Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 4x4

Jokie

Nieuw lid
Hi,

volledig nieuw op het forum en uit Belgie. Tijdens het voorbije salon in Brussel een nieuwe Octavia besteld en ik mag hem maandag gaan oppikken. Voor de aankoop veel gelezen en opgezocht en de commentaren waren voor bijna 100% telkens positief. Hopelijk beleef ik er ook veel plezier aan zonder veel tegenspoed.

Wel heb ik nergens info gevonden ivm die 4x4 en eventuele mankementen. Iemand hier meer over?

groeten
 

!Škoda!

Actief lid
Wat voor informatie zoek je?
Voor zover ik weet zijn er geen specifieke 4x4 problemen, en kunnen alle OII problemen ook bij de 4x4 voorkomen, voor zover van toepassing.
Heb je diesel, kun je de benzine / gas problemen natuurlijk overslaan. verder een kwestie van inlezen / zoeken.

Misschien als je je vraag duidelijker stelt kunnen we je informatie geven. Verder staat iig alle beschikbare informatie van dit forum op dit forum, en is de enige manier van consumeren het inlezen. (heb je wel gelijk uren leesplezier :) )

Interessant gezien je aanstaande oplevering:
- Checklist voor oplevering
- Indien je Xenon hebt ook de afstelling even extra checken (zie dit draadje )
- Check ook even dit in verband met inrijden

Verder moet je niet echt zoeken naar problemen. Op Fora komen vaak mensen om alleen maar te klagen / oplossingen voor problemen te zoeken. Gebruik van zoekfuncties zijn van dergelijke mensen niet altijd het sterkste punt, dus meerdere draadjes met een bepaald probleem wil nu ook weer niet zeggen dat het vaak voorkomt.
Ik moet zelfs zeggen dat de moderatoren hier goed ingelezen zijn, en zoveel mogelijk dubbele posts verwijderen. Met andere woorden: Als je hier dubbele posts over een bepaald probleem treft, betekent dit vrijwel zeker dat het niet vaak voorkomt :).

Ten slotte:

Gefeliciteerd en Welkom, stel je je eigen even voor in Meet & Greet?
 

cvegreen

Forumguru
Hoi en welkom op het skoda forum , ha nog een belg erbij , wat ben ik blij .
Vertel eens meer , welke uitvoering heb je gekocht of bestaat de 4x4 maar in 1 uitvoering ? Je zult er ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven aan je O2. Ken je skoda al of is het je eerste skoda ? Verder is er hier heel veel te lezen en het is zo dat mensen hier je graag helpen waar kan . Ik heb hier al heel veel bijgeleerd .
 

Tallguy

Forumguru
Wat voor informatie zoek je?
Voor zover ik weet zijn er geen specifieke 4x4 problemen, en kunnen alle OII problemen ook bij de 4x4 voorkomen, voor zover van toepassing.
Heb je diesel, kun je de benzine / gas problemen natuurlijk overslaan. verder een kwestie van inlezen / zoeken.

Misschien als je je vraag duidelijker stelt kunnen we je informatie geven. Verder staat iig alle beschikbare informatie van dit forum op dit forum, en is de enige manier van consumeren het inlezen. (heb je wel gelijk uren leesplezier :) )

Interessant gezien je aanstaande oplevering:
- Checklist voor oplevering
- Indien je Xenon hebt ook de afstelling even extra checken (zie dit draadje )
- Check ook even dit in verband met inrijden

Verder moet je niet echt zoeken naar problemen. Op Fora komen vaak mensen om alleen maar te klagen / oplossingen voor problemen te zoeken. Gebruik van zoekfuncties zijn van dergelijke mensen niet altijd het sterkste punt, dus meerdere draadjes met een bepaald probleem wil nu ook weer niet zeggen dat het vaak voorkomt.
Ik moet zelfs zeggen dat de moderatoren hier goed ingelezen zijn, en zoveel mogelijk dubbele posts verwijderen. Met andere woorden: Als je hier dubbele posts over een bepaald probleem treft, betekent dit vrijwel zeker dat het niet vaak voorkomt :).

Ten slotte:

Gefeliciteerd en Welkom, stel je je eigen even voor in Meet & Greet?

:ot:
Wow...wat een nette verwelkoming
Solliciteer je soms naar een plekje als mod? :D
 

!Škoda!

Actief lid
:ot:
Wow...wat een nette verwelkoming
Solliciteer je soms naar een plekje als mod? :D
Tevreden?
Ik zie eea wel als ook mijn verantwoordelijkheid. Een forum is ten slotte een teaminspanning. Gezien ik nu wat tijd heb (beetje ziek :( ) probeer ik mijn steentje op deze manier bij te dragen.
 

joergarms

Senior Member
Welkom, en zet maar snel een aantal pics van de O2 4x4 op het forum. Het liefst foto's waarbij de vierwielaandrijving tot zijn recht komt, diep in de bagger, of al driftend over een gravelpad!!
 

Jokie

Nieuw lid
Bedankt voor de berichten en tips ivm checklist enzo. Het is mijn eerste Skoda en de uitvoering heet Allure. Ik denk dat die enkel zo in Belgie verkocht werd nav het autosalon. Het uitrustingsniveau draait ergens in de buurt van de elegance, maar met kleine wijzigingen.
De problemen waar ik naar op zoek was, waren ivm de aandrijving zelf. Vergt die 4x4 meer onderhoud, vertoont die gekende mankementen, ...? Ik veronderstel dat die wel goed zal zijn vanwege afkomstig van Haldex. Maar het kan altijd dat er ontevreden mensen zijn, of toch aandachtspunten.
 

Dutch4x4

Senior Member
Haldex is bulletproof, nooit enige problemen over gehoord. En Haldex II in de nieuwe generatie Octavia 4x4 werkt nog sneller en beter.

Er is wat extra onderhoud nodig (olie vervangen, etc.), maar dat valt gewoon binnen het normale onderhoudsschema. De dealer neemt dat gewoon mee met de beurten, je hoeft hem er niet speciaal op te wijzen (als 't goed is tenminste :D ).
 
ik heb sinds 1/2 jaar een octavia scout tdi (23.000km), en die 4x4 is ronduit geweldig. manko: hij verbruikt meer als de gewone versie. pluspunt: somebody feels aquaplaning? yeah right ;)
 

Vacaro

Senior Member
Welkom, en weer een Belg met een 4x4 zoals ik.
Toen ik deze kocht was er maar één versie, en twee motoren 2.0 150pk benzine of 1.9TDI 105pk. Ik heb dus de diesel.
Nu reeds 69000km en 21maanden later nog geen problemen.
Enige is afneembare trekhaak die laatste weken moeilijk te (de)monteren is.
En de povere kwaliteit van de Streamradio(model2006).
Bij mijn toch wel vlotte rijstijl en wekelijks trekken van een paardentrailer(+/-1400a1500kg) zit ik op een algemeen gemiddeld verbruik van 7.5l/100km.
Wel oliepeil geregelgd nakijken maar da moet je sowieso bij elke TDI.
Onderhoud valt wel mee, bij 60000km heb ik met vervangwagen incl. 236 euro betaald. Ik ga bij Aulis te Kapellen en ben tevreden over deze garage.

Minpunten aan de wagen: geluid van de TDI, en harde vering/demping bij verkeersdrempels, lichtopbrengst van de koplampen.
 

cvegreen

Forumguru
Minpunten aan de wagen: lichtopbrengst van de koplampen.

Ik vind de lichtopbrengst van mijn fabia juist heel goed . Volgens ik hier al gelezen heb zou een low budget xenon hier uitkomst kunnen bieden. Ik heb er echter geen problemen mee , mijn vorige wagen had pas flauwe lichtjes .
 

Vacaro

Senior Member
Ik vind de lichtopbrengst van mijn fabia juist heel goed . Volgens ik hier al gelezen heb zou een low budget xenon hier uitkomst kunnen bieden. Ik heb er echter geen problemen mee , mijn vorige wagen had pas flauwe lichtjes .

O2 is geen Fabia, dus andere vorm lichten,andere reflectors ed. Dus lichtopbrengst scheelt wel tussen de modellen. En lichten van de O2 mogen wel iets feller, is trouwens topic over.

Over 4x4 nog: schakelen gaat wel iets stroever dan in gewone O2 maar weet ni of da aan zesbak ligt of aan 4x4, maar is ni zo erg dat ie slecht schakelt, gewoon iets steviger pook verzetten.
 

cvegreen

Forumguru
O2 is geen Fabia, dus andere vorm lichten,andere reflectors ed. Dus lichtopbrengst scheelt wel tussen de modellen. En lichten van de O2 mogen wel iets feller, is trouwens topic over.

Over 4x4 nog: schakelen gaat wel iets stroever dan in gewone O2 maar weet ni of da aan zesbak ligt of aan 4x4, maar is ni zo erg dat ie slecht schakelt, gewoon iets steviger pook verzetten.

Dat is ook weer waar dat het fout was van mij om mijn F1 met een O2 te vergelijken. Sorry daarvoor.
 

Jokie

Nieuw lid
Gisteren auto gaan ophalen en onmiddellijk een uurtje mee op toer geweest. En eerlijkheid gebied, hij rijdt super! Ik zit lekker hoog in het verkeer en voldoende kracht om overal vlot door te komen. Uiteraard is het nog steeds wennen, maar dat zal wel vlug in orde komen. Van de lichtopbrengst heb ik zeker geen klachten want het was donker en dichte mist en ik kon goed zien. Na 1000 km moet ik terug binnenkomen voor een check-up en dan zijn het de normale onderhoudsintervallen.
Bij afhaling bleek er een krasje in het kofferdeksel te zitten, en de garage heeft voor mij onmiddellijk een afspraak geregeld om dit te herstellen. 's Morgens binnen en 's avonds buiten met gratis gebruik van vervangwagen. Wij hadden het krasje niet gezien, maar de verkoper wel, wat dus getuigt van een uitstekende service!
 

cvegreen

Forumguru
Nog iemand die heel binnekort de skoda microbe te pakken zal hebben .
Als je eens even tijd zou hebben , een paar leuke foto's van jou bolide zou leuk zijn .

 

skodaboy

Forumguru
skoda octavia combi 4X4

ik heb ook bij het autosalon een nieuwe O2 combi 4X4 gekocht, 1.9tdi,105pk
ik mag hem nu vrijdag al afhalen bij de dealer, en de checklisten hier besproken ook eens overlopen,daar ik vanaf fabriek xenon heb ga ik dit ook eens extra bekijken,zal ook het rijcomfort evenaren en zien of de 105pk's voldoende zijn voor deze wagen in combinatie met de 4X4.:crazy:
mijn 02 is de elegance uitvoering en hier en daar er nog wat bij,zodra ik de wagen heb zal ik ook wat foto's plaatsen en mijn mening/ervaring over de 02 4X4 hier op het forum uitschrijven.

mvg,skodaboy
 

skodaboy

Forumguru
hey skoda 4X4,ik zag op enkele foto's van jou dat je een paardentrailer met je 02 4X4 trekt... heeft jou tdi motor nog zijn orginele 105pk en 250nm koppel,of is de motor gechipt,zoja naar hoeveel dan?
trouwens zijn de origenele pk's en koppel niet wat weinig om zo'n last vooruit te sleuren,of gaat dat goed?
 

Vacaro

Senior Member
PK en koppel om trailer te trekken zijn in orde, en mijne is niet gechipt.
Ik neem wel maximum één paard mee, of klein paard en pony, zodat ik max rond de 1500kg uitkom.
De zesbak is goed gespreid en de eindoverbrenging is korter dan een gewone O2, waardoor het goed te doen is om dit gewicht te trekken.
Enige nadeel is dat ik bij 120km/h reeds rond de 2500opm zit.
Met trailer rijd ik tussen de 90 en 100km/h en dan heb ik een verbruik rond de 8.5a9liter/100km. Baan vlak rij ik in zes, gaat iets omhoog moet ik wel terug naar vijfde.

Maar ik heb nooit gevoel dat ik kracht tekort kom, wagen is zelfs heel stabiel met van erachter,ik heb ook nooit het gevoel dat van met auto rijdt ipv andersom,met een paard erin rij je ook iets rustiger dan met een andere aanhangwagen. Vind het nog steeds een aanrader,ook na reeds bijna 70000km.
 
doordat de versnellingsbak van mijn Scout 4x4 iets minder gespreid is als die van een gewone O2 heb ik wel steeds het gevoel dat de wagen te snel in de toeren kruipt (2.0TDI) en ik daardoor veel moet schakelen. bijkomend minpunt: zijn gewicht. Maar goed, had ik een supersnelle O2 willen hebben, zou de RS mijn eerste keuze zijn geweest...
Hoe zit dat met de eerste O2 4x4 meeting in België/NL? een weekendje het kind uithangen in de modder in de ardennen zie ik wel zitten...
 
Bovenaan Onderaan