Skoda fabia Stuur probleem!!

AZZAM

Lid
Ik zou het echt niet weten.
Heb de auto pas 1 maand.

Maar als ik de accu moet vervangen kan ik dat gewoon zo doen of moet ik dan weer iets resetten?

Is dat ook de reden dat stuurbekrachtiging het niet deed ? Want anders heb ik het voor niks vervangen :(

Groetjes Azzam
 

Cordoba

Forumguru
Als de accu niet goed is (of onvoldoende wordt bijgeladen door een slechte dynamo), dan zakt de accuspanning onder een kritische grens. Om te voorkomen dat de auto helemaal stil komt te staan, door gebrek aan stroom, schakelt de auto in zo'n geval bepaalde gebruikers uit. Eén van de eerste gebruikers die uitgeschakeld wordt, is dan de stuurbekrachtiging, dus slechte accu of dynamo kán beslist de oorzaak van het probleem zijn.
 

AZZAM

Lid
@Cordoba

Dus eigenlijk heb ik de pomp voor niks vervangen?

Want de dealer heeft namelijk bij de diagnose gezegd dat ik de stuurpomp moet vervangen, vandaar dat de stuurbekrachtiging uitviel en ook niet meer deed na telkens opnieuw starten.
 

AZZAM

Lid
En ik vermoed dat bij een diagnose de dealer ook wel de accuspanning checkt of doen ze dat helemaal niet?
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou niet durven zeggen dat een willekeurige dealer verstand van zaken heeft. Zelf zaken meegemaakt bij de dealer waar de chefmonteur zaken niet opgelost kreeg in een aantal uren. Uiteindelijk zelf maar aan begonnen en in een aantal minuten opgelost, en dat is tegenwoordig echt geen uitzondering meer. Het kan zijn dat je de pomp voor niets hebt vervangen, maar er kan ook echt iets aan gemankeerd hebben. Als je de pomp hebt laten vervangen door de dealer, gewoon terug gaan naar de dealer dat de klacht niet is opgelost. Ook als je een nieuwe pomp bij de dealer is gekocht, gewoon gaan praten, wat ze hier aan gaan doen.
 

AZZAM

Lid
Ja ik snap het maar aangezien ik een student ben en niet zoveel geld heb heb ik de stuurpomp laten monteren bij een normale garage alles in totaal heb ik 560,- euro betaald en op de pomp heb ik 3 maanden garantie.

De dealer vroeg 1350 euro voor alles dus had dat niet gedaan. Dat vond ik veelste te veel :|
 

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp je redenatie Azzam, maar tegelijk is dat dus ook het probleem. Je hebt de diagnose bij de dealer laten doen, en de onderdelen en het werk bij een algemene garage. De laatste garage heeft alleen de opdracht uitgevoerd om de stuurpomp te vernieuwen, en hebben (waarschijnlijk) dus hun werk goed gedaan. De dealer zal waarschijnlijk zeggen, dat ze alleen de auto hebben uitgelezen, en als ze zelf de vervanging hadden gedaan, wel gezien dat de pomp eventueel nog goed was.

Het beste is, om een specialiseerde garage te zoeken (geen dealer), en die zijn hier en daar wel te vinden. Ik weet niet in welk deel van het land je woont?
 

AZZAM

Lid
Ik woon in Tilburg .

Maar de dealer had gezegd dat hun de pomp zouden vervangen als ik hem daar had gelaten.

Maar zou het dan niet kunnen iets met stuurhoeksensor heb ik al vaak gehoord?
 

Ronnie

Forumguru
Accuwaardes zijn veel te laag, gewoon de accu vervangen.
Je hoeft niets te resetten, wel de eventuele code van de radio......
Ik denk dat na vervanging van de accu de problemen wel opgelost zijn.
Ook kom je met een dergelijke gammele accu de winter niet door, vervangen moet je dus toch......
 

Cordoba

Forumguru
Stuursensor kan het óók zijn, maar daarvoor moet je dus niet alleen uitlezen, maar ook verder onderzoek doen.

Je kunt ook iets verder weg gaan: als je naar Vagtechniek in Nuenen gaat, heb je een zeer deskundige garage die behoorlijk goedkoper is dan de dealer. Ik moet er een behoorlijk stukje meer voor rijden, maar ga voor alle grote onderhoudszaken ook naar Vagtechniek, en er zijn veel meer mensen hier, die goede ervaringen hebben met Vagtechniek.

Edit:
Ik had de posts, met de accuspanningen niet gezien, maar naar aanleiding van de post van Ronnie terug gaan zoeken, en deze zijn inderdaad veel te laag. Zelfs al zou de accu de oorzaak niet zijn, dan nog is de accu heel hard aan vervanging toe. Het kan zijn dat ie met een paar weken helemaal niet meer start, doordat je accu hard achteruit lijkt te gaan. Wel even goed uitzoeken, wat een accu kost bij verschillende leveranciers, en of je wel de juiste waarde geleverd krijgt. (sommige bedrijven leveren een accu met te weinig Ah, waardoor ze goedkoop kunnen leveren, maar bij strenge winter heb je problemen, en ook de levensduur van zo'n kleine accu is veel korter).
 
Laatst bewerkt:

AZZAM

Lid
@Cordoba
Dat is niet ver nee maar die zouden eventueel ook even kunnen kijken wat het probleem is?

@Ronnie
Welke accu zou ik moeten hebben gewoon een 12v 45 a?
Of maakt dat niet zoveel uit?

Bedankt trouwens voor jullie hulp en moeite:)
 

Cordoba

Forumguru
Als de dealer het niet meer weet, kun je nog bij Vagtechniek terecht, maar ook voor simpele zaken kun je gewoon terecht. Je kunt gewoon een mailtje sturen, en ook per mail een offerte vragen, of je kunt eerst even bellen voor globale inlichtingen. (Offerte gaat altijd per mail, dan ligt het vast)

Accu is afhankelijk van welk motorblok er in ligt. Bij mij ligt de originele accu er nog in (ruim 10 jaar oud) en heb pas even gekeken wat een nieuwe accu gaat kosten. Bij mij ligt er iets van 65 of 68 Ah in (even uit het hoofd), maar er was ook een accuboer die beweerde dat er 48 Ah in hoort, en was met iets van 70 Euro ook de goedkoopste, de juiste accu kost me minimaal 100 euro, maar dan heb ik er ook geen omkijken meer naar. (ik heb 75 pk 1.4 16V blok)
 

AZZAM

Lid
Als de dealer het niet meer weet, kun je nog bij Vagtechniek terecht, maar ook voor simpele zaken kun je gewoon terecht. Je kunt gewoon een mailtje sturen, en ook per mail een offerte vragen, of je kunt eerst even bellen voor globale inlichtingen. (Offerte gaat altijd per mail, dan ligt het vast)

Accu is afhankelijk van welk motorblok er in ligt. Bij mij ligt de originele accu er nog in (ruim 10 jaar oud) en heb pas even gekeken wat een nieuwe accu gaat kosten. Bij mij ligt er iets van 65 of 68 Ah in (even uit het hoofd), maar er was ook een accuboer die beweerde dat er 48 Ah in hoort, en was met iets van 70 Euro ook de goedkoopste, de juiste accu kost me minimaal 100 euro, maar dan heb ik er ook geen omkijken meer naar. (ik heb 75 pk 1.4 16V blok)


Oke dan ga ik morgen even kijken laat het morgen even weten bedankt!:)
 

AZZAM

Lid
Is er toevallig een manier dat je een stuurpomp kan testen? Of kan dat niet ? Vroeg me dat even af :)
 

Cordoba

Forumguru
Je kan het beslist testen, maar ik denk dat het in de praktijk omslachtiger is dan gewoon vervangen (anders moet je een hele testopstelling bouwen, vullen met hydraulische olie en ontluchten, dus kost je alleen al voor de test een hoeveelheid olie, en tijd. (hydraulische olie is niet bepaald goedkoop)
 

AZZAM

Lid
Je kan het beslist testen, maar ik denk dat het in de praktijk omslachtiger is dan gewoon vervangen (anders moet je een hele testopstelling bouwen, vullen met hydraulische olie en ontluchten, dus kost je alleen al voor de test een hoeveelheid olie, en tijd. (hydraulische olie is niet bepaald goedkoop)

Oke dan is het toch gewoon beter om de nieuwe erin te laten.:)
 

Ronnie

Forumguru
Stuurpomp is een simpel hydrauliekpompje, kan eigenlijk weinig aan kapotgaan.
Slijtage aan de lamellen/plunjers in de pomp doen de druk dalen en dan is het tijd voor vervanging.
Mijn Fabia heeft inmiddels 230.000 km op de klok en nog geen enkel probleem met de besturing.
Testen van zo'n pomp kun je alleen als je de voorgeschreven drukken weet (en ze kunt meten).
Een hydrauliekpomp is maar een erg eenvoudig technisch onderdeel.
 

AZZAM

Lid
Stuurpomp is een simpel hydrauliekpompje, kan eigenlijk weinig aan kapotgaan.
Slijtage aan de lamellen/plunjers in de pomp doen de druk dalen en dan is het tijd voor vervanging.
Mijn Fabia heeft inmiddels 230.000 km op de klok en nog geen enkel probleem met de besturing.
Testen van zo'n pomp kun je alleen als je de voorgeschreven drukken weet (en ze kunt meten).
Een hydrauliekpomp is maar een erg eenvoudig technisch onderdeel.
Dus toch maar beter de nieuwe erin laten :)
 
Bovenaan Onderaan