Skoda Karoq 1.0 tsi handgeschakeld

johandilon

Nieuw lid
Hallo beste lezers,

Ik ben Johan nu nog in het bezit van een Octavia 1.2 tsi uit 2010. Wij willen hoger zitten dus is nu de keuze gevallen op een Karoq uit 2018 met een 1.0 tsi motor. Mijn vraag wat zijn de ervaringen hier betreft de 1.0 motor handgeschakeld?
 

MaxN

Donateur
Niet in bezit, maar mijn schoonouders rijden een Kamiq met deze moter, alleen dan met DSG, mijn buurman een Octavia Combi met deze motor, met handbak.
Beide zijn er goed over te spreken, geen strepentrekker uiteraard, maar doet goed mee in het dagelijkse verkeer.
In de Kamiq van mijn schoonouders vind ik het zelf best een pittig blokje. Boven verwachting in elk geval.
 

johandilon

Nieuw lid
Oke top! De vraag was natuurlijk ook ivm dat die Karoq even wat groter is. ik begreep wel dat de nieuwe 1.0 motoren de oude 1.2 zijn dus hetzelfde produceren of is dit onzin?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Niets mis mee hoor; neem aan dat het de 115 pk versie is in de Karoq. Ik heb beide in de Fabia gereden. De 1.0 voelt zelfs nog wat vlotter aan. En wanneer je meer wilt (140 pk), kan dat natuurlijk makkelijk geregeld worden.
 

Rallye

Forumguru
ik begreep wel dat de nieuwe 1.0 motoren de oude 1.2 zijn dus hetzelfde produceren of is dit onzin?

Je mist in ieder geval een cilinder.....

Ik heb een paar jaar geleden een SEAT Arona (vergelijkbaar met de Karoq) gereden met deze motor. Ik vond dat de motor er aardig aan moest trekken om de gang er een beetje in te houden. Hij liep wel mooi vlot in toeren, maar de kracht hield niet over.
 

johandilon

Nieuw lid
Niets mis mee hoor; neem aan dat het de 115 pk versie is in de Karoq. Ik heb beide in de Fabia gereden. De 1.0 voelt zelfs nog wat vlotter aan. En wanneer je meer wilt (140 pk), kan dat natuurlijk makkelijk geregeld worden.

doormiddel van chiptuning?/ Gaat de motor daar niet sneller kapot van hoor en lees er gemende berichten over. Een monteur waar ik wel eens kom met me octavia gaf aan het niet te doen met die 1.0 motor. graag wat adviezen :)
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik ben een grote fan van de 1.0 TSI. Heerlijke motor met meer dan voldoende pit.
Dat de motor er flink aan moet trekken, dat kan ik dan ook niet onderschrijven.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mits je naar één van de paar gerenommeerde VAG gespecialiseerde bedrijven gaat, is chippen geen enkel probleem. Er zit flink wat marge in deze motoren. Wanneer je zo's motor netjes behandelt, dwz altijd eerst warm rijden, niet constant planken, is dat veel minder belastend dan als iemand daeze dingen wel uithaalt met een niet gechipte motor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij de 1.0TSI 115pk in de Leon ST (1159kg leeg) en kom echt geen vermogen of cilinder tekort. In combinatie met de DSG is het een heel vlotte auto - bij té enthousiast wegrijden kunnen de voorwielen ook op droog wegdek behoorlijk doorslaan (en zodoende wel degelijk strepen trekken...).
 
Op zich kan je redelijk meekomen in het verkeer, maar zou zelf niet voor deze motor kiezen als ik de auto zelf zou kopen. Met aanhanger er achter is het tobben en Kom je echt tekort. Als je volgepakt ergens in het buitenland een berg moet oprijden is terug schakelen niet voldoende om de auto op gang te houden. Ik zou lekker voor de 1.5 gaan...
 
Ik rijd nu al bijna 4 jaar in een karoq met deze motor. Al vaak met 4 personen met bagage naar het buitenland geweest en nog nooit terug hoeven schakelen zelfs niet op de e25 door de Ardennen.heeft mij nog nooit in de steek gelaten. PRIMA MOTOR met een gemiddeld verbruik van 1:16.
 

EdK

Forumguru
Heb dit blokkie in de Fabia 3 combi zitten en standaard 95Pk 160Nm.
Op dat moment miste ik iets met optrekken en even inhalen, en heb hem toen bij VAG Techniek een fabrieksupdate gegeven zodat het blok een 115Pk met 200Nm kreeg, en sindsdien rij ik met heel veel plezier deze Fabia leeg en volgeladen berg op en berg af zonder gemor van het blok en altijd goed reagerend op gaspedaal.
Bij heellllll steile hellingen moet ik nog wel eens een versnelling terug schakelen als ik flink geladen ben. Maar ach dan trekt hij daarna de berg zonder morren gewoon op...
 

2015a3

Lid
Ik heb nu 100k km gereden met mijn A3 1.0 Handbak zonder een enkel probleem, auto is bij 50k gechipt naar 130pk (ivm slechte kwaliteit benzine en tankpas van de zaak niet meer PK). Rij hem rustig warm en koud maar tussendoor en in Duitsland geef ik graag gas. Was standaard pittig genoeg maar het beetje extra koppel is erg fijn.
 

ertromp

Forumguru
Ik mag hopen dat je niet teveel betaald hebt voor je tuning @2015a3 want de vele 1.0 standaard tsi's die inmiddels op de rollenbank gezet zijn leveren al af fabriek tussen de 125 en 130 pk. En er worden koppels gemeten die ca 17% meer zijn dan de fabrieksopgave van 200Nm
 

2015a3

Lid
Daar heb je een punt, maar ik merk zeker dat hij meer pit heeft.. Hij is nooit op de Dyno geweest. Wie weet heb ik toch meer.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het OEM vermogen ligt idd meestal wat boven die 115 pk, maar lang niet zo veel. Je kunt dat simpelweg checken door op de FB pagina van JD te zoeken op 1.0 tsi. De originele waarden worden daar ook aangegeven. Wat hoger met een enkele uitschieter tot 125 pk. Zo één komt dan ook met tuning op 150 pk
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, maar dat is echt een incident. Als je het over een groot aantal bekijkt (volgens de hierboven aangegeven methode) zie je dat dat echt uitzonderingen zijn. Overigens noemde ik die ook (125 pk).
 
Bovenaan Onderaan