Goedemorgen Skoda fanaten,

Hier een zeer tevreden rijder van een Skoda Fabia Combi 1.4 16V 100 pk Elegance, benzine, bouwjaar 12-2002 (19-LG-DB). Ik rij de auto sinds 2008 vanaf km 43.000 en nu inmiddels een tonnetje geplust.

Kosten voor reparaties en onderhoud zijn zeer te overzien. Maandelijks olie bijvullen (1 liter op 1000 kilometer) is een must.

Eigenlijk heb ik alleen continu last van EGR en lambda sensor meldingen. Inmiddels is de EGR klep al twee keer vervangen en anderhalf jaar geleden ook de lambda sensor.

Nu heb ik sinds vorige week opeens twee keer gehad dat de auto niet wilde starten. Zondag ga ik op vakantie en ik zit hier niet op te wachten... De auto toevallig vorige week nog even uitgelezen tijdens een andere klus. De meldingen waren ook twee maal EGR en dus vraag ik me af of ik nu weer opnieuw die EGR moet laten vervangen. Dat zou de derde keer worden in acht jaar tijd.....

De lokale Vakgarage gaf aan om de EGR uit te laten programmeren, maar ik vraag me af of ik de auto hier geen schade mee doe of dat de uitstoot verder omhoog gaat zodat die niet meer door de APK komt. Graag jullie blik op deze kwestie.

Mocht uitprogrammeren een optie zijn, weten jullie nog een goed adres ergens centraal in het land (Utrecht)? Alvast bedankt!!!
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels even gebeld met http://chiptuning.vagtechniek.nl

Ze zeggen dat het bij benzine motoren niet wordt gedaan aangezien je dan problemen gaat krijgen met de uitstoot meting met de APK keuring. Ze hadden ook nog nooit gehoord dat een auto zo vaak de EGR heeft moeten laten vervangen.

Iemand nog een idee?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik vermoed dat de EGR sneller dan normaal vervuild door het vrij hoge olieverbruik. Uiteindelijk komt die olie als vette aanslag op de EGR klep en kan daar later koolaanslag vormen als de uitlaatgassen een keer flink heet worden.
 

Monteur75

Actief lid
Hebben ze ook de egr pijp meevervangen of gereinigd? Dit is vaak deoorzaak dat de nieuwe weer kapot gaat. Ook het gaatje doorprikken! Waar de egr pijp op zit. Ik garandeer je dat deze verstopt zit.
 

woutr

Forumguru
Wat @Skoda-MAN zegt zou goed kunnen kloppen. Ik heb (bijna) dezelfde auto maar hoef eigenlijk nooit olie bij te vullen, ik het zou het vooralsnog daarin zoeken als ik jou was
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nog een oude EGR klep meegenomen vanuit mijn laatste vervanging 3 jaar geleden. Ik kan daar wel even een foto van maken en plaatsen in het topic. Ik ga de opmerking rondom het gaatje doorprikken van de EGR pijp wel als extra instructie meegeven.
 

Rutger0706

Senior Member
Ik heb een Seat Toledo 1.6 16V AZD gehad uit hetzelfde bouwjaar. Nagenoeg hetzelfde blok dus..

Ook die lustte ongeveer evenveel olie als jouw auto nu. Er zijn bij die van mij meerdere dingen geprobeerd omdat ik ook problemen had met de EGR en Lambdasonde, waaronder het meermaals spoelen van het blok, andere olie etc. De enige overgebleven oplossing om de storingen en het verbruik te drukken was een blokrevisie. Als jouw motor geen kantelende zuigers heeft waardoor het verbruik te verklaren is heb je waarschijnlijk verkleefde zuigerveren. Daardoor komt er steeds een beetje olie via de zuigers in de verbrandingskamer. Dat zorgt dan weer voor de nodige aanslag wat de storingen in je EGR verklaart.

Hij zal er waarschijnlijk niet op in elkaar lopen, dus als je olie bijvullen niet erg vindt is er prima mee te leven. Alleen die storingen die steeds terugkomen.. Dat is wel irritant natuurlijk! Ik heb de mijne er uiteindelijk voor weg gedaan...
 

turboturbo

Forumguru
Tja, met een verbruik van 1 liter olie op 1000km verbazen mij de problemen omtrent de EGR ook niet, zoals hier ook al gesuggereerd wordt. Dat verbruik is ook erg hoog hoor, zeker voor een blok wat voorzover ik weet geen reputatie heeft om zoveel olie te verbruiken!

Ik denk dat je beter kunt investeren in een ruilblok? Met de 1.4MPI blokken wordt dat nog wel eens gedaan lees ik hier, dat hoeft niet vreselijk kostbaar te zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Sterker nog, deze oudere 1.4 16V blokken kunnen nog helemaal geen longlife aan, toch? Hebben toch allemaal standaard interval van 15dKM of 12 maanden?

Maar inderdaad, probeer eerst eens een xW40 olie als je nu een xW30 (niet longlife) gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

Monteur75

Actief lid
Alleen bij vw Is het longlife. Skoda inderdaad niet. Dikkere olie kan geen kwaad. 30 euro voor 5 ltr bij gamma van valvoline gewoon goed
 
Haha. Ooit gestart met Kroon olie omdat ik zuinig op mijn auto wilde zijn. Die liters vlogen er doorheen waardoor ik overstapte op 5 liter verpakkingen (95 euro). Daar al heel gauw mee gestopt, want met de jaarlijkse grote/kleine beurt wordt ook alle olie weer ververst. Inmiddels gaat er gewoon Shell Helix 5w40 in.

@Rutger0706, ik vermoed inderdaad dat de verkleefde zuigerveren de boosdoener is. Ik heb dat ooit al een keer gehoord. Destijds heb ik gekozen uit kostenafweging gekozen voor het bijvullen van de olie in plaats van het reviseren van het blok.

Ik lees zojuist op een ander forum iemand met een Ford en hetzelfde probleem qua verbruik:

Beste heren,
Tot dusverre is het probleem verholpen. Ben naar mijn onderhoudsmonteur gegaan en heb het probleem uitgelegd. Daarbij ook verteld over de twee opties die de dealer had gegeven.
Hij was bekend met de producten van Forté en heeft daarvan gebruik gemaakt. Eerst is er een specialist van Forté aan te pas gekomen . Hij heeft met een endoscoop de zuigers bekeken en gezien dat er
zich koolstof op vastgezet had, dus deze konden niet goed meer werken. Na 3 behandelingen is het probleem vooralsnog opgelost. Ik merk dat de auto beter start en sneller reageert.
Het probleem is waarschijnlijk het gevolg van het rijden van korte afstanden,waardoor de motor niet op voldoende temperatuur kan komen. Hiervoor is ook weer een middel van Forté dat je aan de benzine moet
toevoegen. Vooralsnog houden we alles goed in de gaten.


Ik ga even informeren naar de mogelijkheden/kosten. Maar eigenlijk wil ik er niet meer geld aan deze auto besteden. Ik rij deze nog maximaal drie jaar of tot de volgende EGR.
 
Forté specialist gebeld en negatief advies. Het kan iets verbeteren maar geen garantie. De motor is eigenlijk al te oud, waardoor de cilinderkoppen of zuigerveren (weet ik niet meer) al ingesleten zijn. Deze Forté behandeling wordt vaak aanbevolen voor kilometerstanden tot max 60.000 km.

Overigens is de gehele oorzaak van het hoge olieverbruik te wijten aan korte stukken rijden met dus een koude motor. Wij hebben deze gezinsauto gekocht met 43.000 km in 5,5 jaar tijd oftewel 7.800 km per jaar. Ik vermoed dan ook dat de eerste bezitters de basis hebben gelegd.

Het lijkt erop dat ik een nieuw spaardoel heb gevonden. Ik hoop dat die nieuwe Octavia flink in prijs daalt, dat is een mooie! ;)
 
Laatst bewerkt:

woutr

Forumguru
Zo zie je maar weer dat lage km standen bij occasions ook niet altijd zaligmakend zijn. Succes met sparen en sterkte nog even met de huidige!
 

ronald_j

Actief lid
Mijn fabia 74kw uit 2003 at ook 1 liter op 2000km. Alle spoelingen deden niets. Uiteindelijk ben ik 10w40 gaan gebruiken ipv 5w30, en ben ik wat sportiever gaan rijden. Sneller optrekken, 50km/u in zijn 3 ipv 4. Daarna werd het verbruik stukken beter. Egr klep heb ik ook laten vervangen. Wat een verschil! Reed stukken beter.
 
Bovenaan Onderaan