skoda fabia 2006 licht module ?

dennierink

Nieuw lid
hallo ik ben dennie rink en heb een skoda 1.4i gekocht van bj 2006
met een probleem ,dat de achterlichten niet willen branden en alle lampen en stekkers zijn goed
waar zit een licht computer ? die zwarte platte kast onder het dashboard is afgekoppeld ,maar dat maakt niet uit voor de verlichting kwa werking
iemand een idee ?

Tees

Donateur
Naar mijn idee had de F1 geen afzonderlijke sturing van de verlichting en komt dit allemaal direct uit de BCM. Je zegt dat de lampen en stekkers goed zijn, hoe heb je dat bepaald? Heb je ook gemeten of er spanning op de goede pinnen komt? Is de massa-aansluiting bij de lampen goed?

Canon-Eye

Forumguru
Mijn F1c (2002) kon destijds wel signaleren dat er "een lampje" defect is, maar kon niet aangeven welke precies. Moest ik toch echt uitstappen en gaan kijken welke er niet meedeed.

Tees

Donateur
Hmmm, kan me dat niet meer herinneren van mijn F1...ik heb toen ook een trekhaak zelf gemonteerd en van de verlichting afgetapt, dat kon gewoon zonder meldingen. Misschien was die controle afhankelijk van de uitvoering?

dennierink

Nieuw lid
Naar mijn idee had de F1 geen afzonderlijke sturing van de verlichting en komt dit allemaal direct uit de BCM. Je zegt dat de lampen en stekkers goed zijn, hoe heb je dat bepaald? Heb je ook gemeten of er spanning op de goede pinnen komt? Is de massa-aansluiting bij de lampen goed?
zelfs zonder bcm module werkt de verlichting ,behalve de achterlampen bij mij

EdK

Forumguru
En als je een plus draad op de plus van de achterlampen zet gaan de achterlampen dan wel branden ?
Maw is je massa vanaf de achterlampen wel goed ?

Edit: Bedenk me opeens dat in de tijd dat ik de F1 combi had ( 1e Skoda ) ik er een pioneer radio /cd speler in wilde zetten
En me dealer die dit hoorde vertelde me toen wel dat hij hem er gratis in zou bouwen voor me omdat er in de stekker wat draden omgezet moesten worden dan omdat anders de kans bestond dat de BMC anders sneuvelde...
Was volgens mij wel een heel simpele BCM tov tegenwoordig , kon gewoon nog lampjes wisselen zonder meldingen

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Knap dat de auto nog functioneert zonder BCM, over het algemeen doet ie niet meer zonder centrale computer...

Antera

Donateur
Lichtschakelaar verwijderen dan moet alle verlichting gaan branden in nood.

Anders word het kabels nameten. Mocht geen enkel lampje branden massa issue

• Leuk
Waarderingen: Tees

dennierink

Nieuw lid
En als je een plus draad op de plus van de achterlampen zet gaan de achterlampen dan wel branden ?
Maw is je massa vanaf de achterlampen wel goed ?
ja dat werkt wel alle andere lampen werken ook ,zoals knipperlicht ,remlicht,achteruitlicht

Lichtschakelaar verwijderen dan moet alle verlichting gaan branden in nood.

Anders word het kabels nameten. Mocht geen enkel lampje branden massa issue
als ik de lichtschakelaar er af haal ,doet niet 1 lamp het ,en met andere lichtschakelaar geen verschil

ik vermoed dat er een licht regel kastje is ,module ofzo iets

Knap dat de auto nog functioneert zonder BCM, over het algemeen doet ie niet meer zonder centrale computer...
daar verbaasde ik me ook over

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Lijkt me een slecht contact (waarschijnlijk bij de BCM dan) of kabelbreuk ergens in de bekabeling van de BCM naar achteren.

Bovenaan Onderaan