Skoda Enyaq met Eibach pro verlagen?

RolandJo

Nieuw lid
Pffff. Ik wordt helemaal gestoord van de vering van mijn iV60. Veel te hard afgeveerd! Vooral bij klinkers en bijvoorbeeld put deksels.
Bij de dealer geweest maar daar krijg ik te horen dat dit bij deze auto hoort

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@RolandJo : mooi dat je komt binnenvallen en het topic van iemand anders misbruikt om jouw ongenoegen te ventileren…

:arghh:

Geen idee wat de vering van een Volvo hier zou moeten doen, trouwens!

RolandJo

Nieuw lid
Ik denk er serieus over om mijn iV60 uit te laten voeren met de Eibach pro verlagingset.
1 van de reden is dat ik hoop hiermee te bereiken dat mijn auto minder stug wordt. Mijn auto laat harde klappen horen wanneer ik over een klinkerweg rijd. Hij stuitert bij put deksels en maakt een rammelend geluid vanuit de kofferbak.
Dealer geeft aan dat er niks mis is maar ik ben erg ontevreden over dit gedrag.
Heeft iemand ervaring met het verlagen van de Enyaq?

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Zou eens kijken op het citroën forum voor wat slappe vering voor de Volvo V60 of was het nou de Enyaq .... :koffie:

JJ te G

Donateur
Heb geen ervaring met andere veren voor de Enyaq maar ik herken je ergernis. Mijn Enyaq iV 80x met standaard veren heeft ook een nogal stugge vering. Putten, hobbels en viaduct-overgangen komen nogal storend door in de achterste wielophanging en worden niet goed weggedempt. Afgelopen zaterdag op een betonplatenweg was het heel goed waarneembaar en de achterzijde bleef na-deinen.
De dealer heeft op een eerder moment gecontroleerd of de transportblokken in de wielophanging wel verwijderd waren.

Dit was gelukkig (?) wel het geval.

Bijlagen

• protocol enyaq.pdf
    61,6 KB · Weergaven: 6
  • IMG_3159.jpg
    IMG_3159.jpg
    22,7 KB · Weergaven: 12
  • IMG_3156.jpg
    IMG_3156.jpg
    509,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_3155.jpg
    IMG_3155.jpg
    376,4 KB · Weergaven: 13

JJ te G

Donateur
Je zou zeggen "waarom heb je dit niet bij de proefrit gemerkt"?
Het antwoord daarop is simpel: de proefrit was in een 80x Sportline-uitvoering en die had er geen last van. Ik denk daarom dat er genoeg eigenaren/berijders zijn die helemaal geen issue's ervaren.

Als je een oplossing hebt dan hou ik me warm aanbevolen!

P.S.
Binnenkort naar het VK en daar zal ik merken hoe het gedrag op de befaamde potholes zal zijn :eek:

RolandJo

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie!
In Engeland zal het niet beter zijn... Lees veel over deze klacht op een Engels Skoda forum.
Ik laat begin Mei mijn veren vervangen. Alleen als het nog erger wordt dan komen de oude weer terug.
Ik hou je op de hoogte.

JJ te G

Donateur
@RolandJo Alvast bedankt!
Uit nieuwsgierigheid: welk Engels Skoda forum?

Ik overweeg om nog eens een proefrit met een Sportline-versie te maken om zo een direct vergelijk met m'n eigen auto te hebben. Inmiddels weet ik ook wel de plek waar de ergernis het grootste is: op de betonplatenweg...

RolandJo

Nieuw lid
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Heb zelf 21" Pirelli (en 19" zal natuurlijk comfortabeler zijn maar de 21" zat er al onder). Minimale voorgeschreven bandenspanning is 2,7 bar voor én achter en daar kan je nog een beetje mee spelen. De garage had ze op 2,5 bar gezet maar daar ga je niet mee rijden wanneer je met bagage en 4 personen onderweg bent.
Ben echt benieuwd naar je ervaringen!

P.S.
Goede discussie over de vering op het Britse forum. Ook wordt er gewezen op bepaalde versies/series die deze issues hebben.

Laatst bewerkt:

RolandJo

Nieuw lid
Vandaag eindelijk de eibach pro veren laten monteren. Eerste conclusie: de Enyaq blijft een stug geveerde auto. Dat zal door het hoge gewicht komen.
Maar de scherpe randjes (het knallen van de vering als je over een richel rijdt) zijn eraf. Het veer gedrag is veel vriendelijker geworden. Ik stoor me beduidend minder als ik over een klinkerweg rijd. Het klappert en rammeld veel minder.
Het zal geen Passat worden maar ik ben tevreden met de aanpassingen.

Bovenaan Onderaan