Skoda Fabia Combi start soms slecht en slaat soms af

Roel333

Nieuw lid
Hallo Forumleden,

eindelijk dan toch een bericht geplaatst na een radeloze zoektocht voor een oplossing van het volgende probleem.

Ik heb mijn Skoda Fabia Combi uit 2004 met 135 duizend km op de teller al 5 jaar maar sinds een jaar of 3 ervaar ik de volgende problemen:

Soms start de auto slecht, vaak na een kort stukje rijden. Hij start pas na een paar keer proberen en gas bij geven en geeft dan stank en soms rook. Vaak loopt hij dan niet in 1 keer goed maar gaat zonder gas bij te geven in toerental oplopen in een paar seconden om vervolgens helemaal terug te vallen waardoor hij vaak weer af slaat. Meestal lukt het na een paar keer proberen maar soms niet en is de enige oplossing om hem minimaal een half uur of te laten staan en het weer te proberen en dan kan hij het ineens weer doen. Wat een groter probleem is: heel soms valt hij tijdens het rijden uit en EPC lampje gaat dan branden, dit gebeurt echter heel zelden maar is mij al twee keer gebeurd op de snelweg waardoor ik de vluchtstrook op moest (met kinderen op de achterbank) en na een paar keer opnieuw starten deed hij het weer. Een andere keer kon ik wel nog wat gas geven maar was het vermogen vrijwel geheel weg.

Wat heb ik al gedaan:
Verschillende garages (inclusief de Skoda garage in de Meern, kwikfit en 2 particuliere garages) hebben hem uitgelezen en zien wel storingen (motormanagement lampje brand ook vrijwel altijd en na wissen storingen gaat hij weer aan na slechte starten). De storingen wijzen echter niet op iets specifieks waardoor een oplossing niet makkelijk gevonden is. Daarom wil de Skoda garage ook niet verder zoeken. Het lastige is dat het probleem zich niet continu voordoet.

De bougies zijn vervangen en de temperatuursensor. Vandaag ook de gashuisklep laten reinigen maar bij thuis komst en opnieuw starten gaf hij gelijk al weer een grote hapering die na een 45 minuten weer verholpen was.

De vakantie die binnenkort met het gezin gepland staat gaat lastig worden op deze manier want mijn vriendin vindt het onverantwoord om met deze problemen naar Frankrijk te rijden en daar heeft ze natuurlijk wel een punt. De auto is net wel weer door de APK keuring.

Wie o wie heeft enig idee waar ik moet zoeken of wat ik nog kan doen?

Op hoop van zegen en met vriendelijke groet,

Roel uit Utrecht.
 

Tees

Donateur
Heb je de foutcodes die er gevonden zijn? Want ik geloof nooit zo in foutcodes die nergens op wijzen, de ECU detecteert wat en geeft daar een foutcode op. Probleem van sommige garages is dat ze niet zo goed zijn in logisch nadenken en/of e.e.a. nazoeken.

Ik neig ernaar te denken dat de verhouding lucht/brandstof niet goed is. Zou door een foutieve MAP-sensor kunnen zijn (das relatief goedkoop te vervangen, ook met uitlezen te controleren), of iets met de dosering van de brandstof.

Welke motor hebben we het hier eigenlijk over?
 

Roel333

Nieuw lid
Hallo Tees,

bedankt voor je reactie, ik heb twee bijlagen toegevoegd met foutcodes met nog de mededeling van de garage dat er eerst ook luchtdruksensor fout en misschien egr fout was.
Het gaat om een 1390 cm3 55 kw benzine motor.

Het is me helaas niet gelukt om een filmpje van het problematische starten te uploaden want geeft telkens aan dat het te groot is.

Met vriendelijke groet,

Roel.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230509_212932_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_20230509_212932_com.google.android.apps.docs.jpg
    301,5 KB · Weergaven: 22
  • IMG-20230509-WA0017.jpg
    IMG-20230509-WA0017.jpg
    166,6 KB · Weergaven: 22

EdK

Forumguru
Filmpje plaatsen gaat hier zo en zo niet lukken
Kun je beter plaatsen in You Tube en dan link (delen) hier in je topic zetten
En dan kunnen we het wel zien en horen
 

Tees

Donateur
Ik zie verscheidene foutcodes voor regelapparaten die niet communiceren. Áls die foutcodes terug zijn gekomen na resetten, dan zou ik t zoeken in een slecht contact of een kabelbreuk in de buurt van de ECU. De ECU zit bij de F1 volgens mij in de motorruimte tegen het schutblad aan, dacht aan de bestuurderskant. Misschien eens even die stekker loshalen, kijken of je corrosie ziet, liefst even insluiten met electronicaspray en dan weer terugklikken.
 

Hakar

Donateur
Bouwjaar 2004 is dacht ik het kantelmoment van pre facelift en facelift bouwjaar van de Fabia.
Bij de pre facelift was de kabelboom in de motorruimte vaak oorzaak van elektrische problemen.

Met dank aan @turboturbo een citaat uit een post.

Zou idd eerst eens beginnen met uitsluiten of de Fabia last heeft van het ‘rottende kabelboom’ probleem. Een groot stuk kabelboom in de motorruimte ligt op een plek waar er veel water komt. Dat dringt door de isolatie heen, gaat rotten over de jaren heen en geeft diverse verschillende storingen met name bij vochtig weer.
Is wel diverse info over te vinden op het Fabia I forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Roel333

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties, ik zie dat de bekabeling naar de ECU er ook niet zo goed er uit ziet, met tape en tie rap
 

Hakar

Donateur
Kom er nog even op terug, er is een topic waarin @turboturbo foto's heeft geplaatst van de positie van de öude" kabelboom welke is opengewerkt.
Misschien heb je er iets aan of kan je er wat mee.

 

Roel333

Nieuw lid
Hoi @Tees
ik heb de map sensor even losgekoppeld en toen liep de motor gelijk niet goed maar wel anders dan wanneer ik problemen ervaar met moeizaam starten of afslaan. Kan ik daaruit niet concluderen dat het niet de mapsensor is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik zou dat niet daaruit durven te concluderen. De ECU gaat in een noodloop als er geen MAP gegevens binnenkomen, en valt dan dus terug op een standaard programma dat ruim binnen alle marges zit. Dus dat de motor anders gaat lopen als je een sensor loskoppelt is logisch, maar zegt niets over de werking van die sensor.

Heb je al wat aan de bekabeling gedaan? Lijkt me echt prime suspect nu.
 

Roel333

Nieuw lid
Oke bedankt voor je reactie Tees. Nee ik heb nog niets aan de bekabeling gedaan omdat ik bang ben voor hoge kosten zonder effect. De laatste paar keer dat hij weer niet goed startte stond de auto ook schuin (voor hoger dan achter of rechts hoger dan links) waardoor ik ook vermoed dat hier een logica achter zit. Het aanraken van die bekabeling naar de ECU geeft geen verandering in hoe de motor loopt, dat zou je wel verwachten als het contact ergens niet goed is bij rottende bekabeling?
 

Tees

Donateur
Als de ECU eenmaal een verkeerd signaal dat buiten de ingeprogrammeerde grenzen ligt heeft ontvangen, dan geeft ie een fout en negeert het signaal daarna. Dus het is niet zo simpel als even morrelen aan de bekabeling en kijken of er verschil merkbaar is, dat werkt alleen in de analoge wereld (bijv bij een schakelaar oid).

Het beste wat je kan doen bij vermoedens van kabelbreuk is doormeten: standaarsmanier is natuurlijk weerstand meten aan weerszijden van de kabel, als er een hoge weerstand is, dan is er iets mis. Maar met de ECU kabelboom zou dat wel eens lastig kunnen zijn, dus dan zou je als alternatief kunnen meten tussen de stekker op de ECU en een plek voorbij waar je denkt dat de schade zit, en daar bijv een dun naaldje door de isolatie heenprikken. Dan kan je daarop meten.
 
Bovenaan Onderaan