Skoda Enyaq IV 60 en warmte pomp?

Skoda-Fan74

Nieuw lid
Vandaag bij de dealer geweest om opties te bespreken.
Daar waar ik de keuze had aangegeven voor een warmte pomp, overal lees je dit een 'must' is om te nemen, werd mij dit middels een plausible redenering toch afgeraden.

Eén van de redenen zou zijn dat enkel bij een temperatuur optimaal gebruik wordt gemaakt van de wamte pomp. Effictiviteit neemt af bij een lage en/of hogere temperatuur.
Wanneer je een kou kleum bent en het een must voor je is om de temperatuur ingesteld te hebben op 24 graden, dan wordt het aangeraden.

Iemand toevallig ervaring met een warmte pomp?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Geen ervaring mee in een auto, maar een warmtepomp is altijd zuiniger dan de weerstandsdraad verwarming die in een EV het alternatief is.
 

Tees

Donateur
Lijkt me inderdaad een matige uitleg. Natuurlijk heeft een warmtepomp een optimaal bereik qua temperatuur, maar die is zeker geen 20 graden hoor! In je huis kan je ook een warmtepomp plaatsen die heel efficiënt is bij 50 graden uitgangstemperatuur.

Zoals Peter al aangaf is een warmtepomp altijd efficiënter dan een verwarmingsspiraal (behalve bij extreem lage temperaturen, dan krijgt een warmtepomp ook moeite). Bovendien zorgt die warmtepomp er ook nog eens voor dat je accupakket op de optimale temperatuur blijft (vooral van belang bij koud weer). Als het binnen je budget past is het volgens mij een no-brainer.
 

Noord26

Forumguru
@Tees

De strekking van je verhaal klopt.

Echter een warmtepomp die heel efficiënt is bij 50 graden uitlaat temperatuur voor een woning is pertinent onzin. Na meerdere thuis WP's gehad te hebben moet je eerder denken aan maximaal 35 graden om ze echt efficiënt te kunnen laten werken. De COP (coefficient of performance) waardes worden niet voor niets meestal weer gegeven bij een uitlaat temperatuur van 35 graden. Dat kan in de praktijk zo maar een factor 2 in efficiency schelen tov 50 graden.
 

Japanese Power

Donateur
Yep. Precies 2 weken nu. Te kort om een goed persoonlijk oordeel te kunnen geven op basis van cijfers. Op basis van vooronderzoek heb ik de keus gemaakt om bewust wel, een voorraadmodel bezoeken met warmtepomp. Die waren vrij spaarzaam, aangezien veel Enyaq's worden besteld zonder WP omdat ze in de lease (lees: bijtelling) dan weer duurder zijn. En dat ze dan minder effectief zijn maakt voor de (lease) eindgebruiker niet uit...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank voor de toevoeging @Noord26, ik wist niet precies de optimale efficiëntie van een warmtepomp. Hoe dan ook is die zelfs bij 50 graden nog een stuk beter dan een gloeispiraal.
 

Jdbigg

Senior Member
Uit praktijktests van de VAG warmtepomp blijkt dat die slecht presteert. Zie bijv Nextmove.de
Zo slecht, dat de Duitse VAG klanten geld terugkregen.
Conclusie: waste if money. Zuinig met je energie omgaan bij het rijden heeft veel meer effect.
 

hemi24

Forumguru
Waarvoor dient die warmtepomp nu eigenlijk?
Voor het verwarmen van het interieur óf voor de warmtehuishouding van het accupakket bij lagere buitentemperaturen?
 
Voor het werk krijg ik in Q1 ook een Enyaq onder mn kont.. ik dacht een iV 80 idd met warmtepomp.. verder geen idee.. het is geen lease of iets; gewoon poolauto van de dienst maar ben wel de permanente bestuurder. Echter geen prive ritten toegestaan maar dat is met de golf nu ook zo.
 
Bij Skoda misschien, bij mijn Kia niet, die heeft standaard altijd batterijverwarming maar warmtepomp tbv interieur is een optie behalve bij de tijdelijke actieuitvoering die ik heb, daar zit ie niet in en was ook niet mogelijk als extra. Dus interieur (voor)verwarming kost me wat actieradius. Is verder binnen no-time op temperatuur dus heb er niet zo'n moeite mee.
 

Skoda-Fan74

Nieuw lid
Dank aan allen voor de uitleg.
Dit zal mij inderdaad doen besluiten om toch ook een warmte pomp als optie te nemen.

Overigens betreft het hier een lease auto.

Het enige optie pakket niet in de plus uitvoering, betreft Klimaat. De initiele keuze voor de plus uitvoering was de voorruit verwarming, echter, aldus de dealer zit deze ook op de gewone non-plus uitvoering.
Mocht je een gesprek aangaan met de dealer, toch dit aansnijden. Specifiek wordt bij de plus variant voorruitverwarming benoemd, in tegenstelling tot de normale variant.
 
Bovenaan Onderaan