Skoda Octavia 2 BJ 2012 Storing P0441

jmmars

Lid
Hallo allemaal,

Ik ben Mark en ben in het bezit van een Skoda Octavia 2 van het bouwjaar 2012 nou brand het motorstoring lampje en als ik hem uitlees krijg ik foutcode P0441 wat duid op een fout in de het tankontluchtings gedeelte.

Nou heb ik zowel de N80 klep als het actieve koolstoffilter al vervangen maar de storing blijft terug komen.

Alle leidingen en slangen zien er verder goed uit dus hier zit ook geen lek in.

Als ik de foutcodes reset loopt de motor de eerste keer heel slecht en valt uit starten met een klein beetje gas is de enige oplossing om hem aan te houden na een aantal seconden kan ik dan het gas loslaten en loopt hij verder goed.
De storing blijft dan een aantal dagen weg maar komt dan weer terug.

Als er een lange snelweg rit gemaakt word verdwijnt de melding voor een paar dagen maar komt dan ook weer.

Ik kon op het forum zo nog geen topic vinden dat dezelfde problemen omschreef en daarom graag jullie advies in deze.

Groeten Mark
 

jmmars

Lid
@Antera Deze stappen heb ik reeds uitgevoerd en vervangen ik weet dus niet meer zo goed waar te zoeken.
 
Laatst bewerkt:

jmmars

Lid
Deze opties reeds nagelopen en vervangen helaas zonder resultaat. Is er misschien een mogelijkheid om dit systeem te omzeilen en te kijken of het dan goed gaat? Ik zal ook eens kijken naar het brandstof filter.
 

Duijzer

Donateur
En probeer ook een om een stuk zonder dop op je tank te rijden. Misschien zuigt hij vacuum, zonder dop zou de storing dan niet terug moeten komen. Je kunt de opening afplakken met tape, een rietje is genoeg om vacuum te voorkomen.
 

jmmars

Lid
Vacuüm in de tank is inderdaad wel aan de orde wat is hier aan te doen? Afgezien van tape en een rietje wat ik zeker eens ga testen.
 

Duijzer

Donateur
Soms is het heel simpel: een nieuwe tankdop. Soms is het ingewikkelder en is er iets mis met de tankontluchting. Gezien je al wat vervangen hebt zou ik eerst eens testen met rijden zonder dop om te kijken wat er dan gebeurd.
 

Stripedkrijn

Forumguru
De tank MOET licht vacuum trekken. Dit om de in actieve koolstof "opgeslagen dampen" af te kunnen voeren via een aparte leiding naar het gasklephuis in het inlaat traject zodat ze netjes kunnen mee-verbranden. Dit is een volledig afgesloten systeem om de koolwaterstoffen (=brandstoffen) zoveel mogelijk uit de omgeving (=buitenlucht) te houden. Als de tankdop beschadigd is dan zou dit bv al een foutcode kunnen geven want dan is feitelijk het systeem lek. Mogelijk ook dat de tank met tanken overvuld is met brandstof. Dan kan het koolstof filter ook een melding geven omdat het vol is gelopen met brandstof. Daar is eerder bij forum Fabia ook al eens over geschreven.
Zie verder mogelijk: https://www.fixdapp.com/blog/p0441
 

Canon-Eye

Forumguru
Mogelijk ook dat de tank met tanken overvuld is met brandstof. Dan kan het koolstof filter ook een melding geven omdat het vol is gelopen met brandstof. Daar is eerder bij forum Fabia ook al eens over geschreven.
Heb ik zelf ervaren bij mijn F1c 1.4 mpi (gereden van 2002-2007), die ik in het begin met indrukken van het beluchtingsnippeltje tot in z'n boordje placht vol te tanken.
Het actiefkoolfilter vervangen kostte destijds rond de €225, dus best iets om aan te denken bij het tanken... en inderdaad heb ik deze waarschuwing al wel eerder gepost.
 

jmmars

Lid
Koolstoffilter heb ik reeds vervangen maar als ik me niet vergis zit deze bij de fabia onder de tankdop achter de wielkuip? Bij mij zit deze helemaal voorin de auto op hoogte van de koplamp het lijkt me haast ongelijk dat deze dan vol kan lopen met brandstof wat ik me wel voor kan stellen is dat de leiding die naar voren toe loopt vol kan staan met brandstof.
 

NJAM

Lid
@jmmars de oplossing voor je probleem al gevonden?

Ik krijg in m'n O2 RS geen lampje van motorstoring maar wel de melding bij het uitlezen. Klachten bij mij zijn een slechte start, onrustig stationair en een hik in acceleratie tussen 2 en 3000 rpm.

De n80 klep en de pcv klep zijn reeds vervangen. Geen geen koolstoffilter oid..
 

jmmars

Lid
@jmmars de oplossing voor je probleem al gevonden?

Ik krijg in m'n O2 RS geen lampje van motorstoring maar wel de melding bij het uitlezen. Klachten bij mij zijn een slechte start, onrustig stationair en een hik in acceleratie tussen 2 en 3000 rpm.

De n80 klep en de pcv klep zijn reeds vervangen. Geen geen koolstoffilter oid..


Ik heb uiteindelijk het gasklephuis gereinigd en opnieuw in laten leren hierna geen problemen meer gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

jmmars

Lid
Schoonmaken heb ik zelf gedaan en via via laten programmeren dus ik zou zonde kosten hiervan niet weten ik denk bij de dealer rond de 150 euro.?
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

NJAM

Lid
Ok thanks. Dat is nog wel te doen dus. Mogelink dat 't koolstoffilter in mijn geval ook al oplossing biedt. Weet iemand waar ik het filter op kan controleren?
 

NJAM

Lid
Toch bij de gasklep begonnen. Vol enthousiastme met demonteren begonnen. Halverwege toch maar even een foto van onderuit genomen van de binnenkant.
Ik vraag het even na voor de zekerheid maar volgens mij kan ik er al vanuit gaan dat deze is gereinigd tijdens het reinigen van de inlaat in augustus.

Ik begrijp dat het actieve koolstoffilter moet tikken. Klopt dit?
De mijne doet dit niet naar mijn weten.
 

Bijlagen

  • 20201116_140357.jpg
    20201116_140357.jpg
    265 KB · Weergaven: 30

Tees

Donateur
Dat kan je gerust een brandschoon gasklephuis noemen. Een verontreinigde heeft allerlei zwarte aanslag aan de binnenkant. Het tikkende filter weet ik niet of dat zo hoort of niet (en die had je ergens anders ook al gesteld ;))
 
Bovenaan Onderaan