Skoda Fabia gekocht, vrijdag ophalen.

ErikR83

Nieuw lid
Beste skodarijders,

sinds enige weken lees ik hier mee en ben ook maar gelijk lid geworden van het forum.
Vrijdag kan ik mijn 1e auto op gaan halen. Het is een Fabia 1.4 16v uit 2003 met +/- 98.000 km op de teller geworden.

De auto heeft alleen 1 mankement, het rechterachterportier gaat niet meer van het slot af (zijn er medeforummers die hier ook last van hebben gehad). De centrale vergrendeling op de overige portieren werkt gewoon, alleen de rechterachterportier niet. Ook met de hand is er geen enkele beweging in te krijgen.
Nu is mijn vraag of er iemand misschien een "how to" heeft om de deurbekleding te verwijderen zodat ik dit kan repareren.

Het volgende staat op de agenda om aan te passen:
* nieuwe audio aangezien er nu een radio-cassettespeler uit het jaar 0 in zit.
* lichtmetalen velgen, nu staat de auto nog op 14 of 15 inch stalen velgen met wieldoppen.

Zodra ik in de gelegenheid ben om foto's te maken zal ik deze hier plaatsen.

Gregroet!

Maarten

Forumguru
Gefeliciteerd met je Skoda en natuurlijk welkom hier op het forum!
Waar heb je de auto gekocht?

Gieliovd

Forumguru
Welkom en gefeliciteerd Erik!

Nu ik nog.....

Die bekleding is wellicht te vinden door even te zoeken op het forum. Er zijn eerder topics geweest over het vervangen van speakers achterin de Fabia. Dan moet ook de bekleding eraf....

Ronnie

Forumguru
Met een klein schroevendraaiertje aan de onderkant (gaatje) van de armsteun het voorste dekseltje omhoog wippen, andere helft van de steun ook afschuiven, armsteun losdraaien,(3 schroeven), raamslinger verwijderen,(plaatje aan bekledingzijde verschuiven en slinger eraf trekken), aan de onderkant van portier de bekleding lostrekken (beetje kracht zetten, zijn stevige clips) tot bovenaan, eventueel een afgeplakte beitel ofzo gebruiken.
Dan de bekleding naar boven drukken en afpakken.

ErikR83

Nieuw lid
Heb hem van een oud vrouwtje gekocht. :grin:

Nee, de auto is van een tante geweest. Ze ging hem inruilen op een nieuwe fabia, maar kreeg er weinig voor terug. Aangezien ik liever een auto koop waarvan ik weet hoe ermee is omgegaan en welke altijd netjes bij de dealer in onderhoud is geweest heb ik besloten hem over te nemen.

Ik kwam via de zoekfunctie idd dergelijke omschrijvingen tegen om de deurbekleding te verwijderen (toch bedankt!). Hoop dat het gaat lukken met de deur in het slot, beperkt de werkruimte toch enigzins.

Gieliovd

Forumguru
Is het niet mogelijk hem te openen door dat pinnetje naar boven te trekken?

En van binnen werkt het dus ook niet?

Dan zal je kabeltje ook wel van het slot af zijn.

Ronnie

Forumguru
Geen pinnetje op de achterportieren....... Blijft niets anders over dan de bekleding te verwijderen.

ErikR83

Nieuw lid
Het is alweer enige tijd geleden dat ik mij hier heb aangemeld en mijn eerste wagentje heb gekocht. Tot op heden bevalt de Fabia perfect.

Het eerste wat ik na aankoop gedaan heb is de radio vervangen, nu kunnen er eindelijk cd's afgespeeld worden en ook de iphone kan aangesloten worden

Het probleem met de deur is inmiddels opgelost, al was dit toch wat meer werk dan ik in eerste instantie deed vermoeden. Ik heb het eerst zelf geprobeerd aan de hand van alle tips en en beschrijvingen hier op het forum. Echter na het deurpaneel verwijderd te hebben was het nog steeds onmogelijk de deur open te krijgen.
Dan maar even naar de lokale schadehersteller om te vragen of die er ervaring mee hebben om deuren uit het slot te krijgen. Ze hebben daar geprobeerd met een speciaal stangetje een pinnetje in het slotmechanisme te bereiken waarmee het slot open hoort te springen. Dit lukte echter niet want er bleek iets in het slot zelf afgebroken te zijn.
Tijd voor wat lomper geweld dus en met een grote koevoet en hamer hebben ze de deur uit het slot gebroken. Vervolgens is er een nieuw seat slot in gezet.

Eind juni het eerste probleem gehad, het motormanagementlampje begon te branden. Dag erop de auto naar de dealer (verdaat in eindhoven) gebracht en daar hebben ze de computer uitgelezen. Advies voor de toekomst, niet meer doortanken na het automatisch afslaan en tanken bij de A-merk benzinestations.
Gelijk de auto daar technisch na laten kijken met het oog op de komende apk in augustus. Daar kwamen toch nog wat punten naar voren: stabilisatorstangeindjes dienen vervangen te worden, net als de draagarmbussen. Momenteel hoor je de auto ook bonken/kraken op klinkerwegen, dit zou na het vervangen van deze onderdelen verleden tijd moeten zijn.
Los van dit alles moet ook de distributieriem vervangen worden, maar dit wist ik al bij aankoop.

Het wordt dus tijd om een afspraak bij de garage te plannen voor het bovenstaande onderhoud.

Ondertussen ben ik zoekende naar een leuke set lichtmetalen velgen. Nu heb ik laatst een leuke tweedehands set te koop zien staan, alleen hier zitten 205/55/16 banden op. Volgens http://www.wheelsizecalculator.com/?merkID=31 past er slechts 205/45/16 op een skoda fabia. Gaat de eerstgenoemde maat echt niet passen?

Groeten!

darkprojectx

Forumguru
haha de "generatie-kloof-vertaling" komt er wel op neer :D ;)
wij zien graag prachtige glimmende Skoda's die blinken op de gevoelige plaat!

Show us your ride! :grin:

piair1982

Forumguru
:grin:We kunnen ook een topic maken met stel je auto voor met alleen foto's van je bolide. Lijkt mij wel leuk om meerdere auto's van medeforummers te zien op 1 pagina

ErikR83

Nieuw lid
Zo, op veler verzoek na het werk afgelopen zaterdag even vlug drie foto's met mn telefoon geschoten.
De foto's staan in mn profielalbum. Zoals te zien is ie nog vrij standaard, dat blijft ie ook, alleen staan er nog nieuwe velgen op het programma.
Zodra ik wat meer tijd heb zal ik een keer een fatsoenlijke fotoshoot maken.

ErikR83

Nieuw lid
Volgende week mag de tjech weer naar de jaarlijkse keuring, dus de afgelopen dagen wat kleine dingen gedaan. Ruitenwisserbladen vervangen, kenteken verlichting gerepareerd en een afspraak gemaakt bij de bandenboer.
Als het goed is mag ie dan weer een jaar op onze wegen rondtuffen.
Iemand nog andere tips om voor de APK even na te kijken?
Daarnaast kwam ik hier op het forum een how to tegen om het interieurfilter schoon te maken. Mijn dank daarvoor, er kwam een halve boom aan bladeren uit.
Is er een centraal how to topic voor de doe het zelvers? Ik heb deze namenlijk nog niet kunnen vinden.

darkprojectx

Forumguru
verdere puntjes voor de apk;

- profieldiepte van de banden
als je het nokje in de banden groef gelijk hebt lopen met je banden dan zijn ze op. Sommige APK keurmeesters doe al moeilijk als de band aan de binnenkant of buitenkant wat kaal wordt. Vaak is er nog mee weg te komen door te vermelden dat je er nog hooguit een maandje mee rijdt en dan al de winterbandjes eronder knuppelt.

- uitlaat moet gasdicht zijn
als je uitlaat wat ploft, anders klinkt, of de auto trekt niet helemaal zoals hij moet doen dan kun je een lekje in je uitlaat hebben.

- achterruitenwisserblad
mocht je geen goed blad achterop hebben zitten mag je ook gewoon de wisser demonteren. Handig in geval van het te laat constateren dat het blad op is.

- sapjes
Zorg ervoor alle sapjes onder de kap in orde zijn, helder zijn, en op het juiste peil.

- luchtfilter schoonmaken
Luchtfilter uit de luchtfilterbak halen, even uitwapperen en indien hij zwart is gewoon even een nieuwe kopen.

- hoogte regeling bediening koplampen
indien het op de auto zit dient het te werken

- remblokken nakijken
de buitenste zijn makkelijk te controleren door even een rond de auto te lopen. Als het metalen pad heel dicht op de schijf zit dan mag je hierover een aantekening verwachten. Controleer ook gelijk of de complete schijf glimt, indien alleen het binnenste van de schijf glimt en verder naar buiten niet, dan is je remblok scheef afgesleten en zal je hierover ook een aantekening krijgen.

- mistlampen controleren
we hebben ze bijna nooit nodig, maar ze moeten wel werken!

- reserve wiel op bandenspanning controleren
deze hebben we ook bijna nooit nodig, maar voor de apk moet hij netjes op druk zijn!

Bovenaan Onderaan