Skoda Felicia 1.3 glxi 1996 Startproblemen

Lepske1981

Nieuw lid
Hoi Skoda rijders,

Mijn geliefde Skoda heeft weer eens zijn nukken en laat me nu flink in de steek.

Vorig jaar winter kwam ik er achter dat hij moeilijker startte met kouder vochtiger weer, bij normaler weer is het starten en lopen.

In Juli heb ik hem laten nakijken en apk.

Doorgegeven van het startprobleem aan de monteur en hij zou het nakijken.

Bij het ophalen van de auto meldde hij mij dat de Accu,Bobine,Bougies,startmotor gewoon goed in orde zijn, en hij niet kan achterhalen waar of wat het problem kan zijn.

Nu heb ik deze week dezelfde problemen, accu al een keer goed opgeladen, maar nog wil ze niet starten.
Nu lijkt het wel of er geen ontsteking of compressie is. want als ik wil starten maakt hij een beetje een pomp en plop geluid (geluid van oude stoomloco die opgang moet komen)

Weet iemand wat dit nu kan zijn?? of hetzelfde heeft gehad??

Want zou wel weer fijn zijn als het wagentje voor de drukke dagen weer wat kilometers kan rijden.
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

als je de wagen op contact zet hoor je dan de benzinepomp draaien onder de achterbank, indien dit niet geval is dan is er een relais in de zekeringkast versleten ( zet grote verbruikers uit om meer energie te hebben om te starten )
Ruik je benzine na een paar startpogingen ???
Wat ook geen kwaad kan is de zekeringkast laten nakijken op slechte contacten , durft bij deze al eens voorkomen.

Groeten
Bruno
 

Lepske1981

Nieuw lid
Hoi Bruno

Als ik uitstap ruik ik wel benzinelucht, en hoor ook iets draaien als ik contact omzet. Zekeringen kan ik wel eens nakijken kan nogal vochtig in de auto zijn.

Meestal is het zo, als hij eenmaal gestart is geen moeite die dag meer met starten.
en daarop volgende dagen ook niet,als ze dagelijks maar een keer gestart word.
 

Maggy

Forumguru
Een 1.3... als ik even google; ik ben niet bekend met de felicia, dus even een plaatje van het blok getoverd, dan zie ik toch echt wel een boosdoener zitten: een stroomverdeler...
Bij oude(-re) auto's is deze de voornaamste oorzaak van slecht starten met koud en vochtig weer. En dan specifiek de verdelerkap en de rotor, zie ook niet de kabels over het hoofd, die zijn ook behoorlijk vochtgevoelig als ze al wat jaartjes meegaan.

Ik neem aan dat jouw motor er zo uitziet?

IMG_1610.PNG
Bas.
 

Lepske1981

Nieuw lid
jep dat is ze. in dezelfde kleur ook nog eens.

Stroomverdeler is?? op de foto?? ben nogal een noob op motortechnisch gebied.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kortom, tijd voor de aloude spuitbus met Aquaban of soortgelijke vochtverdrijver. Alle bougiekabels een voor een aan weerskanten lostrekken, inspuiten en weer terugsteken. Tenslotte nog even de verdeelkap eraf en ook inspuiten - @Lepske1981 dat is dat bruin-roodachtige ding waar alle bougiekabels bj elkaar komen.
Tenslotte nog even de kabels zelf goed bespuiten en je bent voor maanden uit de zorgen.

Deed ik destijds bij mijn kevertje ook aan het begin en halverwege de winter.
Die startte - bij wijze van spreķen dan - al kwispelend met z'n trekhaak als ik met het sleuteltje rammelde... ;)
 

Lepske1981

Nieuw lid
OK Aquaban,goed idee. je bedoelt dat ding linksonderin met de 4/5bougie doppen op zit 1 blauwe?? Weet wel dat de kop ervan met knullige klemmetje vast zit. bougies enz kan ik nog wel vinden. en heb gelukkig morgen hulp.
 

Maggy

Forumguru
De stroomverdeler zit op de foto links naast die mooie rode dop. Dat ding met die 5 stroomkabels.
Idd wat Canon-eye zegt, of beter; de kap en de rotor vervangen tezamen met de kabels. (Is wel wat duurder dan de eerder genoemde spuitbus)

Bas.

Edit; antwoord op de vraag WAT een stroomverdeler is; dat is een door de nokkenas (meestal-) aangedreven ditributeur voor vonken: deze zorgt er samen met de bobine voor dat de bougies op het juiste moment stroom krijgen om te vonken en op die manier voor ontsteking zorgen.
Met dat ze wat langer meegaan worden de slijtage delen , de kap en de daaronder zittende rotor, gevoeliger voor vocht, en stroom en vocht gaan zoals je weet niet zo goed samen, wat resulteerd in beroerd starten. Als de motor warm is is dat vocht weer verdampt en doet ie het goed....
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Precies, die twee lullige klemmetje moeten even los.

Nogmaals, handel de kabels een voor een af zodat je zeker weet dat je ze steeds terugsteekt op dezelfde plek als waar ze uitgekomen zijn.
Anders doet-ie 't echt niet lekker... :pardon:
 

Lepske1981

Nieuw lid
Laten we daar maar eerst eens voor gaan sparen @Maggy , ze heeft me al 900 gekost om haar weer goed en veilig op weg te laten rijden, waar naar mijn weten ook veel zoektijd in is gegaan met zoeken naar dit euvel. Dus t busje vochtverdrijver van een euro of 5 vind ik dan ff genoeg.
 

Cordoba

Forumguru
@Lepske1981 De rotor/stroomverdeler ontvangt de stroom voor de bougies via die blauwe aansluiting op de dop en zet die op een roterend wiel met uitsteeksel. Dat uitsteeksel raakt door het draaien steeds de contactpuntjes onder de 4 zwarte doppen (en van de zwarte doppen gaan de bougiekabels naar de bougies). Door het steeds draaien om de verschillende bougies van stroom te voorzien, slijten de zogenaamde contactpuntjes, vandaar de suggestie van Maggy om de rotor (wiel met uitsteeksel) te vervangen.

Bij moderne motoren vindt je ze niet meer, maar vroeger had je voor een paar tientjes een andere rotor, dat gaat echt verschil maken met het lekker lopen van de motor.
 

Maggy

Forumguru
@Cordoba , bijna goed; maar het genoemde roterende wiel raakt niks hoor, ze draaien vlak langs elkaar en de vonk springt over.
Contactpuntjes raken mekaar idd, maar ik kan me zo voorstellen ( sterker, weet het bijna zeker-) dat deze ontsteking electronisch is, dwz contactpuntloos, en dan zitten er geen contact makende delen in.
 

Lepske1981

Nieuw lid
Lopen doet ze goed @Cordoba , maar dan moet ze eerst goed gestart zijn ,maar we gaan morgen ff rustig sprayen en schoonmaken etc en dan zie ik wel. En de sloop zit op 2km afstand,dus komt hopelijk wel goed.

Nu lees ik trouwens wel dat je WD40 ook als vochtverdrijver kan gebruiken... wat denken of zeggen jullie?? Iedergeval ieder bedankt voor de hulp. kan ik morgen weer ff hobbyen
 

Cordoba

Forumguru
Contactpuntjes raken mekaar idd, maar ik kan me zo voorstellen ( sterker, weet het bijna zeker-) dat deze ontsteking electronisch is, dwz contactpuntloos, en dan zitten er geen contact makende delen in.

De Felicia is in 1994 op de markt gekomen, dus zo'n 22 jaar terug en in die tijd was een electronische geregelde ontsteking nog niet zo standaard (ook de injectie was bij de veel nieuwe auto's nog mechanisch), veel auto's hadden nog geen ECU, dat begon rond die tijd een beetje te komen. De laatste en duurste uitvoeringen van de Felicia zullen dat wel gehad hebben, maar bij een exemplaar uit '96 zoals van de TS twijfel ik nog aan welke techniek is gebruikt.
 

Maggy

Forumguru
1994.... zonder er een discussie van te (-willen-) maken; in die tijd was de contactpunten ontsteking bij de meeste merken al lang en breed uitgefaseerd, sterker nog, mijn ex Granada, waar ik 100dkm mee gereden heb, had gewoon een electronische ontsteking, bj; 1982...! De rotor en verdeelkap zeggen niks over het soort ontsteking wat er onder zit; dat kan zowel contactpunt als contactpuntloos zijn. Voertuigen die een ecu hebben, hebben over het algemeen een dis bobine, die vervangt de verdeler, en bevat geen bewegende delen, die is idd van latere jaren.

Nou ja, on-topic: doet ie het alweer?
 

Lepske1981

Nieuw lid
Nou gelukkig is ze net gestart, t schoonmaken van de verdeel kap enz heeft geholpen. Dus ff een lkkr stukje gereden en ben net in de bank geploft..... nu ff kijken hoe ze morgen reageert....
 

pansaebr

Actief lid
beste,

blij te horen dat ze weer rijdt, vochtig interieur is meestal de rubber rond de voorruit die water doorlaat, je kan deze laten opspuiten maar ik verkies vernieuwen een betere optie als je nog een paar jaar ermee wil rijden . Wat is dan allemaal gebeurd dat er 900€ nodig was om ze rijklaar te houden.

groeten
Bruno
 

Lepske1981

Nieuw lid
Beste pansaebr... vochtig interieur??? weet niet waar je die vandaan haalt... Maar wat er allemaal nodig was, achter demper uitlaat, 2 nieuwe bandjes, armatuur verlichting, nieuwe schakelaar voor verlichting (zat een storing in) plus arbeidsuren en kosten van de leen auto. kon het zelf wel doen....maar had er qua werk geen tijd voor.
 
Bovenaan Onderaan