Skoda Citigo vRS Tour Tornado Rood/Zwart

Octavia_Gert

Senior Member
Deze week heb ik de kleine beurt uitgevoerd, olie ververst, met filter en nieuwe aftapplug, interieur filter, & luchtfilter.
Binnenkort nog even de airco, maar dat kan ik helaas niet zelf doen. Misschien nog de remvloeistof, maar hoe vaak moet dat nou echt? Verder moet ik nog ff kijken naar bougies, wanneer dat is gedaan en hoe vaak dat moet.
Ook sluit mijn raam aan de bestuurderskant steeds slechter, hij loopt niet soepel recht omhoog, iemand die hier een tip voor heeft?
 

Tees

Donateur
Bougies standaard (tenminste) elke 4 jaar of 30k (sommigen zeggen 60k), vaker mag ook ;). Remvloeistof is de regel elke 2-3 jaar als je DOT3 of DOT4 hebt, je hebt testertjes die het vochtgehalte meten, dan weet je echt of het moet of niet. DOT5 kan veel langer mee, maar denk dat dat niet standaard in de Citigo zit?
 

VAG-man

Forumguru
Deze week heb ik de kleine beurt uitgevoerd, olie ververst, met filter en nieuwe aftapplug, interieur filter, & luchtfilter.

Dat is bij een garage een grote beurt. Je hebt weer ruim €500,- uitgespaard.

Bougies standaard (tenminste) elke 4 jaar of 30k (sommigen zeggen 60k), vaker mag ook

Bij mijn S2 is het 90.000 of 100.000 km.
Ik heb ze onlangs na 95.000 km vervangen en ze zagen er nog fris uit.
 

Tees

Donateur
90k is wel echt lang. Iridium of platina/iridium bougies zouden dat in theorie wel aankunnen, maar ik vervang ze liever eerder. En zeker bij een vRS!
Tis bij m'n Fabia trouwens een klusje van een half uur, dus dat is de moeite ook niet.
 

Desperado

Forumguru
Die testertjes meten alleen wat er in het potje zit. Zegt niks over de remvloeistof bij de wielen. Ik persoonlijk hou elke 2 jaar verversen aan voor de zekerheid.
 

SteGo

Donateur
Dat is bij een garage een grote beurt. Je hebt weer ruim €500,- uitgespaard.
Ik weet met welke garage jij dat vergelijkt ... maar dat is zeker geen grote beurt, en hij heeft ook geen €500 bespaard.
Nieuwe olie + filter + aftapplug + interieurfilter + luchtfilter is wat mij betreft een kleine beurt + luchtfilter.

Ik heb begin vorig jaar voor mijn eigen Citigo een offerte laten maken bij de dealer in Zwolle en daar bestond de grote beurt uit: Oliefilter, afdichtring, olieaftapschroef, nieuwe olie, nieuw luchtfilter, nieuwe bougies, interieur filter, remtrommels loshalen en reinigen, uitgebreide inspectie. Het bedrag dat daar begin vorig jaar voor werd opgegeven was €460,01 incl BTW.

Bij mijn eigen garage koste diezelfde grote beurt, maar dan nog inclusief de voorremmen loshalen en reinigen, remvloeistof verversen en APK-keuring €444.43 incl BTW. Dus hoe je op een grote beurt zelf uitvoeren €500 kunt besparen is mij een groot raadsel. Het zal dit jaar door inflatie misschien allemaal wel iets duurder zijn ... maar vast niet zo duur dat er €500 te besparen valt.

De kleine beurt van later dat jaar (olie, oliefilter, afdichtring, interieurfilter) koste trouwens net geen €175 inclusief een flesje additief (injectorreiniger) dat ze bij de benzine in hebben gekieperd.

Ik ga er binnenkort achter komen hoeveel de grote beurt dit jaar kost ... hij is er bijna aan toe. ;)

@Citigo_vRS lekker bezig om dat onderhoud zelf te doen. Doe je dat gewoon op straat of heb je een werkplaats ter beschikking? Ik heb er ook wel eens aan gedacht om het zelf te doen ... maar tot nu toe besteed ik het onderhoud toch nog altijd liever uit aan de vakmensen die al het juiste gereedschap hebben, zoals een brug en een olieopvangbak en ander spul dat ik zelf niet heb.
 
Laatst bewerkt:

Octavia_Gert

Senior Member
@SteGo ik heb niet echt speciaal gereedschap, alleen een oliefiltersleutel. een afwasteil van de action doet z'n werk als opvangbak, de auto hoeft niet de brug op om de olie te verversen. Enige van de grote beurt dat niet is gebeurt is de bougies, maar dat is niet standaard in de grote beurt.
Jouw kleine beurt, zal mij een kleine 40/50 euro kosten aan materiaal, en het kan nog wel iets goedkoper, maar dan koop je de goedkoopste spullen, dat moet niet. Remtrommels reinigen is ook wel te doen, maar die zijn net gedaan, dat doe ik dan weer liever niet zelf, omdat ik niet dood hoef en ik geen monteur ben. Op Youtube staan genoeg video's over hoe je bepaalde dingen doen. Bougies moeten eigenlijk met een momentsleutel en die heb ik nog niet.
 

Desperado

Forumguru
Bougies idd altijd met moment doen. En als het echt zonder moet; vast is vast. Maar helaas zijn er nog altijd monteurs die vinden dat ze zo goed zijn dat ze het wel zo kunnen. Het gebeurt niet vaak dat het mis gaat, maar ik heb in 2 jaar toch al 3 garantieaanvragen gehad waar een motorschade werd geclaimd door een defecte bougie. Alle 3 waren ze niet met het juiste moment vast gezet.......
 

Tees

Donateur
Ik moet zeggen dat ik verbaasd was toen ik Bosch bougies kocht laatst, waar uiteraard een aandraaimoment, maar ook een 90 graden aandraaien na handvast op stond...m'n momentsleutel gaf duidelijk een stukje meer (ong 45 graden extra) aan dan die 90 graden...
 

EdK

Forumguru
vast is vast...
Of een slag voor het breken

Dat waren de aanhaalmomenten van vloegel
 

Octavia_Gert

Senior Member
Auto is toe aan onderhoud, airco moet onderhoud hebben om weer lekker snel koud te zijn.
Dat moet ik natuurlijk laten doen, maar daar wil ik dan een beurt bij doen.
Olie verversen en filters kan ik zelf doen, maar wat doet een dealer dan nog meer? Uitlezen en de onderkant van de auto bekijken met een zaklamp? Ik moet er sowieso naar laten kijken, want hij stottert de laatste tijd wat en dat vind ik niet zo leuk. Ik kan niet vinden wat het is, iemand een idee?
 

Octavia_Gert

Senior Member
Na het winterse weer de auto gewassen, zwarte lak van de chromen logo's viel er allemaal af :tongue:
Hoe krijg ik dat ooit mooi? Iemand tips? Anders bestel ik nieuwe en worden ze helaas niet zwart :shocked:
 
Bovenaan Onderaan