[Skoda fabia 2011] Lichtverklikker defect

SkodaFabiarijder

Actief lid
Hallo,

Een aantal weken geleden viel mij op dat de interieurverlichting van mijn Skoda Fabia uit 2011 niet meer automatisch aanging bij het openen van de bestuurdersdeur. Wel gaat de verlichting aan bij het openen van de passagiers/achter deuren.

Hier heb ik niet al te veel last van, echter startte mijn fabia gisteren niet meer, om dat de accu helemaal leeg was.
Ik was de koplampen vergeten uit te zetten :(.
Toen viel mij opeens op dat het " geluidje", als je de buiten verlichting laat branden en de auto uitstapt, het niet meer doet! en ook de verlichting van de knop waarmee ik de koplampen op stadslicht, dimlicht, of uit kan zetten, het niet meer doet. (aan de schakelaar zelf zie ik dus niet of mijn buitenverlichting aan of uitstaat).

Dit gecombineerd met naar het werk haasten en een flinke middagzon waardoor het mij aan de buitenkant die opviel dat de verlichting nog brandde, zorgde ervoor dat de accu leeg was.

Nu las ik op internet dat het feit dat de binnenverlichting niet meer automatisch aangaat bij het openen van de bestuurdersdeur, samenhangt met het feit dat de " verklikker " van de koplampen niet meer werkt. (microschakelaar in het contactslot).

Klopt dit? en kan ik hier zelf iets aan doen/vervangen of wordt dit een dure dealer reparatie?

thx!
 

Spierings

Forumguru
Aan de schakelaar kun je het gewoon zien, je hebt 3 standen. Uit, stadslicht en dimlicht.

Waarschijnlijk is gewoon je portierslot... Niet je contactslot.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou het zoeken in de deurschakelaar van het bestuurdersportier.
Op het moment dat je die deur opent met de lichten nog aan en de sleutel eruit, moet die schakelaar naast de interieurverlichting ook het lichttoetertje aansturen.
 
Bovenaan Onderaan