Skoda Fabia 1.4 2001 MPI ( EPC lampje brandt )

mantislord

Nieuw lid
Beste,

Allereerst wil ik jullie groeten. Ik ben een nieuweling hier en zeker als het op Skoda aankomt :)
Afgelopen vrijdag heb ik een Skoda Fabia 1.4mpi uit 2001 gekocht. Op zich een super goed auto.
Rijdt goed, schakelt goed. Tevreden. Totdat er zondag al iets vreemds gebeurde. De deurvergrendeling
deed het opeens niet meer. Ik dus een nieuw batterij erin ( in de sleutels ) maar nog steeds niks.
Mij is verteld dat het met de zekeringen te maken kan hebben. Voor zover ik het goed deed, gekeken
en al naar de zekeringen... Ook niet... Vandaag zit ik weer te klooien met de zekeringen om te kijken
of ik het kon fixen. Nadat het niet gelukt was en ik een beetje de hoop had opgegeven, wil ik de auto
starten en wegrijden, begint de motor opeens te haperen en valt de auto uit!!! Hmm. Nog een keer dan
maar starten. Zelfde probleem. Even gewacht en dan nogmaals toen startte hij gewoon. Maar nu dus
staat brandt het EPC lampje oranje, maar zodra de auto gestart is gaat het lampje uit!

Wat mij opvalt, is dat tijdens dit allemaal mijn rechterkoplamp ( aan de passagierskant ) niet meer deed.
Ik dus een nieuwe gekocht, en deze erin ( h7 lamp ) en nog steeds geen licht... Ik las dat EPC voor
electronische zaken staat. Kan het zijn dat het te maken heeft met zekeringen ?

Ik vind het nogal vreemd dat dit opeens zo gebeurd, en ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook bang
ben dat ik iets verkeerd gedaan heb.

Ik hoop op enige hulp en of advies.

Alvast erg bedankt voor de moeite ( en het lezen van mijn lange verhaal :)
 

Noord26

Forumguru
Hmm.. Gekocht zonder garantie en korte proefrit neem ik aan?

Denk dat je hem het beste even uit kunt laten lezen door een lid hier welke in bezit is van de juiste kabel en software. Zeker bij electronische storingen kun je vrijwel niet zonder.
 

darkprojectx

Forumguru
Een quote van mn Skoda app (android telefoon) over het dashboard lampje EPC:

"Uw dealer adviseert:

Knippert of brandt het lampje tijdens het rijden, dan is er een storing in het motormangementsysteem. Er treedt een noodprogramma in werking om veilig bij de dichtstbijzijnde Skoda-dealer te komen."

Persoonlijk zeg ik direct, naar de dealer en laten uitlezen. Dan weet je tenminste wat er aan de hand is.
 

Antera

Donateur
EPC is Electronic Power control. Oorzaak is te vinden in het uitlezen hiervan. Kan gasklep zijn of misschien iets anders.

Centrale vergrendeling kan zijn defect deurslot bestuurderszijde. Als deze niet meer werkt doet de rest het ook niet meer. Draai de auto eens met de sleutel open en dicht gaat dan wel alles open en dicht?

Omtrend het licht geen idee maar heeft niets met bovenstaande te maken.

omtrend het starten en meteen weer afslaan duid op startonderbreker en mocht je de deuren wel met de sleutel open en dicht kunnen doen vermoed ik een probleem met de transponder in de sleutel. Probeer het eens met de reserve sleutel mocht je die hebben

Lees even uit eventueel kan je daarvoor hier langs komen
 
Bovenaan Onderaan