Skoda fabia 1.4 16V, motorcode BXW + Vialle LPi; misfire P0303

Goedemiddag,

Ik ben inmiddels al 4 jaar naar volle tevredenheid eigenaar van mijn Skoda Fabia waarvan ik de kilometer teller van 150K naar 260K heb gebracht. De vorige eigenaar heeft er er destijds een Vaille LPi systeem in laten plaatsen.

Na speuren op het forum naar vergelijkbare problemen (wel vergelijkbare onderwerpen gevonden maar toch net iets anders) besloten een topic te openen:

Sinds kort heb ik te maken met stotteren en hinken op 3 cilinders (misfires) op het moment van starten met een koude motor. Als ik zorg dat ik zonder stoppen en toerental boven de 1500 de straat uitkom en de snelweg haal dan heb ik op de snelweg met een warme motor geen problemen meer (zowel op benzine als gas). Als ik vervolgens met warme motor weer stationair draai dan is er niets aan de hand (zowel benzine als gas).

Als eerste heb ik alle 4 de bobines en bougies vervangen. Bobines had ik eerder bij 150K vervangen en bougies doe ik meestal om het jaar (25-30K) Dit had geen resultaat.

Omdat ik toch op de brug stond om de winterbanden eronder te zetten, ook meteen brandstof filter vervangen. Ook dit gaf geen verschil.

Vervolgens motor code uitgelezen: P0303 & intermitted misfires.
Op basis van die code en het internet besloten een injector op de sloop te halen en die te plaatsen voor cilinder 3. Na plaatsing geen verschil. Koude motor blijft problemen geven.

Het viel me wel op dat injector 1 & 4 beide bruin aangeslagen zijn. zie foto:
IMG_4515.jpg

Inmiddels weet ik niet zo goed meer welke richting te zoeken.
1. Compressie test met koude en warme motor wellicht? Ik heb nog niet gemerkt dat olie verbruik is toegenomen of iets dergelijks.
2. injectoren uitwisselen tussen verschillende cilinders?
3. Ik heb het gas systeem tot nu toe altijd uitgesloten. Omdat er niet wordt overgeschakeld op gas bij koude motor en ook als ik het overschakelen naar gas uitzet behoud ik problemen met misfires bij een koude motor.

Jullie input is van harte welkom!

Groet,

Henk Jan
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik denk dat je aardig goed weet waar het te zoeken. Het enige dat je volgens mij nog mist is de bekabeling, zowel van de bobine als van de injector, daar kan ook nog het probleem zitten. Luchtinlaat en lambdasensor kan in principe ook, maar ik zou verwachten dat je dan niet bij 1 maar bij meer cylinders problemen zou hebben.

Anders zit je idd waarschijnlijk in de hoek van de mechanica: compressie en kleppen.

En heb je de misfire count al gecontroleerd voor de andere cylinders?

Tenslotte: even voorstellen in de Meet en Greet stellen velen hier op prijs!
 
Korte update van mijn kant:

Skoda bij VAG garage gebracht en daar compressie en cilinder lektest laten uitvoeren.
Compressie test was in orde maar helaas de cilinder lektest gaf duidelijk lekkage cilinder 3.
Zeer waarschijnlijk langs de kleppen/klepzittingen.

Om dit te bevestigen en aan te pakken zal de kop eraf moeten en een gereviseerde (al die niet de orginele) kop terug.
Balen natuurlijk, want de kosten gaan richting de 2500eu en maar de vraag of dat de moeite waard is.

Heeft iemand ervaring met dit werk / heeft iemand dit al eens laten uitvoeren?
Jullie input/ mening is wederom welkom!
 

Bakkertje

Forumguru
@hjbosman lastige keuze, zeker gezien de km stand van de auto.
Een snelle zoek actie bracht onderstaande boven:
≥ VW 1.4 16v Revisie cilinderkop AHW AXP AKQ APE BBY BXW 03610 — Motor en Toebehoren — Marktplaats

De kop zou 250 euro kosten, dan komt er nog een dag werk bij voor een monteur, dus ik denk dat je voor rond de 1000 euro klaar kunt zijn.
Persoonlijk zou ik dat doen (mits de auto verder goed is natuurlijk), als er nog andere dingen als koppeling aan zitten te komen dan zou ik op zoek gaan naar iets anders.
 
Uiteindelijk gekozen voor 'nieuwe' motor met 150k op de teller.
Het oude inlaat spruitstuk met LPG injectoren terug geplaatst en nieuwe koppelingsplaten geïnstalleerd.

Hopelijk gaat de Skoda zo nog mooi een aantal jaren en km mee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan