Pallette
Nieuw lid
Hallo beste mede Fabia rijders
Ik ben al een goeie 6 jaar in het bezit van een 2002 Fabia SDI 1.9 Comfort.
Het verbruik is altijd zeer netjes geweest, met de bekende fluctuaties per seizoen. Geniddeld reed ik 800 km op een tank in de zomer en 670/700 in de winter.
Nu de laatste tijd is het verbruik toch wel erg flink gestegen, veel meer dan de normale fluctuatie als de temperatuur onder de 10 graden schiet.
Ik rijd nu, met reserve nog geen 670 kilometer op een tank wat mij vaak forceert lang door te rijden op de reservetank, het scheelt mij vaak een dikke 100/150 kilometer dan het normale verbruik, en dat terwijl ik op wegen rijd die voornamelijk een limiet van 80 km toe laten. Op deze woonwerk wegen haalde ik in de zomer wel eens 1000 km met reserve, nu is dat nog geen 700. Als ik op de boordcomputer rijd, met extreem zuinig optrekken, zie ik toch per 10 werkelijke kilometers de boorcomputer met soms bijna tweevoud de liters aftikken...horror voor een zuinige rijder als ik!
Er lijkt af en toe wat meer grijze (lees GEEN blauwe) rook uit de uitlaat te komen dan normaal en er is olieverbuik geconstateerd. De auto heeft nu 257.000 erop zitten.
Mijn verdenkingen zelf zijn oa:
Thermostaat....de temperatuursensor geeft altijd koud en terwijl ik wel warme lucht krijg uit de kachel, wat misschien een continue winterstand forceert?
Injectoren
Luchtfilter (is 4 jaar geleden voor t laatst vervangen)
Slijtage (olieverbuik gestegen)
Auto is verder altijd goed onderhouden (alle bekende kwalen netjes verholpen op tijd), olie wordt om de 30/40.000 vervangen.
Ik ben al een goeie 6 jaar in het bezit van een 2002 Fabia SDI 1.9 Comfort.
Het verbruik is altijd zeer netjes geweest, met de bekende fluctuaties per seizoen. Geniddeld reed ik 800 km op een tank in de zomer en 670/700 in de winter.
Nu de laatste tijd is het verbruik toch wel erg flink gestegen, veel meer dan de normale fluctuatie als de temperatuur onder de 10 graden schiet.
Ik rijd nu, met reserve nog geen 670 kilometer op een tank wat mij vaak forceert lang door te rijden op de reservetank, het scheelt mij vaak een dikke 100/150 kilometer dan het normale verbruik, en dat terwijl ik op wegen rijd die voornamelijk een limiet van 80 km toe laten. Op deze woonwerk wegen haalde ik in de zomer wel eens 1000 km met reserve, nu is dat nog geen 700. Als ik op de boordcomputer rijd, met extreem zuinig optrekken, zie ik toch per 10 werkelijke kilometers de boorcomputer met soms bijna tweevoud de liters aftikken...horror voor een zuinige rijder als ik!
Er lijkt af en toe wat meer grijze (lees GEEN blauwe) rook uit de uitlaat te komen dan normaal en er is olieverbuik geconstateerd. De auto heeft nu 257.000 erop zitten.
Mijn verdenkingen zelf zijn oa:
Thermostaat....de temperatuursensor geeft altijd koud en terwijl ik wel warme lucht krijg uit de kachel, wat misschien een continue winterstand forceert?
Injectoren
Luchtfilter (is 4 jaar geleden voor t laatst vervangen)
Slijtage (olieverbuik gestegen)
Auto is verder altijd goed onderhouden (alle bekende kwalen netjes verholpen op tijd), olie wordt om de 30/40.000 vervangen.
Laatst bewerkt:
Ik tank 35/38 liter en haal daar met reserve dus nu nog geen 670 kilomter mee. De boordcomputer is idd niet alles om in de gaten te houden, echter zie je daar ook het belachelijke verschil wat je gewoon niet kunt ontkennen, Ik rijd deze auto ook al zo lang, ik ken m door en door. Heb ook zelf de distributie vervangen 3 jaar geleden en de remmen rondeom + schijven, dus ik weet een klein beetje van techniek af..
heb je ook een koosnaam voor "haar" ?