Na een lange tijd (+/- 13 maanden) maar weer eens een update van mijn kant.
De skoda heeft zich het afgelopen jaar goed gehouden. Diverse zaken vervangen (noodzakelijk onderhoud) zoals de distributieriem. Helaas heeft de auto me 2x in de steek gelaten:
- Bobine gesneuveld, gevolg, de auto reed schokkend op 3 cilinders. Meteen bij de garage laten vervangen en we konden weer verder.
- Daarnaast een keer het raammechanisme moeten vervangen aangezien de staalkabel van de electrische raambediening gebroken was waardoor het raam niet meer dicht kon.
Voor de rest niets dan plezier met de auto gehad.
Helaas kwam hier op 20 december een plotseling einde aan aangezien een medeweggebruiker door rood reed en met 50 km/u probeerde binnen te rijden. Gevolg: rechtervoordeur, achterdeur, dorpel, dakrand en voorscherm beschadigd plus een heftig krakende voorwielophanging. Gelukkig zelf geen letsel. Wat me zeer posifiet verbaasde is de kracht waarmee de auto de klap heeft opgevangen. Ik had verwacht dat een auto van een dergelijk formaat er erger aan toe zou zijn.
Bijkomstig nadeel, de tegenpartij bleek niet verzekerd te zijn en liet verdomd weinig van zich horen.
Kortom veel gezeur en gezeik. Persoon in kwestie aansprakelijk gesteld, maar ook daar geen reactie op gekregen. Dus hebben we alle stukken maar opgestuurd naar het waarborgfonds voor verdere afhandeling.
Nadat alles opgestuurd was richting het waarborgfonds heeft de vader van de tegenpartij contact opgenomen om alles buiten het waarborgfonds om te regelen. Afgelopen week heeft hij een onafhankelijk erkend schade-expert ingehuurd en is de dagwaarde getaxeerd van het moment voor het ongeval op €4750,-. Nu wordt het wrak aangeboden om te bepalen wat het restbedrag is. Het schadebedrag is getaxeerd op €3950,-. Kortom, wanneer het wrak meer opbrengt dan €800,- wordt de auto economisch total loss verklaard.
Even afwachten dus of ik hier de komende tijd kan blijven lezen en posten of dat ik op zoek moet naar een andere auto.
Ondertussen ben ik me al wel aan het orienteren voor het geval de auto total loss wordt verklaard en een andere fabia behoort tot de mogelijkheden. Mijn huidige is een 1.4 16v 75 pk. Weet er iemand toevallig waar ik wat meer informatie terug kan vinden over de 1.4 mpi motoren. Heb zelf al op het forum rondgeneusd maar kon het zo snel niet vinden, het enige wat ik terug kon vinden is dat de mpi een doorontwikkeling door vw is van de oude skoda motor. Zijn er speciale aandachtspunten/verschillen van de 1.4 mpi t.o.v. de 1.4 16v? Heeft de mpi motor nadelen of extra onderhoud nodig?
Gegroet,
Erik