dan-720

Actief lid
Hallo iedereen!

Ik heb mijn auto al heel uitgebreid voorgesteld in de meet & greet segment,
link -> https://www.skodaforum.nl/forum/i/mijn-kodiaq-2-0tsi-van-2017-streven-naar-oem.45998/
Maar in het kort:
Skoda Kodiaq Style 2.0 TSI DSG 4x4 eerste inschrijving november 2017 (dus juist 5 jaar op het moment van schrijven van deze post :yeah: ).
Ik heb deze aangekocht in april 2018 als directiewagen. Ondertussen heel wat modificaties, aanpassingen en een tune :D

In het algemeen ben ik heel tevreden met mijn Kodiaq, maar er zijn ook kleine dingen dat niet naar mijn smaak zijn of niet werken als het zou moeten.
In deze post wil ik hier op focussen, want hoelang kunnen we nu positief praten over iets :pieker: Grapje, daar zal ik wel ook een post over maken :laugh:

Hieronder enkele negatieve aspecten van de kodiaq dat ik in meeste gevallen heb aangepakt en een oplossing voor heb gevonden (of zo denk ik toch tot nu toe).

1. rand tussen de voorruit en het dak. (zijaanzicht op eerste foto)

IMG_20220821_090019.jpg IMG_20220830_170951.jpg
Op de foto is te zien dat de ruit niet gelijk gaat met het dak. Deze rand is in mijn geval vaak beschadigd geweest door kleine steentjes en alle andere dingen dat rond vliegen op het weg. Ik heb al meerdere roestplekjes erop. Om dit te voorkomen in de toekomst, heb ik daar een rubber profiel geplakt zoals te vinden op andere (oudere) auto's. Ik heb geprobeerd om dit netjes te maken en zo OEM mogelijk laten laten lijken. (op de foto is het nog niet op maat gesneden)

2. alle armsteunen/deurhendels


IMG_20220807_190411.jpg
Deze is een heel groot en gekend probleem van de Kodiaq. Het geluid dat ze maken bij het grijpen is echt niet acceptabel. Daarom heb ik tape rond geplakt waar de twee plastiek onderdelen zich raken, om het kraken zo veel mogelijk te elimineren. Het is niet perfect, maar maakt een zo groot verschil!

3. grote openingen aan wielkasten bij de scharnieren van de motorkap

IMG_20190610_101021.jpg
3.JPG 2.JPG
Deze openingen aan de zijkanten binnen de motorruimte zijn zo groot, dat er heel wat bladeren en vuil in kan komen.
Elke (oude) auto heeft de risico om te roesten op deze plek op de wielkast, tussen de wiel en voorste deur, maar de designer van de Kodiaq wou dat het heel wat vroeger begint denk ik.
Het is nog niet het geval bij mij, omdat ik alle vuiligheid en bladeren er uit neem elk jaar door de spatbord los te maken en het schoon te maken erachter. Maar als ik het niet zou gemerkt hebben, het zou misschien al kunnen beginnen rotten.

4. gebrek aan plaats voor zonnebril (dit is het geval alleen bij versie met panoramisch dak)

IMG_20220816_124817.jpg IMG_20220816_124826.jpg
In andere versies is het compartiment voor de bril in het plafond, waar bij mij de knoppen zijn om de panoramische dak te gebruiken. Daarom heb ik dit gekocht op amazon (zie foto), en het werkt perfect. Heb mijn twee handen niet nodig om het uit het doosje te nemen. Vervangt de "oh shit" hendel boven de deur van de bestuurder.

5. piano black voor decoratieve, maar ook gebruikte onderdelen :nono:
IMG_6580.jpg
Een deel van het stuur en bijna het gehele middelste dashboard is met dit bedekt. Het wordt snel vuil, de krassen komen er op door gewoon er naar te kijken!
Wie heeft het perfecte idee gehad om dat materiaal te gebruiken op de dashboard, waar de mens de hele tijd knoppen drukt en gewoonweg gebruikt. :arghh:
Iemand al iets mee gedaan? Beplakt met iets of vervangen?

6. Slechte "bolstering" van de zetels
IMG_20180404_194521 (2).jpg
Ik vlieg bijna van mijn zetel in de bochten, maar ook als ik op een kruispunt moet afdraaien. Ik hou mij tegen met mij elleboog aan de kant van de zetel om niet eruit te glijden. :banghead:
De reden kan zijn dat ik heel mager ben, maar zou echt niet zo extreem mogen zijn, toch? Mijn vorige auto, Octavia II, had de perfecte zetels voor mijn postuur. Ik zat daar echt goed in de zetel, alsof ik omhult was. In de kodiaq voel ik mij echt onzeker.
Zou er hiervoor een alternatief kunnen zijn? Laten bijwerken of met andere zetels vervangen (OEM of aftermarket)?
Moeten wel elektrisch verstelbaar, verwarmd en geventileerd kunnen zijn :deuk:

Dit zou het zijn denk ik voor de grootste en meest opvallende negatieve punten van de Kodiaq. Ik kan er niet echt op andere komen, maar zal deze hier zeker posten als ik er aan denk. Wat denken jullie over deze problemen? Ook dezelfde opmerkingen gehad?

Groeten aan de Skoda liefhebbers :thumbsup:
 

dan-720

Actief lid
Na een tijdje heb ik toch nog enkele problemen gevonden van de Kodiaq :pardon: Nu zijn het wel productie fouten.
Dus het kan wel zijn dat niet iedereen het heeft, ofwel hebben andere modellen van Skoda het ook.

7. beschermlaag weg op dwarsbalk op plaatsen voor krikstanden
IMG_20221119_085032.jpg
Deze zijn zeer snel er af gegaan. Eerst begonnen ze lichtjes af te komen en bleef er gewoon een laag hangen en heb deze er helemaal afgenomen. Ik heb geprobeerd met een spuitbus (verf voor onderstel) deze af te dichten, maar is ook zeer snel afgegaan. Ik heb in deze forum iemand gevonden met dezelfde probleem op een blauwe Octavia RS (herinner mij de naam niet meer van de eigenaar).

8. lichte bult onder laklaag in verbinding van panelen
IMG_20221119_084749.jpg IMG_20221119_084813.jpg

Dit is in de opening van de achterklep aan de zijkanten waar de lampen geplaatst zijn.
het rubber van dat lamp kan niet tot tegen de lak komen omdat er bij het lassen/lijmen van twee carrosserie panelen een bult is ontstaan.
Daardoor is het daar altijd vuil en is het nodig om het vaak schoon te maken. In mijn geval is dit alleen op de passagierskant.
Het behandelen wil ik niet riskeren, want kan dan zeer snel beginnen roesten. Ik moet er gewoon mee leven

Dat is het voor nu, denk ik :thinking:
 

dan-720

Actief lid
GFB - DV+ - VTA - Diverter Valve - Blow off valve

Ik ben van plan om een andere diverter valve op mijn auto te steken.
Vooral omdat de auto goevoeliger wordt op gas te geven, maar ook omdat het duurzamer is dan het originele plastieke onderdeel. Het geluid van een blow off valve zou een leuke bonus zijn :cool:

Degene van GFB lijken mij goede producten te zijn. Veel positieve ervaringen gelezen op verschillende sites en ziet er kwalitatief uit.
Heeft er iemand van jullie zoiets geplaatst?

GFB DV+ T9351 is een redelijk compact diverter valve waarmee het geluid (theoretisch) niet verandert.
T9363_1_low_res-600x599.jpg
GFB VTA T9451 is wat groter en doet hetzelfde als de vorige, maar heeft daarbij ook een BOV om het "pshhht" geluid te maken bij te hoge druk.
GFB-VTA-diverter-valve-upgrade-Blow-off-Valve-VW-Golf-5-6-GTI-R-RS3-8P-8V-TTRS-T9451-upgrade.jpg

Ik zou de GFB VTA T9451 willen instaleren, maar kan geen informatie vinden of het op de EA888.3B van mijn auto past, en hoe het nu eigenlijk zal klinken. Meeste sites geven de Kodiaq nooit op in de lijst. Video's op 't internet zijn meestal van oudere modellen van een Audi of Volkswagen. Ik heb de vraag gestuurd op de site van GFB, maar heb helaas nog geen antwoord gekregen na twee dagen.

Ik zou graag jullie ervaring willen kennen over aftermarket diverter valves en het merk Go Fast Bits.

Groeten!
 

Kanerr

Forumguru
GFB is een goed merk ja :) Ik durf voorzichtig te zeggen dat het wel zal passen als het ook bijvoorbeeld op een Golf 7,5 GTI zal passen omdat je hetzelfde blok hebt.
 

dan-720

Actief lid
Ik heb juist gelezen dat de Golf 7 GTI/R (en nog een paar andere VAG modellen) een grotere turbo hebben, en dat dit juist niet zal passen :arghh: Ik heb een IS20, dus zou theoretisch wel moeten kunnen, maar zonder zekerheid wil ik dit niet aankopen. Op sommige sites kan ik nog de Tiguan vinden (waarop de Kodiaq in een grote deel gebaseerd is), maar dan nog weet ik niet of het exact dezelfde motors zijn of niet, omdat die versies hadden met meer pk's. Toch bedankt voor uw input! :cheers:
 

andrehj

Forumguru
Vooral omdat de auto goevoeliger wordt op gas te geven, maar ook omdat het duurzamer is dan het originele plastieke onderdeel.
Ehm, een goed werkend kunststof onderdeel vervangen is niet bepaald duurzaam... Het laten zitten totdat het niet meer werkt is echt veel duurzamer.
 

dan-720

Actief lid
Het woord "duurzaam" heeft verschillende betekenissen. Ik had het over het feit dat de diverter valve in de VAG motoren de neiging hebben om te breken omdat het van kunststof is gemaakt. Niet echt duurzaam dus. Met het nieuw onderdeel zal niet meer het geval zijn. Better safe than sorry zou ik zeggen :arghh: Ik kan het niet met alles doen, maar waar het kan, en waar het nog met relatief weinig geld kan gedaan worden, why not.

En ja, mijn Kodiaq wordt stilletjes aan een Johnny-bak :cool:
 
Bovenaan Onderaan