Skoda Octavia doet lekker mee

Exciter

Administrator
Amsterdamse metro krant, 26.04 2005

Het grootste probleem van Skoda is dat er te weinig modellen zijn. Met de Fabia en Octavia heb je het gehad. Natuurlijk heb je ook nog de Superb, maar dat is verre van een kiloknaller.

Dat Skoda ondanks zo’n gering aanbod toch aardig kan meekomen in de autoverkopen, zegt veel over de modellen. Neem de Skoda Octavia en dan vooral die in Combi-vorm. Combi staat hier voor stationwagen. Vaak is een stationwagen een lelijke afgeleide van het oorspronkelijke model, maar dat is bij Skoda niet het geval. Deze station ligt goed op het netvlies, zonder heel spectaculair te zijn. Meest in het oog valt de stoere voorkant, Skoda rept zelf vol lof over de ‘schuin geplaatste D-stijl’ waardoor volgens hetzelfde Skoda de Combi om die reden een lifestylestationwagen worden genoemd.

Mooie woorden, waar je als achteloze consument niks mee kan. Je vindt ‘m mooi of niet.
Geachte Skoda-mensen, als jullie willen koketteren, gebruik dan de enorme laadbak. We hebben het niet nagekeken, maar durven te wedden dat deze in zijn soort bijzonder hoog scoort qua liters. Als je de achterbank neerklapt, heb je een concertzaal. En de ruimte is ook nog eens perfect ingericht. Vlak onder de achterste raampjes zitten bijvoorbeeld een paar handige haakjes en iets lager zitten een paar uiterst praktische opbergvakken. En we telden in totaal twaalf bevestigingsogen voor losse bagage.

Hetzelfde vernuft vind je ook in de rest van het interieur. Veel vakjes, bakjes en vooral een ideaal opbergdoosje in het midden van het dashboard. Een eigenaar van een Skoda Octavia Combi hoeft niet bang te zijn dat hij of zijn passagiers rommel niet kwijt kunnen.
De standaard uitrusting van de Skoda is rijk. Vier airbags, centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel die ook nog eens goed zit en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur zijn vanaf de fabriek gemonteerd op de minst luxe uitvoering, de Classic. Stap je over naar de ambiente of de Elegance, dan wordt het pakket een stuk luxer (en de prijs natuurlijk hoger). De compleetheid is overigens niet zichtbaar, want de Skoda heeft verre van een luxueuze uitstraling. Het zullen de Tsjechische genen wel zijn.

Skoda behoort al weer wat jaren tot de familie van Volkswagen en onder de motorkap is het één en al betrouwbare VW-techniek. Trouwens je kunt je afvragen waarom VW in eigen kringen een auto heeft die kan wedijveren met de populaire VW Golf die een stuk duurder is. Het probleem kan hooguit een imagoprobleem zijn, want aan de auto zelf ligt het niet. Die doet gewoon lekker mee. HANS PEIJS

Octavia Ambiente 1.6 FSi
• Prijs: 25.100 euro.
• Instapmodel: 18.180 euro.
• Omschrijving: Onderschatte automobiel.
• Goed gelukt: ruimte.
• Minder geslaagd: iets te sober.

De proefrit
• ZENITH Automobielbedrijf, Amsterdamseweg in Amstelveen.
• Voordat je het weet rij je voorbij aan autobedrijf ZENITH, zo klein is de showroom. Hier zijn showroom
en werkplaats losgeknipt, gewerkt wordt twee straten verderop. We worden geholpen door de eigenaar en dat gebeurt tegenwoordig niet meer zo heel vaak. Omdat we
gebeld hebben is de wagen helemaal schoongemaakt. “We geven
geen vieze wagens mee”, klinkt logisch, maar dat is het niet overal. Even een kopietje van het rijbewijs is genoeg voor een proefrit.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ah ja, Zenith... Nog een echte familiegarage uit het Oostbloktijdperk. De eigenaar is een heel hartelijke, bijna nederige man, die alles voor je doet. Kwam heel prettig over toen we daar vijf jaar geleden al eens voor een Octavia kwamen kijken (het werd toen een Subaru).

Maar het hangt er af en toe wel aan touwtjes aan elkaar. Zo kwamen we eens voor een proefrit (van tevoren afgesproken) en toen was er helemaal niemand. Deur van de showroom zat op slot, was er wat op de werkplaats tussengekomen.

Kwartier voor de deur staan blauwbekken, half luisterend naar de klaagzang over de werkplaats van een jongedame (tegen haar moeder over de mobiele telefoon) die ook stond te wachten om haar verhaal te halen, en toen maar onze conclusie getrokken: toch maar naar S-Point en dan maar hopen dat het niet net zo'n ballentent is als A-Point. Dat bleek gelukkig enorm mee te vallen...
 

Exciter

Administrator
Ja, Dutch, het ging mij meer om het positieve in het krantstuk zelf...

Skoda wordt hier wel mooi in het daglicht gezet, dat verdient ie ook.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Mooi, jammer, dat dit alleen in <font color="red">omgeving </font>Amsterdam te lezen was... /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]
 
Het mooiste was toch wel dat bij dit artikel waarin een O2 besproken wordt, een foto stond afgebeeld van de O1 combi /forum/images/graemlins/smile.gif (ook een erg mooie auto natuurlijk).
 

Arjen

Actief lid
Toch wordt bij Skoda de enorme laadruimte wel degelijk aangeprezen, alsmede in zo'n beetje alle reviews.

Het geneuzel /forum/images/graemlins/wink.gif over de D-stijl, inspiratie op bomen e.d. vond ik pas na lang zoeken op diverse websites.
Dus dat valt wel mee
 
Die enorme laadruimte was voor mij een belangrijk punt bij de overweging om een Octavia Combi (I) aan te schaffen. En natuurlijk de combinatie met de 1.8T motor, by far de fijnste (benzine)motor ooit ontwikkeld door VAG. En ik vind het gewoon een mooie auto /forum/images/graemlins/smile.gif!
 
Leuk dat er weer een positief bericht is over Skoda (kan ook niet anders) maar met dit bericht kan je eigenlijk niet zo veel, beetje oud nieuws.
 
Bovenaan Onderaan