Skoda citigo verbruikt erg veel olie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noémi

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb in juni 2021 een Skoda citigo aangeschaft uit 2012. Mijn eerste auto vanaf dat ik mijn rijbewijs heb gehaald. De auto had op dat moment 168.000 km gelopen. Bij aflevering van de auto is er een kleine onderhoudsbeurt aan gedaan bij de garage waar ik de auto heb aangeschaft. Binnen een maand had ik al door dat de auto veel olie had gebruikt want bij het peilen van de olie kwam ik er achter dat er erg weinig olie nog op de auto zat. Sindsdien heb ik zeker al 5/6 flessen olie van 1 liter bijgevuld op 15.000 kilometer. De auto rookt niet, de olie is al een keer ververst en een nieuwe oliefilter op gekomen. Ik kan nergens iets vinden over andere citigo's die ook veel olie gebruiken. Ook heb ik al een keer de anwb laten checken en die zei dat veel olieverbruik in dit geval niet erg was, maar het blijft wel knagen of het niet erg is voor mijn auto en waar het aan ligt. Ik heb geen asociale rijstijl, wel trek ik 'normaal' op zoals je als beginnend bestuurder word aangeleerd. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groeten Noémi
 

PizzaPieter

Forumguru
Welkom,

Als je in 15000 al 5 a 6 flessen van 1 L hebt bijgevuld, dan lijkt 'olie verversen' soorr van overbodig.

Die olie gaat natuurlijk ergens heen.

Of hij druppelt op de grond van je parkeerplaats (of onderweg) of hij lijkt bijv via de koppakking naar je cilinders waar hij verbrandt.

Echt heel normaal klinkt het niet, ondanks dat volgens VAG de grens ligt bij 1L per 1000km ( wat niet normaal is, maar zij wel vinden te moeten zeggen).
 

Noémi

Nieuw lid
Bedankt voor je antwoord! Ik heb afgelopen maanden opgelet of het echt op de parkeerplaats lekt en dat is niet het geval.. Inderdaad normaal klinkt het niet.. vandaar mijn oproep, want normaal kan het niet zijn ondanks dat ik er weinig over kan vinden
 

SteGo

Donateur
5 á 6 liter olie op 15.000km is wel erg veel inderdaad. Zoals PizzaPieter al opmerkte lijkt me het het meest voor de hand liggend dat het via de koppakking in de cilinders terecht komt, of anders wellicht via de klepseals. Maar dat is natuurlijk niet vast te stellen vanaf achter een toetsenbordje. ;)
Ik vrees dat je er toch echt even mee naar een garage zult moeten om een vakkundige monteur diagnose te laten stellen.

Verbruikt hij trouwens ook koelvloeistof, of blijft die wel netjes op pijl?
 

hemi24

Forumguru
Van het blokje wat in de Citigo ligt heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat die olie zou verbruiken, dus het lijkt me dat hier echt iets aan de hand is!

Welk merk/type olie gooi je er telkens bij?
Ik neem aan dat je bijvult als het peil rond het minimum staat?
 

Tees

Donateur
1L op 3000 km is idd wel veel, en ook ik heb nog niet eerder gelezen dat de Citigo blokjes hier veel last van zouden hebben.

Wat kan helpen is een iets dikkere olie erin, bij m'n Fabia had ik ook een verbruik van rond de 1:3000 met 5W30, met 5W40 ging dat naar minstens het dubbele (wat in mijn geval betekende dat ik maar 1x tussen beurten in moest bijvullen).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Noémi Wat bedoel je met:" bij het peilen van de olie kwam ik er achter dat er erg weinig olie nog op de auto zat"?
Stond 'ie echt onder het laagste peil? En bij het bijvullen van de olie, van waar tot waar gaat het oliepeil dan?
Mijn ervaring is dat een motor vaak 'zijn eigen peil' vindt, en dat kan heel goed net boven het onderste streepje zijn.
Als jij, evenals een vorige eigenaar, altijd tot het bovenste streepje bijvult wanneer dat eigenlijk nog niet nodig is, werk je olieverbruik of lekkage in de hand.
Ook kan het zijn dat bij de kleine beurt voor aflevering de olie al niet echt op peil stond.
Gooi er de volgende keren slechts zoveel bij, dat 'ie net tussen het onderste en het midden staat, en peil dan wat vaker.

Terzijde: ik heb ooit van een collega een vrachtwagen 'overgenomen' die olie 'zoop', ik heb dat olieverbruik helemaal weg gekregen door 'm niet wekelijks helemaal bij te vullen tot het bovenste merkje. Dat duurde een maand of 2, en daarna heb ik in 200000 km niet meer dan een litertje of 2 hoeven bijvullen tussen de verversingen (op 50000km).

Ik propageer niet dat je met een veel te laag oliepeil gaat rijden, maar het hoeft echt niet helemaal vol te zitten.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hey Peter, voor mijn info/begrip.

Bedoel jij dat een motor het 'gewoon fijn' kan vinden op een level bijvoorbeeld tussen min en mid? En de rest dus altijd 'wegwerkt'?

Dat hij dit 'kan' wegwerken is toch al benauwend op zich, want eigenlijk zou dit een gesloten systeem moet zijn, toch?
 

ertromp

Forumguru
Gesloten systeem? Er zullen altijd oliedampen ontstaan die via je luchtinlaat (filter bij de Citigo MPI) weer het verbrandingsproces in gaan en er zal altijd (bij iedere motor nieuw en oud) een heel klein deel langs de zuigerveren/olieschraapveer van de zuigers gaan en dus ook verbranden. Bij een goede motor zul je tussen de beurten nagenoeg niets hoeven bijvullen aan olie maar de (iedere) auto "gebruikt" toch zeker wel iets aan olie.
 

PizzaPieter

Forumguru
Oke oke, sorry, je hebt gelijk. Maar het is in ieder geval niet de bedoeling dat het lijkt alsof er halvewege de emmer een gat/gaatje zit en de motor zichzelf op dat niveau levelt, lijkt me
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@PizzaPieter Daar komt het vermoedelijk wel op neer, zoals @ertromp schrijft zullen er altijd kleine verliezen zijn.
Dat 'wegwerken' zal in het begin vrij veel tijd kosten, maar gaandeweg zal het vlugger worden.
Bij een te hoog peil kan er lekkage ontstaan bij keerringen, dat hoeft niet altijd snel zichtbaar te zijn (maar zal wel vaak op den duur zichtbaar worden).
Even terugkomen op die vrachtwagen (Scania 113) wist de collega me te vertellen dat die auto, bij iets meer dan 100000 km op de teller zo'n 2 liter per week (= 2500-3500km) nam.
 

Noémi

Nieuw lid
@hemi24 momenteel 5w30 van cc, het goedkoopste wat er is. Toen de olie is vervangen is er 5w40 op gekomen maar toen tikten de kleppen, tenminste dat is wat de ANWB zei. De olie is toen afgetapt en opnieuw 5w30 op gekomen. En inderdaad, rond het minimum vul ik telkens bij.
 

Noémi

Nieuw lid
@Tees dat is inderdaad wat er ook gezegd werd op google etc, alleen toen ik dat probeerde tikte er steeds wat tijdens het lopen van de motor, hier heb ik de ANWB naar laten kijken en die zei dat mijn auto waarschijnlijk toch niet goed loopt op 5w40
 

Noémi

Nieuw lid
@Peter-036 dit ga ik zeker de komende dagen proberen, dankje voor de tip! Toen ik de olie ging peilen de eerste keer was het zeker niet onder het minimum, maar er mocht zeker wel wat bij op.
 

hemi24

Forumguru
Gooi je wellicht minerale olie bij synthetische olie?
Kans bestaat dan volgens mij dat de motor dat inderdaad gewoon “verbruikt”…
 

EdK

Forumguru
En inderdaad, rond het minimum vul ik telkens bij.
Screenshot 2021-12-27 at 12-36-48 Pagina 113 van Skoda Citigo handleiding.png

Met je geciteerde tekst vraag ik me af of je bijvult tot nivo "C" of dat je "A" hiermee bedoeld ?
En als je bijvult doe je dit dan op een vlakke ondergrond , dus staat je Skoda nagenoeg waterpas of sta je op een schuine oprit ?

En je koelwater in je tankje ? drijft daar geen olielaag op oid ?

Want bij een olie verbruik wat jij omschrijft dan zou je toch of lekkage plekken op of onder het blok moeten vinden off je zou moeten rijden met toch wel een aardig rookpluimpje.

Zou toch eens met bv een VAG Techniek een afspraak maken voor onderhoudsbeurt.
En alle olie die er nu inzit er uit laten halen incl filter en in overleg met hun voor een wat dikkere olie kiezen, en dan ook met de zelfde olie bijvullen mocht het niveau toch weer dalen.
 

Noémi

Nieuw lid
@EdK ik vul altijd aan tot niveau a en op een vlakke ondergrond. Voor zover ik weet geen olie op het koelwater. En zowel geen rook als plekken olie onder de auto.. Bedankt voor het meedenken
 

Tees

Donateur
@EdK mijn Faab had met de 5W30 ook geen olie in de koelvloeistof (was prachtig helder roze) en had ook geen blauwe pluimen, maar toch ook een verbruik van rond de 1:3000.

Ik vind het idee van niet tot bovenaan de ribbel bijvullen wat raar trouwens. Mijns inziens is er dan wel iets aan de hand, ook al was t in her geval van @Peter-036 simpel op te lossen. Een motor zou normaliter met olie tot aan punt A (dus bovenaan inkeping) geen significant verbruik moeten hebben. Daarboven dan gaat er serieus olie de motor in, dat moet idd niet (vooral vanwege kat-schade).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan