Skoda kanon 210 mm

BcB

Forumguru
Onlangs hebben we een heerlijke vakantie mogen beleven in Normandië. Met de auto en caravan, het was de eerste lange rit met de caravan en de Octavia. Voorheen kwamen we niet verder dan Zeeland in deze combinatie. Het is goed bevallen, voldoende trekkracht en zoals hier en daar te lezen geen last gehad van instabiliteit. Aanvankelijk had ik wat twijfel of het vermogen voldoende zou zijn omdat voorheen een Golf 6 GTI met DSG onze caravan trok. Zodat je alsnog het eerste weg was bij het stoplicht, maar je wordt ouder, grijzer en helaas niet evenredig wijzer. Bijkomend voordeel, de vrouw hoeft nu bij aankomst niet meer het plastic servies in de kastjes terug te plaatsen. De Octa zoop wel als een Tempelier met de caravan, 1 op 9 ongeveer. Logisch ook als je rond de 1100 kg aan je start hebt hangen.

We hadden een heerlijk rustig plekje op een camping aan de kust, Le Grand Vey, op steenworp afstand van Sainte-Marie du Mont. In Normandië spat de historie op je netvlies, prachtige oude gebouwen, burchten en natuurlijk alle ontwikkelingen rondom D-Day, de landingen op 6 juni 1944. Je kunt er niet omheen, overal ziet men monumenten en gedenkteken, prachtige musea, werkelijk indrukwekkende begraafplaatsen en vooral veel Amerikaanse en Britse vlaggen. Hetgeen een blijvende indruk op mee heeft achtergelaten is de Amerikaanse begraafplaats bij Colleville. Dit is werkelijk adembenemend. Men aanschouwt daar 9386 onberispelijk uitgelijnde kruizen in wit marmer. Moeilijk te omschrijven, je moet het zien, bewustwording in hoofdletters.

Naast pittoreske vissersdorpjes waar de vis en schaaldieren nog dagelijks de kade op worden gehesen hebben we zo een beetje alle belangrijke plekken rondom de landingen bezocht. Zo ook de Batterie de Crisbecq. Een verdedigingswerk van bunkers en geschut welke waren gericht op Utah beach. Het had een bemanning van 297 matrozen en een bescherming van 100 infanterie soldaten. Vanaf 20 april 1944 werd de batterij gebombardeerd met zo’n 2.800 ton bommen maar was toch operationeel op de ochtend van 6 juni. (wellicht had men wat gehoorschade en concentratie problemen ..)

Bij het ochtendgloren van 6 juni gaf de Duitse commandant het bevel het vuur te openen op de geallieerde vloot die hij tegenover zich zag. En zo begon een artillerieduel tussen de batterij van Crisbecq en de schepen voor het strand van Utah beach. De batterij bracht de Destroyer USS Corry tot zinken en bracht flinke schade toe aan andere schepen. Op 8 juni naderen de Amerikanen de batterij en trekken de Duitsers zich terug in de bunkers en uiteindelijk is de batterij op 12 juni ingenomen.

Bij het bezoek aan deze batterij hebben we naast de ingerichte bunkers en loopgraven een aantal kanonnen mogen aanschouwen. En in een kazemat stond een ontzettend grote jetser! Het bleek een Skoda kanon van 210mm met een maximale dracht van 33 km… Een flinke proppenschieter zou ik willen zeggen en niet van het type Greenlijn.

Nu heb ik al vaker oorlogstuig van Skoda gezien op internet, pantsers e.d. O.a. ook ingezet door de Duitsers op verschillende fronten. Maar dit kanon was nieuw voor mij. Enige tijd terug heb ik PON een bericht gezonden aangaande de geschiedenis die is weergegeven op de Skoda site. Nog ver voor de vakantie en dus nog onbekend met dit Skoda kanon. Dat er wat stukjes geschiedenis missen zeg maar… En ik heb wat voorbeelden aangedragen om het ze makkelijk te maken en ter onderbouwing. Maar ja, Pon zou Pon niet zijn dat men hierop een reactie zou geven. Geeft niets, tradities zijn er om in ere te houden en ik begrijp best dat sommige zaken uit het verleden anno 2015 niet veel toevoegen en wellicht beter in de vergetelheid kunnen raken. Mocht je in de buurt zijn, het is de moeite waard te bezoeken: Batterie de Crisbecq, Saint-Marcouf de L’isle.

Bijlagen

• Camping.jpg
    Camping.jpg
    427,1 KB · Weergaven: 80
  • Batterie de Crisbcq.jpg
    Batterie de Crisbcq.jpg
    589 KB · Weergaven: 78

Michelv.

Forumguru
Men aanschouwt daar 9386 onberispelijk uitgelijnde kruizen in wit marmer.

Niet helemaal waar, een enkeling is daarvan Joods, dus niet een kruis maar een Davidsster, maar desalniettemin een zeer indrukwekkend geheel om te bezoeken als je in de omgeving bent.

Zelf vonden wij het Airborne-Museum in Sainte-Mere-Eglise het mooiste museum om te bekijken, en we hebben er heel wat gezien.

BcB

Forumguru
Helemaal gelijk Michelv, ik heb vele Davidssterren gezien. Ook te zien op de foto. Het museum van Sainte Mere Eglise is inderdaad prachtig om te bezoeken. En John Steele waakt nog steeds over de stad!

Bijlagen

• 2015_Colleville.JPG
    2015_Colleville.JPG
    148,9 KB · Weergaven: 16
  • 2015_Sainte Mere Eglise_John Steele.JPG
    2015_Sainte Mere Eglise_John Steele.JPG
    91,1 KB · Weergaven: 16

EdZ

Donateur
Hé, daar ben ik in mei geweest. Volgend jaar mei weer terug, een week was te kort. Ben nog niet in Colleville geweest. De begraafplaats in Margraten bevat overigens ook ruim 8000 graven en is een stuk dichterbij :-).
Wel de gelegenheid aangegrepen om even naar Mont st. Michel te rijden. Vanuit Normandië ongeveer 100 km.

Bijgaande foto van een infoplaat op een kanon in Technikmuseum Sinsheim (aanrader, samen met het daar dichtbij gelegen Speyer). Je zou zeggen van eenzelfde kanon. skoda.jpg

• Leuk
Waarderingen: BcB

Cordoba

Forumguru
Dat Pon hier niet zo veel mee doet vind ik niet vreemd: het is uit een periode heel ver voordat Pon (VAG) iets met Skoda van doen had, en bovendien uit een heel ander segment van techniek. Ook over scheepsmotoren, trams en treinen hoor je niets van Pon, zelfs niet over autobussen, dus dat kanonnen en ander oorlogstuig beschouwd worden als 'niet bestaand' is dan niet zo vreemd.

kansberg

Forumguru
Indrukwekkend en een mooi verhaal! Had begin juni een soortgelijke ervaring in Margraten, op de Amerikaanse begraafplaats.

Bovenaan Onderaan