Exciter
Administrator
Amsterdamse metro krant, 26.04 2005
Het grootste probleem van Skoda is dat er te weinig modellen zijn. Met de Fabia en Octavia heb je het gehad. Natuurlijk heb je ook nog de Superb, maar dat is verre van een kiloknaller.
Dat Skoda ondanks zo’n gering aanbod toch aardig kan meekomen in de autoverkopen, zegt veel over de modellen. Neem de Skoda Octavia en dan vooral die in Combi-vorm. Combi staat hier voor stationwagen. Vaak is een stationwagen een lelijke afgeleide van het oorspronkelijke model, maar dat is bij Skoda niet het geval. Deze station ligt goed op het netvlies, zonder heel spectaculair te zijn. Meest in het oog valt de stoere voorkant, Skoda rept zelf vol lof over de ‘schuin geplaatste D-stijl’ waardoor volgens hetzelfde Skoda de Combi om die reden een lifestylestationwagen worden genoemd.
Mooie woorden, waar je als achteloze consument niks mee kan. Je vindt ‘m mooi of niet.
Geachte Skoda-mensen, als jullie willen koketteren, gebruik dan de enorme laadbak. We hebben het niet nagekeken, maar durven te wedden dat deze in zijn soort bijzonder hoog scoort qua liters. Als je de achterbank neerklapt, heb je een concertzaal. En de ruimte is ook nog eens perfect ingericht. Vlak onder de achterste raampjes zitten bijvoorbeeld een paar handige haakjes en iets lager zitten een paar uiterst praktische opbergvakken. En we telden in totaal twaalf bevestigingsogen voor losse bagage.
Hetzelfde vernuft vind je ook in de rest van het interieur. Veel vakjes, bakjes en vooral een ideaal opbergdoosje in het midden van het dashboard. Een eigenaar van een Skoda Octavia Combi hoeft niet bang te zijn dat hij of zijn passagiers rommel niet kwijt kunnen.
De standaard uitrusting van de Skoda is rijk. Vier airbags, centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel die ook nog eens goed zit en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur zijn vanaf de fabriek gemonteerd op de minst luxe uitvoering, de Classic. Stap je over naar de ambiente of de Elegance, dan wordt het pakket een stuk luxer (en de prijs natuurlijk hoger). De compleetheid is overigens niet zichtbaar, want de Skoda heeft verre van een luxueuze uitstraling. Het zullen de Tsjechische genen wel zijn.
Skoda behoort al weer wat jaren tot de familie van Volkswagen en onder de motorkap is het één en al betrouwbare VW-techniek. Trouwens je kunt je afvragen waarom VW in eigen kringen een auto heeft die kan wedijveren met de populaire VW Golf die een stuk duurder is. Het probleem kan hooguit een imagoprobleem zijn, want aan de auto zelf ligt het niet. Die doet gewoon lekker mee. HANS PEIJS
Octavia Ambiente 1.6 FSi
• Prijs: 25.100 euro.
• Instapmodel: 18.180 euro.
• Omschrijving: Onderschatte automobiel.
• Goed gelukt: ruimte.
• Minder geslaagd: iets te sober.
De proefrit
• ZENITH Automobielbedrijf, Amsterdamseweg in Amstelveen.
• Voordat je het weet rij je voorbij aan autobedrijf ZENITH, zo klein is de showroom. Hier zijn showroom
en werkplaats losgeknipt, gewerkt wordt twee straten verderop. We worden geholpen door de eigenaar en dat gebeurt tegenwoordig niet meer zo heel vaak. Omdat we
gebeld hebben is de wagen helemaal schoongemaakt. “We geven
geen vieze wagens mee”, klinkt logisch, maar dat is het niet overal. Even een kopietje van het rijbewijs is genoeg voor een proefrit.
Het grootste probleem van Skoda is dat er te weinig modellen zijn. Met de Fabia en Octavia heb je het gehad. Natuurlijk heb je ook nog de Superb, maar dat is verre van een kiloknaller.
Dat Skoda ondanks zo’n gering aanbod toch aardig kan meekomen in de autoverkopen, zegt veel over de modellen. Neem de Skoda Octavia en dan vooral die in Combi-vorm. Combi staat hier voor stationwagen. Vaak is een stationwagen een lelijke afgeleide van het oorspronkelijke model, maar dat is bij Skoda niet het geval. Deze station ligt goed op het netvlies, zonder heel spectaculair te zijn. Meest in het oog valt de stoere voorkant, Skoda rept zelf vol lof over de ‘schuin geplaatste D-stijl’ waardoor volgens hetzelfde Skoda de Combi om die reden een lifestylestationwagen worden genoemd.
Mooie woorden, waar je als achteloze consument niks mee kan. Je vindt ‘m mooi of niet.
Geachte Skoda-mensen, als jullie willen koketteren, gebruik dan de enorme laadbak. We hebben het niet nagekeken, maar durven te wedden dat deze in zijn soort bijzonder hoog scoort qua liters. Als je de achterbank neerklapt, heb je een concertzaal. En de ruimte is ook nog eens perfect ingericht. Vlak onder de achterste raampjes zitten bijvoorbeeld een paar handige haakjes en iets lager zitten een paar uiterst praktische opbergvakken. En we telden in totaal twaalf bevestigingsogen voor losse bagage.
Hetzelfde vernuft vind je ook in de rest van het interieur. Veel vakjes, bakjes en vooral een ideaal opbergdoosje in het midden van het dashboard. Een eigenaar van een Skoda Octavia Combi hoeft niet bang te zijn dat hij of zijn passagiers rommel niet kwijt kunnen.
De standaard uitrusting van de Skoda is rijk. Vier airbags, centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel die ook nog eens goed zit en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur zijn vanaf de fabriek gemonteerd op de minst luxe uitvoering, de Classic. Stap je over naar de ambiente of de Elegance, dan wordt het pakket een stuk luxer (en de prijs natuurlijk hoger). De compleetheid is overigens niet zichtbaar, want de Skoda heeft verre van een luxueuze uitstraling. Het zullen de Tsjechische genen wel zijn.
Skoda behoort al weer wat jaren tot de familie van Volkswagen en onder de motorkap is het één en al betrouwbare VW-techniek. Trouwens je kunt je afvragen waarom VW in eigen kringen een auto heeft die kan wedijveren met de populaire VW Golf die een stuk duurder is. Het probleem kan hooguit een imagoprobleem zijn, want aan de auto zelf ligt het niet. Die doet gewoon lekker mee. HANS PEIJS
Octavia Ambiente 1.6 FSi
• Prijs: 25.100 euro.
• Instapmodel: 18.180 euro.
• Omschrijving: Onderschatte automobiel.
• Goed gelukt: ruimte.
• Minder geslaagd: iets te sober.
De proefrit
• ZENITH Automobielbedrijf, Amsterdamseweg in Amstelveen.
• Voordat je het weet rij je voorbij aan autobedrijf ZENITH, zo klein is de showroom. Hier zijn showroom
en werkplaats losgeknipt, gewerkt wordt twee straten verderop. We worden geholpen door de eigenaar en dat gebeurt tegenwoordig niet meer zo heel vaak. Omdat we
gebeld hebben is de wagen helemaal schoongemaakt. “We geven
geen vieze wagens mee”, klinkt logisch, maar dat is het niet overal. Even een kopietje van het rijbewijs is genoeg voor een proefrit.