in) niet iedereen te wantrouwen. En wat blijkt? Daar wordt je leven leuker van!

hemi24

Donateur
@Tees: hoe verklaar jij dan het verschil tussen de NA van de eerste keer en de VOOR van de tweede keer?

En vervolgens wordt er versteld en is de situatie NA voor beide sessies bijna gelijk; ergens klopt hier iets niet.

Bovenaan Onderaan