Skoda Octavia II - De eerste 2000 kilometers

mr_jummy

Nieuw lid
Vandaag staat de teller op bijna 2000 kilometer. Daarom even een snelle impressie van hoe het vergaat met deze op 31 augustus opgehaalde Skoda Octavia 1.6 diesel hatchback met DSG.

Overall rijd de auto prima. Lekker stil dankzij de diesel motor met 7 automatische versnellingen. De geluidsinstallatie is erg goed voor het niveau wat je normaal aantreft. Er staan al aardig wat MP3's op de harddisk! Ook valt op hoe ruim de auto is voorin, achterin en de kofferbak. Veel mensen vinden de auto een elegante, mooie verschijning en dat is altijd leuk om te horen.

Ik moet het meest wennen aan het stuurgedrag van de wagen en de korte slag van het gaspedaal. Na 8 jaar Peugoet is het een behoorlijke overstap.

Er zijn tot nu toe drie "dingetjes" geweest met wagen. De eerste is dat de volumeknoppen van de radio (Columbus) niet vanaf het stuur bediend konden worden. Dat was al zo vanaf de aflevering. De dealer heeft dat hersteld. Dat ging wat rommelig. De monteur gaf aan het euvel niet te kunnen vinden en ik zou een andere keer terugkomen. Maar die avond bleek de functie toch te werken. Persoonlijk geloof ik dat het uitzetten en aanzetten van de het contact nodig was om, na wat de monteur had gedaan, de boel op gang te brengen.

Het tweede euvel was de ING Car Lease tankdop. Er zat een speciale tankdop op de auto die voorkomt dat iemand er benzine in doet. Helaas wilde de auto hierdoor niet ontluchten bij het tanken, leidend tot het uitspugen van diesel tijdens het tanken. De dealer heeft de originele tankdop weer teruggezet en de auto tankt nu normaal.

Afgelopen zaterdag een derde probleem. Nu wat vreemder. De auto wilde zaterdag niet meer starten. Pas bij een derde startpoging sloeg de motor aan. Intussen waren er al twee foutmeldingen op de Maxidot voorbij gekomen. De eerste meldde "brake error" en de tweede "airbag error". Die brake error verdween vanzelf toen de motor aansloeg. Bij volgende ritten startte de auto weer normaal, maar de airbag error bleef.

Daarom vanmiddag naar de dealer geweest. Bij het uitlezen van de auto bleek deze een hele serie foutmeldingen te hebben op allerlei apparatuur. Mij werd gevraagd of de accu leeg was geweest of dat ik heel lang het contact aan heb gehad zonder dat de motor draait. Dat is echter niet gebeurd. De systemen zijn nu gereset en vertonen geen storing meer, maar een echte verklaring voor het slechte starten en de storingen is niet gevonden. Ik ben bang dat ik daar nog niet vanaf ben maar we zullen zien.

Anyway, tot zover mijn ervaringen van de eerste 2000 kilometers!
 

octavia-gek

Actief lid
Mijn auto is afgeleverd op 21-05-2010 en heeft inmiddels ruim 21000 km gereden.
Gelukkig zijn deze problemen die U beschrijft mij gelukkig nog bespaard gebleven.
De auto rijd voortreffelijk. idd lekker stil en best wel pittig.
Ik heb er inmiddels wel hulpveren eronder laten plaatsen, auto zakte best wel door aangezien ik dagelijks met 200 tot 300 kg aan spullen bij me hebt.
Het enige minpuntje wat ik van de dsg kan ondervinden is, bij het afremmen voor een rotonde en vanuit bijna stilstand weer optrekt in zijn 2e versnelling dan is het net of de dsg geen tractie bied, het toerental loopt even op naar de 2500 toeren en dan pakt ie hem op en schakel heel snel naar zijn 3e versnelling, en waar ik ook last van heeft is bij zwaar regenval op de snelweg dat mijn linker portierraam zo nat wordt dat ik bijna geen gebruik kan maken van mijn buitenspiegel. (het zicht wordt ontnomen). Verder een prima keuze deze auto ik wens je heel veel fijne en vooral veilige km.s
 

Wasmachineman

Forumguru
Hallo Mr_Jummy, bedankt voor de info, ik heb dezelfde auto als jij dus zal er op letten mochten er rare zaken voorkomen. Ik heb nu 4000 km gereden en alleen maar lof. Wat een fijne auto is dit. Veel fijne verdere kilometers voor jou en tot ziens hier!
 

hemi24

Forumguru
Jammer van de "vage" storingen op de mooie wagen; allemaal wat rare storingen waar zo niet echt een aanwijsbare reden voor schijnt te zijn.

Een tip m.b.t. het gaspedaal (dat net andersom scharniert dan in de meeste auto's): plaats je hak wat verder tegen het pedaal en je zult merken dat de slag ook groter is... Of gewoon net als ik doe: veel op de cruise-control rijden. ;)
 
Bovenaan Onderaan