Skoda Octavia III niet koersvast

Aantal dingen wat ik kan verzinnen;

Draagarm rubbers (voornamelijk voorste arm, achterste rubbers) en/of kogels waar ruimte op zit, echter voldoende voor apk. Dit merk je echt als je ze vervangt.

Fout in stuurhuis, uitlezen, had ik ook last van. Was met een update opgelost! Kon daarna stuurgedrag ook op dynamisch zetten. Wat een verademing! Met obd11.

Schokdempers zijn op maar niet lek. Auto heeft meer dan 160.000 om gereden?

Banden met te lage load index, standaard is 91. Ik rijdt met load index van 94. Rijd veel stabieler!

Vredestein banden. Heb er ervaring mee op meerdere auto's. Zijn banden die niet lekker rechtuit willen rollen. Wang is aan de zachte kant.

Combinatie van....

@EdK Heb geen ervaring met de zomerbanden van Vredestein, ben ik er inderdaad vergeten bij te vertellen. De quatrac en snowtrac krijgen bij bijvoorbeeld ADAC, ANWB en meerdere onafhankelijke testen kritiek op de rechtuit stabiliteit en je moet constant kleine correcties maken. Rijdt heel erg vermoeiend. Zelf inderdaad bij deze banden in meerdere verschillende maten (op originele load index) ook ervaring mee helaas.
Was blij dat ze er op gegeven moment onder vandaan waren.

Vredestein Quatrac (all-season) scoort middelmatig op rechtuit stabiliteit: in ANWB- en ADAC-tests wordt expliciet genoemd dat de band minder nauwkeurig stuurt en vaker kleine stuurcorrecties nodig heeft. In noodmanoeuvres mocht hij stabieler zijn.

Vredestein Quatrac Pro+ (all-season performance) kreeg recent kritiek op droog wegdek: vertraagde stuurreacties, voortdurend corrigeren in bochten en minder stabiliteit in grenssituaties. Dat vertaalt zich meestal ook naar minder “rust” op de snelweg.

Vredestein Ultrac+ (nieuwe zomerband) scoorde in 2026 minder sterk dan oudere Ultrac-modellen: stuurgevoel “voldoende maar niet goed”, achteras wordt wat elastisch bij temperatuur, en stabiliteit in noodsituaties kan beter.

hemi24

Donateur
Heb de tweede set Quatrac Pro’s op de Golf zitten en herken het gebrek aan rechtuitstabiliteit totaal niet!

Als dat het geval was, had ik echt niet opnieuw voor dit type band gekozen!

@hemi24 hoe hoog zijn jouw wangen van de band? Ofwel rijd je op 16, 17 of 18 inch? Ik reed met 14 t/m16 inch met redelijk hoge wang. Spoorvorming op rechter baan van de snelweg en ook stevige zijwind was echt niet leuk. Michelins en de hankook op exact dezelfde velg hadden er veel minder last van.

Druk en bandenmaat was precies zelfde.

Maar blij toe dat jij wel tevreden bent.

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
@klokjerond : met de 14” op een Up! geen klachten over rechtuitstabiliteit én ook niet met de 18” onder de Golf…

Welke bandenspanning hanteer jij?

Michelin en Hancock zijn beide merken die niet bekend staan om stevige wangen als we het over doorsnee banden hebben met hogere wangen.

EdK

Forumguru
Ik kan me er ook niet in vinden met de Vredestein 4 seizoenbanden
Momenteel op me Fab4 moet ik de conti's nog oprijden maar daarna gaat er Vredestein op
En me Caddy nu ook met Vredestein en ook hiermee geen enkel probleem

205/55 r16 en 175/65 r14, zelf niet mer de pro maar wel met quatrac (normale) gereden. Voorgeschreven bandenspanning +0.2 bar afhankelijk van belading.

Bandenjaar van voor 2024. ongeveer 10.000 km mee gereden toen was ik er klaar mee. Vervangen door Hankook 4s2 en Michelin wintersport en als sneeuw voor de zon was de instabiliteit verdwenen.

Zelfs in de testen van anwb en ADAC wordt er kritiek op geleverd. Inderdaad bij de 18 inch geen woord. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:
Even een update.

Allereerst dank aan iedereen die meedenkt. Ik heb jullie input besproken met m'n vaste monteur en hij adviseerde me om eerst terug te gaan naar de uitlijner en de auto iets meer toespoor te laten geven. Helpt dat niet, dan gaat-ie de onderkant inspecteren. Hij vroeg eerst of de auto een recente APK heeft en of de auto uitgelijnd was.

Aanpassing van de uitlijning gaat volgende week gebeuren, terwijl (fingers crossed) m'n OBDeleven a.s. zaterdag afgeleverd wordt. Steering mode naar dynamic is het eerste wat ik ga wijzigen. Of ik enable Development Mode (5F) eerst om software versie 480 te kunnen installeren. Ik heb kunnen upgraden naar 369. Weet iemand trouwens of het verstandig is om 478 eerst te installeren?

hemi24

Donateur
Is het dan niet verstandig om hem er juist wel even naar te laten kijken?
Zijn vraag naar recente APK was vrijwel zeker met de gedachte om uit te sluiten dat er overmatige speling op de ophanging zit.
Dat ga je er met opnieuw uitlijnen echt niet uitkrijgen!

Bovenaan Onderaan