Skoda Hetzer

Hetzer

Forumguru
Ik krijg wel eens de vraag waar de naam Hetzer van dan komt, hierbij nog eens het hele verhaal, ik ben als militair, beroepshalve geinteresseerd in militaire voertuigen en met namen gevechtsvoertuigen, net zoals personen auto's staan ook in de militaire wereldje de Duitse voertuigen als degelijk en goed bekend, dat is eigenlijk al zo sedert wo-2, onze huidig arsenaal gevechtstanks ( leopard-2A6 ) en pantserhouwitzers (PzH-2000)
,zijn echt de betrouwbaarste en beste in z'n soort.

hier dus het verhaal van de tankjager (jagdpanzer) Hetzer

Het heeft mij altijd erg geboeit dat de beste Duitse tank uit de W.0-2 in feite geen Duitse is maar een Tjechische, de Skoda Hetzer!!!, In maart 1943 gaf generaal Heinz Guderian de opdracht aan Duitse technici om een lichte tankjager (jagdpanzer) te ontwikkelen, die goedkoop en in grote aantallen geproduceerd kon worden.
Het onderstel van de verouderde Skoda(38)t werd uitgekozen als basis voor de vervaardiging van de nieuwe tankjager. Hierop zou een 75mm antitankkanon gemonteerd worden.

De Duitse ontwerpers gingen aan de tekentafel zitten en de eerste ontwerpen waren klaar in december 1943. In januari 1944 werd het eerste houten model gepresenteerd. Er werd gestart met de bouw van drie prototypes die klaar waren in maart 1944. De prototypes werden gepresenteerd aan Hitler en die gaf bevel om het voertuig in productie te laten gaan bij Skoda in Pilsen en bij Praga in Praag in het huidige Tsjechië. Het nieuwe voertuig kreeg dus de naam Hetzer.


De Hetzer gebruikte dus het onderstel van de Skoda(38)t. Dit onderstel werd verbreed en er werd een verbeterd ophangingsysteem gebruikt. Het vermogen van de motor die oorspronkelijk gebruikt werd in de Skoda(38)t werd verhoogd tot 160pk. Ook werd er een geheel nieuwe versnellingsbak ontwikkeld met 5 overbrengingen vooruit en 1 achteruit. In tegenstelling tot de Skoda(38)t die een door perslucht aangestuurde wisselbak gebruikte, verliep de aansturing bij de nieuwe versnellingsbak geheel mechanisch. De Hetzer woog 16 ton en had 2 benzinetanks die samen een inhoud hadden van 320 liter. Het maximale bereik van de Hetzer lag op 177 km. De maximale snelheid lag op 42 km/u.

De Hetzer had een uitermate degelijke schuinaflopende bepantsering, die op de laatste generaties Duitse tanks standaard was. Extra bescherming genoot de Hetzer van aangebrachte stalen platen aan de zijkant, die de ophanging beschermde tegen vijandelijk vuur. De Duitsers kenden deze platen onder de naam Schürzen.

De bewapening bestond uit een 75mm PAK 39 L/48 pantserafweerkanon, dat in de romp was gemonteerd. Dit kanon was in staat om iedere geallieerde en Russische tank van een respectabele afstand uit te schakelen. Doordat een roterende geschutskoepel ontbrak kon het kanon geen 360º draaien, zoals bij een standaardtank gebruikelijk was. Er werd een mechanisme gemonteerd zodat er toch op bewegende doelen geschoten kon worden zonder dat het hele voertuig verdraaid moest worden. Dit mechanisme had wel zijn beperkingen. Het kanon kon maar 11º in alle richtingen verdraaien.

Een opzienbarende oplossing was er gevonden voor het bedienen van het machinegeweer in de romp van de Hetzer. De Duitsers monteerden een MG34 of MG42 machinegeweer dat via een afstandsbediening afgevuurd werd. Dit systeem had het grote nadeel dat de bediener van het machinegeweer uit de tank moest klimmen om het machinegeweer te (her)laden.

De bemanning van de Hetzer bestond uit 4 personen. Een commandant, een boordschutter, een bestuurder en een lader. Het interieur van de Hetzer was verdeeld in twee gedeeltes. Er was een motorgedeelte en een bemanningsgedeelte. De commandant zocht zijn doelen met behulp van een telescopische verrekijker door een open luik in het dak van de Hetzer. Er was weinig ruimte om te manoeuvreren in de tank. Dit gaf problemen bij het (her)laden van het kanon. Door het krappe interieur kon er ook maar een beperkte voorraad munitie meegenomen worden in de tankjager.

De Hetzer werd gedurende de periode dat de tank geproduceerd werd voortdurend aangepast en verbeterd. De meeste aanpassingen werden uitgevoerd om het productieproces te vereenvoudigen. Dat was noodzakelijk want grondstoffen voor de productie waren tegen het eind van de oorlog uitermate schaars
De Hetzer kwam zowel aan het westfront als het oostfront in actie. Het bleek een formidabele tankjager te zijn. In het Ardennenoffensief kwam de Hetzer voor het eerst massaal in actie.

De Hetzer was geliefd bij zijn gebruikers en gevreesd door zijn tegenstanders. Na de oorlog werd de productie van de Hetzer voortgezet door Skoda. Het Tsjechoslowaakse leger beschikte begin jaren 50 over honderden Hetzers. Zij doopten de naam Hetzer overigens om in ST. Landen als Zweden en Zwitserland kochten de Hetzer van Tsjechoslowakije. De Zwitsers kennen de Hetzer onder de naam G-13, en zijn nog lang gebruikt, deze kent ook weer wat meer aanpassingen en verschillen dus wezenlijk van de originele Hetzer, zij dragen ook de naam Jagdpanzer G-13


Specifikatie's

Bemanning 4
Lengte 6,38 m
Breedte 2,63 m
Hoogte 2,17 m
Gewicht 15750kg
Pantser en bewapening
Pantser 8-60 mm
Hoofdbewapening 75mm Pak 39 L/48
Secundaire bewapening 7.92mm MG34/42 coaxiaal machinegeweer
Mobiliteit
Motor Praga AC/2 6-cilinder Benzinemotor, 160pk
Snelheid (op wegen) 42 km/h
Rijbereik 130-180 km





foto's ;

de eerste foto is van een G-13 ,te herkennen aan de mondingsvlam denmper aan het uiteinde van de loop, de overige foto's zijn van een Hetzer uitgevoerd in het herkenbare Duitse "AMBUSH" camo patroon.








bronnen;



-Kliment C.K. & Francev F., Czechoslovak Armored Fighting Vehicles 1918-1948, 2000


-Forty G. & Chamberlain P., German Tanks of World War II, 1999
 

Bijlagen

  • ch_stc_2005_G13-2.jpg
    ch_stc_2005_G13-2.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 57
  • hzr-028.jpg
    hzr-028.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 54
  • hzr-035.jpg
    hzr-035.jpg
    32,5 KB · Weergaven: 42
  • hzr-031.jpg
    hzr-031.jpg
    32,4 KB · Weergaven: 43
  • hzr-030.jpg
    hzr-030.jpg
    30,9 KB · Weergaven: 47

Tallguy

Forumguru
Leuk, maar vooral ook interessant verhaal. Nooit geweten dat Skoda ingezet werd voor Adolf z'n troepen. En zal ongetwijfeld niet geheel vrijwillig zijn gegaan, wetende dat Tsjechië niet vrijwillig aan Duitse kant vocht.
 

Hetzer

Forumguru
Leuk, maar vooral ook interessant verhaal. Nooit geweten dat Skoda ingezet werd voor Adolf z'n troepen. En zal ongetwijfeld niet geheel vrijwillig zijn gegaan, wetende dat Tsjechië niet vrijwillig aan Duitse kant vocht.


@Kensei, Overal in de bezette gebieden van het Derde-Rijk werden wapens en goederen gefabriceerd, ook in Nederland en dat zal in de meeste gevallen wel niet vrijwillig zijn geweest.
Je had natuurlijk ook niet echt heel veel keus, of thuis voor de Duitsers werken, voor een salaris en elke avond thuis bij moeders de vrouw , of in Duitsland op dwangarbeid gezet worden met alle gevolgen ...............
Ik denk dat voor heel veel mensen in die tijd de keuze al snel gemaakt was.

Skoda produceerden niet alleen deze tankjagers, maar nog veel meer wapens van kanonnen en vrachtauto's tot experimentele straaljagers, zoals deze Skoda Kauba Ramjet, hiervan zijn dacht ik 1 of 2 protypes gemaakt.........
De Skoda fabrieken waren daarom, ook in de oorlog een van de belangrijkste aanvalsdoelen voor de geallieerden. In 1945 zijn de Fabrieken ook bijna compleet verwoest. Na de oorlog met behulp van die andere bezetter (de communisten) weer opgebouwt.
 

Bijlagen

  • 3bskp141.jpg
    3bskp141.jpg
    17,2 KB · Weergaven: 24
  • gmp14-1.jpg
    gmp14-1.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 31
  • gmp14-2.jpg
    gmp14-2.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 32

Hetzer

Forumguru
Hier nog een mooie foto tussen de orginele Skoda Hetzer in Duitse dienst (links), en de modernere na-oorlogse Skoda G-13 in Zwitserse dienst (rechts)
 

Bijlagen

  • 70097850_Pbs5KemX_Image27.jpg
    70097850_Pbs5KemX_Image27.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 46

Hugo1973

Actief lid
Erg interessant om te lezen dat Skoda dus niet alleen personenauto's maakt, maar ook een geschiedenis heeft met tanks. Ik heb het verhaal met veel interesse gelezen.

:xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan