Skoda Fabia II combi 1.2 update

Allen,

In de aanloop van de aanschaf van de Fabia II combi 1.2 diesel heb ik veel vragen gesteld. Mede op basis van jullie antwoorden en adviezen ben ik tot aankoop overgegaan.

Nu 7 maanden, 23.000 kilometer, 1 onderhoudsbeurt en 2 vakanties verder tijd om wat van mijn ervaringen te delen.

Het gemiddelde verbruik ligt op dit moment op 1 op 22,5 ik moet wel zeggen dat ik dan niet veel sneller moet rijden dan 110 km per uur op de teller. Wat wel op valt is dat ik op het zelfde traject (onder ogenschijnlijk de zelfde omstandigheden) op de ene dag 3,1 liter per 100 km en op de andere dag 4,7 liter per 100 km rijd.

De twee vakanties zijn perfect verlopen, de eerste vakantie met drie personen en bagage naar Italië (Duitsland-Zwitserland) met 125 km per uur op de teller een gemiddelde van 1 op 18,5. De tweede vakantie naar Duitsland, met een vouwwagen op de haak, bagage in de bak, een dakkoffer en 3 personen. Snelheid iets hoger dan toegestaan (110 km per uur op de teller) een gemiddelde van 1 op 18,2.

Qua onderhoudskosten een grote beurt en een reinigingsbeurt en opnieuw vullen van de airco. Een post van € 427.

Met alle vaste kosten voor een jaar al mee genomen (verzekering, houderschapsbelasting, afschrijving) zit ik momenteel op € 0,22 per kilometer. Ik denk dat ik na een jaar rijden uit ga komen op € 0,15 per kilometer. Dan ben ik een onderhoudsbeurt, 2 banden, een APK en 17.000 km verder.

Kortom, ik ben tevreden met deze waarden. Al zou iets zuiniger met hogere snelheden prettig zijn.

Tot zover ....

Groet, Ernst
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat wel op valt is dat ik op het zelfde traject (onder ogenschijnlijk de zelfde omstandigheden) op de ene dag 3,1 liter per 100 km en op de andere dag 4,7 liter per 100 km rijd.
Na 7 jaar en 160.000 km (met veel plezier) in zo'n zelfde vrekkendieseltje verbaast me dat niet zo. Wind mee of wind tegen maakt bv. al een behoorlijk verschil.

Je vermeldt niets over het gebruik van de cruisecontrol. Die helpt om het verbruik te drukken.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Inderdaad de wind scheelt behoorlijk, een afstand die hetzelfde is zegt niet zo veel.
Stel: Koude motor, je woont vlak bij de snelweg, dan kun je rustig rijdend en gewoon de eerste 4 a 5 km lekker met constante snelheid op de rechter baan blijvend op temperatuur komen. Als je daarna met een warme motor aan het eind van de rit nog een aantal kilometers stadsverkeer moet rijden dan is dat een heel andere situatie dan wanneer je dezelfde rit omgekeerd rijdt. In het laatste geval verbruik je met koude motor in stadsverkeer op die kilometers veel meer brandstof en dus ook op de totaal rit, met hetzelfde aantal kilometers.
 

greenlinediesel

Senior Member
Hi @Slompie ,

fijn dat het niet tegenvalt!
Ik zit altijd op rond de 1/21 met 120km per dag 90% 130km/h (GPS). Ik rijd wel altijd op de cruisecontrol, misschien scheelt dat ook nog iets.

De opmerking van @Canon-Eye herken ik zeker. Wind tegen is al heel snel zuipen met die 1.2 TDI... Ben zelf al ~75.000 plezierige en probleemloze kilometers verder. Het gebrek aan vermogen begint mij steeds meer te irriteren dus al hard aan het sparen voor een O3 met 1.6 TDI.

Ondertussen nog maar lekker doorpruttelen :D
 
Komende van een Renault Senic 1.6 was het rijden met de Fabia een prettige ervaring. Zeker in de bergen/heuvels van Duitsland. Waar ik met de Senic nog wel eens moest roeren u de bak om naar boven te rijden pakte de Fabia de zelfde heuvel (s) in de 5de versnelling. Lekker.

Het enige waar ik in draai nog in moet vinden is de hellingproef met vouwwagen er achter. Als je te weinig "diesel" geeft en de toeren niet op orde houdt is het best lastig wegrijden. Maar dat gevoel zal nog wel komen. Daarvoor zou de vouwwagen er misschien wat vaker achter moeten hangen.

Gebrek aan vermogen, ach .... ik heb nooit scheurijzers gehad. Ik wil veilig, comfortabel, droog en zo goedkoop mogelijk van A naar B en weer terug.

Over een jaar of 5 of 6 zien wel wel weer. Misschien moeten wel dan verplicht in een golf karretje rijden en staan wel om het uur bij een laadpaal.
 
Inderdaad de wind scheelt behoorlijk, een afstand die hetzelfde is zegt niet zo veel.
Stel: Koude motor, je woont vlak bij de snelweg, dan kun je rustig rijdend en gewoon de eerste 4 a 5 km lekker met constante snelheid op de rechter baan blijvend op temperatuur komen. Als je daarna met een warme motor aan het eind van de rit nog een aantal kilometers stadsverkeer moet rijden dan is dat een heel andere situatie dan wanneer je dezelfde rit omgekeerd rijdt. In het laatste geval verbruik je met koude motor in stadsverkeer op die kilometers veel meer brandstof en dus ook op de totaal rit, met hetzelfde aantal kilometers.


Ik rijd dagelijks op de heenweg 1 km door een woonwijk (1 verkeerslcht), 4 km op een 70 km weg (4 verkeerslichten), 42 km op de snelweg en 10 km op een 80 km weg (3 verkeerslichten en 4 rotondes). De terug weg is een kwestie van achteruit lezen. Zet hem altijd op de CC

En toch ondervind ik onder (ogenschijnlijk gelijke omstandigheden) een verschillend verbruik. Ik klaag niet, echt niet. Ik vind het slechts bijzonder.

Maar met 130 op een GPS zoals @greenlinediesel zou ik erg gaaf vinden. Maar dat lukt mij niet.
 

Boarder

Nieuw lid
Een hoger verbruik kan ook komen omdat die de ene keer aan het regenereren is en dan andere keer niet. Dit doet die om roet in uitlaatsysteem te verbranden, stookt de boel dan extra warm wat extra brandstof kost, en iets kan ruiken. Bij mij brand er geen lampje dan ofzo. Merk het aan toerental, bij stationair, of even koppeling in trappen. Staat dna op 1000rpm ipv 800. Bij optrekken kan je het ook merken aan vermogen verlies, daardoor schokt die bij bij soms iets, als ik te weing toeren maak bij optrekken. Weet niet of anderen dit zo ook ervaren
 
Bovenaan Onderaan