Skoda Enyaq nieuwe nummer 1 op verkoopranglijst elektrische auto's

Japanese Power

Donateur
Skoda Enyaq nieuwe nummer 1 op verkoopranglijst elektrische auto's

Tesla zag in 2021 zijn registraties halveren

Bron: Automotive online

De Skoda Enyaq is de meest geregistreerde elektrische auto in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Automotive. De nieuwkomer laat de Kia Niro en ID.4 achter zich. Vorig jaar was het de ID.3 die het meest werd geregistreerd.

1920_plaketa-asuve-f21.jpg

In totaal werden er in 2021 64 duizend EV's geregistreerd, een daling van 12,1 procent ten opzichte van 2020. Door de lagere totaalverkoop steeg het marktaandeel van elektrische auto's wel: van 19,8 naar 20,5 procent. Het marktaandeel van plug-ins verdubbelde in 2021 naar ruim 9 procent. Door een mondiaal chiptekort konden er in het afgelopen jaar veel minder auto's worden geproduceerd. Veel fabrikanten gaven daarom prioriteit aan de (plug-in) elektrische auto's, met het oog op de hogere marges en de Europese CO2-doelstellingen.

Waar Tesla in Europa een enorme groeispurt kent, zakt het in Nederland steeds verder weg. Dit jaar kwam het merk tot ruim vierduizend registraties, het laagste aantal in de afgelopen vier jaar.

Top tien meest geregistreerde elektrische auto's in 2021:
  • Merk Model 2021 2020
  • Skoda Enyaq 6.621 -
  • Kia Niro 5.879 6.478
  • Volkswagen ID.4 4.215 2.343
  • Ford Mustang Mach-E 4.142 -
  • BMW X3 2.733 -
  • Tesla Model 3 2.565 8.371
  • Polestar 2 2.556 2.951
  • Volvo XC40 2.487 2.586
  • Audi Q4 2.435 -
Eindspurt
Hoewel de bijtelling op elektrische auto's omhoog ging (van 12 naar 16 procent) en de bijtellingscap omlaag (van 40 duizend naar 35 duizend euro), was er in december minder dan in andere jaren sprake van een eindejaarspush. In december werden 21 duizend elektrische auto's geregistreerd, tegen 29 duizend in december 2020 en 23 duizend in 2019. Dat heeft ook te maken met de beperkte beschikbaarheid van auto's door het chiptekort.

Dealers verwachten dit jaar veel van de verkoop van elektrische auto's aan particulieren. Er wordt nu al geadverteerd met een 'subsidieverdubbelaar'. Vandaag is de nieuwe subsidieregeling SEPP van start gegaan. Particulieren kunnen 3.350 euro subsidie krijgen als ze nieuwe elektrische auto kopen of leasen en 2.000 als ze een gebruikte kopen. In totaal is er 91 miljoen euro subsidie te verdelen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Dat is een zeer interessant stukje @Canon-Eye , kortom, Skoda is bijna of gewoon net zo goed als Audi en op enkele praktische vlakken zelfs beter, nu zit er ook al geen verschil meer op prestaties, we gaan denk ik naar een saai eenheidsworst verkeer, iedereen in hetzelfde hok, alleen met andere badge.
 

CharlesTucker

Forumguru
Nu betaal je kennelijk nog 6000 euro voor die 4 ringen, zo'n 12% van de aanschafprijs. Maar zullen ze over niet al te lange tijd ook niet hetzelfde kosten? (of stijgen de prijzen bij Audi net zo hard als bij Skoda?) ...
 

JeSko

Forumguru
Al vind ik het dashboard in de Audi nog wel stukken knapper dan dat van de Skoda, snap niet dat Skoda voor zo'n klein schermpje achter het stuur gegaan is.
 

CharlesTucker

Forumguru
De meeste mensen lijken toch wel voorstander van de eenheidsworst, zo is het percentage autokopers wat voor een grijze gaat best wel hoog (want restwaarde, of zoiets :pieker: )
 
@JeSko en dan is het scherm van de Enyaq volgens mij nog iets groter dan de ID4.
Als je t mij vraagt, heeft VW daar de plank toch echt wel misgeslagen, want waarom zou je een ID4 willen rijden als je voor minder een Enyaq hebt of voor iets meer 4 ringen op je voorkant.
 

JeSko

Forumguru
@Duckpond

De Enyaq is op zich een mooie auto ook, ik ben ECHT geen fan van SUV's, ze verbruiken meer, zijn 9/10 lelijk, hebben geen stijl, ze rijden slechter dan een normale sedan/Touring, en de bestuurdersstoel is vaak gevuld met een eikel die je achterbumper steeds willen aanraken. Neen, niks voor mij, MAAR.. de Enyaq vind ik een mooie auto, komt wellicht ook door de lager ogende daklijn, het is een grote auto zonder een super hoge bombast te zijn, Skoda heeft de Enyaq prachtig gestyled.
 

EdK

Forumguru
Ach joh dat los je op door een vrije dag te plannen en dan de avond ervoor niet naar huis te rijden maar een hotelkamer te huren.
Tegen vrouw zeg je dat je een snipperdag hebt maar dat je avond/nacht ervoor wel moet werken....
En kun je heerlijk uitslapen, je word gewekt door de schoonmaakdienst en als je geluk hebt dan word tijdens het douchen je rug ook nog gewassen.....

Echt het voelt bijna als vakantie zo'n nacht en ochtend uitslapen..........:koffie::yeehaa:
 

hemi24

Forumguru
@EdK : probleem is dat je dan daarna nog wel weer naar huis moet rijden, waarbij de kans groot is dat er weer zo'n Eikel in een SUV zich beeldvullend presenteert in je achteruitkijkspiegel.
Dan gaat het stressnivo gelijk weer naar 180 en is de hele oefening voor niets geweest... :mad:

Misschien beter om de vrouw en kinders een weekendje weg te sturen..?

:D;)


Die verkoopstatistieken zeggen niet zoveel, meestal is dat nog net een run aan het eind van het jaar om bepaalde modellen op kenteken te zetten om zo de voordelen van de veranderende bijtellingsregels nog net even te kunnen meepikken.
 

hemi24

Forumguru
IS @JeSko eigenlijk wel uitgelegd dat een achteruitkijkspiegel het beeld vergroot !!??
Dus dat het er op lijkt dat ze op de trekhaak zitten maar er toch nog 100mtr vanaf zitten....:koffie:

...en dat dit erger wordt, naarmate je de auto ook nog eens verder verlaagt..?

Persoonlijk heb ik ook een bloedhekel als ik (extra) moet afremmen met de Kodiaq bij een verkeersdrempel, omdat er voor me zo'n knuppel met zo'n asfaltschraper zit!
Wat nog erger is, is dat zo'n wagen er sneller door moet lijken en je er dan bij de eerste oprit van de auto(snel)weg er ook nog eens achter komt dat er zo'n spaardieseltje onder de kap zit..!!!

:sterretjes::banghead:
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Ik kom gewoon normaal over vluchtheuvels hoor, tegen 25-30, wat regulier is ;) maar met een Kodiaq neem je die vast sneller en dan denk jij dat die verlaagde auto voor je te traag rijd ;)

Een spaardiesel is nu eenmaal wat ik maar kan betalen, maar er is niks aan mijn auto gedaan waardoor ie sneller zou moeten lijken dan ie is, je verwart mijn auto met een Golf TDI met open buizen ;)
 

hemi24

Forumguru
@JeSko : laat je niet gek maken hier hè..! ;) :cheers:

Misschien is het in België anders hoor, maar in NL gaan we normaalgesproken niet over vluchtheuvels, want dat geeft doorgaans nogal wat schade...

images
 

JeSko

Forumguru
Nee joh @hemi24 ik sleur de SUV erdoor dan kan je maar best met de tegenwind omgaan ook natuurlijk ;) :cheers:

Ja dat is weet zo'n taalbarrière dingetje, maar letterlijk heb je gelijk ook hier zijn het snelheidsdrempels en geen vluchtheuvels, dat is een feitelijk incorrect gebruikt dialect aan deze kant van Vlaanderen.
 
Bovenaan Onderaan