Skoda als caravantrekker.

ougie

Forumguru
Zo mensen, de grote vakantie is inmiddels al weer een tijdje geschiedenis. Tijd om aan de volgende vakantie te denken, of misschien nog even de wintersport. Ik heb het hier nu over caravanvakantie's. Ik ben nieuw op dit forum en ik dacht, nieuwe leden, frisse winden. Ik (wij) zijn, ik durf wel te zeggen, zeer ervaren caravan kampeerders. We kamperen al zo'n 18 jaar, voorheen met de kinderen, nu met z'n tweetjes. Tijdens de langere vakantie zoeken we berggebieden en door het hele jaar heen kortere caravantrips. Heel regelmatig pakken we rallyweekenden, Nederlands en Beneluxkampioenschappen, en staan dat bv op een boerenkamping dicht in de buurt van klassementsproeven. Dit jaar een gloedje nieuwe caravan gekocht. We hadden een Subaru Impreza 2.0 AWD met hogen en lage gearing, blazen dus in de bergen. Helaas was dat nogal een benzineslurper en vanwege mijn werk ben ik gaan dieselen. Skoda was bij mij bekend en de Tsjechen zijn een zeer vriendelijk en behulpzaam volkje. Tijdens grote voetbal manifestaties hebben wij de zelfde grootste vijand, dus de keuze was niet moeilijk. Iemand die verstand van auto's heeft weet dat de Subaru op eenzame hoogte vertoeft waar het gaat om caravan trekken. Na wat huiswerk bleek o.a op www.caravanclub.nl de keuze niet moeilijk te zijn. We rijden nu sinds drie weken O2 2.0 Tdi, die 140 pk en koppel van 320nm bij 1750 tpm zijn ruim voldoende om ook tegen de stijlste bergwegen op te klimmen. Dit laatste gaan we allemaal ervaren. Hopen dat we in 2006 veel mooi weer treffen. We hebben de O2 tweedehands gekocht en er een nieuwe trekhaak onder laten zetten. Hier wat info mijnerzijds, als je er een nieuw laat moteren, kies dan gelijk voor een 13 polige. De Multicom West is er zo een, daar past ook nog de 7 polige stekker van de fietsendrager en je oude aanhangertje op. Je hebt ook de 13 polige Jäger stekker , dat zijn 13 pennetjes van gelijke dikte. Het is afhankelijk van de caravan die je hebt, of nog gaat kopen. Dit laatste schrijf ik omdat er zo hier en daar wat meningsverschillen te lezen zijn op de forum. Nou genoeg geschreven, als er meer caracan freaks zijn zie ik dat vanzelf. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif
 

deusjevo

Forumguru
Caravan freak ben ik niet, wel een caravanner.

Beschik momenteel over een Volvo 240 GLT en een Slopel Astma als caravantrekkers.
De caravan is een Constructam Coral 1 uit 1969 (850 kilo max beladen dus eigenlijk een ukkie vergeleken met de tegenwoordige caravans)
Voor caravan vervoer binnen Nederland is de Volvo onverslaanbaar, je merkt echt niet dat er iets achter hangt (max trekgewicht 1500 kilo!)

Voor buitenlandse vakanties naar meestal Zuid Frankrijk en Spanje gaat de Slopel Astma (max trekgewicht 1000 kilo) mee, dit is een leasebak dus de brandstof betaalt de baas dan /forum/images/graemlins/489.gif

Scheelt een slok op een borrel als je een gemiddeld verbruik van 1 op 7,5 hebt (ik rijd meestal 110 a 120 km/u op de snelweg)

Voor vervanging van de Slopel /forum/images/graemlins/1439.gif heb ik nu een Octavia 1.6 MPI besteld.
Levering ca half januari.
De Slopel heeft ik meen 75 PK/128 Nm en de Skoda zou 102 PK/148 Nm moeten hebben.

Aan de Slopel Astma had ik in principe wel genoeg voor het trekken van de caravan alleen het hield niet over soms...:(
Altijd handig dus die extra PKtjes en Nm-tjes.

Ben helaas nog niet helemaal thuis in koppel en andere specifieke caravan termen. /forum/images/graemlins/confused.gif

Heb daarom een tijdje geleden een thread geopend op een caravan forum.

http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=1414
 
Ik had weinig te kiezen bij een stekker. Ik kreeg 13 pennetjes met een soort schroefdraad om de stekker er op te monteren. Nu heb ik op mijn fietsendrager maar een nieuwe stekker gezet. In feite een fluitje van een cent als je even let op de kleuren en het geheel zit goed (waterdicht) vast aan de auto. Nu nog een stekker aan de caravan (staat nog in de stalling. Het trekken met een 2.0 tdi lijkt mij geen enkel probleem. Diesel zijn sowieso prettige caravantrekkers.
 

deusjevo

Forumguru
Bij mij komt er op de O1 Demarrage een niet afneembare trekhaak met 7 polige aansluiting.
Is voor mij genoeg, de caravan is 7 polig en m'n fietsendrager ook.
Op een 7 polige kan je zelfs ook nog constante stroom aansluiten voor de caravan alleen moet je dan geen mistlamp op je caravan hebben.
De meeste Boedelbakken zijn ook 7 polig dus dat komt ook goed uit.

In eerste instantie zou ik de trekhaak zelf hebben moeten betalen (ca. 350 euro) maar m'n werkgever heb ik zo ver gekregen dat hij de kosten op zich neemt. /forum/images/graemlins/489.gif
 

ougie

Forumguru
Over verplicht voeren van mistachterlicht zijn regels opgesteld. Ze zijn te lezen op www.rdw.nl. Wij hebben een nieuwe caravan waarbij alles is geregeld. Op mijn aanhanger zou eigenlijk ook een mistlamp moeten zitten. De montage kan ik zelf wel, alleen nu de zin nog. /forum/images/graemlins/ahum.gif
 

blacktdi

Actief lid
Ik rijd al een aantal jaren met een golf TDI 160pk 380NM en een caravan van 1400kg beladen. De TDI is echt niet normaal meer, een ongelooflijke trekkracht in elke versnelling. Geen helling is te hoog, schakelen is haast niet nodig. Je rijd echt met een grote grijs op je gezicht als je een flinke terreinwagen met aanhanger met gemak voorbij rijd, ze snappen er helemaal niets van. De Skoda die ik besteld heb is ook een 2.0TDI die ik gelijk ga chippen naar wat meer koppel want dat is wat het rijden zo prettig maakt. Nee echt een TDI is de ultime caravantrekker.
Ik heb een jager stekker op mijn caravan zitten dus 13 polig, en als ik een gewone aanhanger bv huur dan heb ik een verloop naar 7 polig, geen probleem. Als ik het mistlampen aanzet dan gaat het mistachterlicht van de auto gaat automatisch uit, en die van de caravan aan, als ik de stekker erin steek.
 

ougie

Forumguru
Bedankt blacktdi /forum/images/graemlins/aangenaam.gif, welliswaar ietsje minder pk's en nm, maar die van mij moet dus ruim voldoende zijn. Ik ben erg nieuwschierig hoe mijn caravan achter de O2 ligt.
Oh ja ik had op www.caravan-forum.nl en dejavu /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gifmet deusjevo, een leuke site trouwens.
 

blacktdi

Actief lid
Mijn broer rijdt met een 130pk tdi ongechipt en het maakt niet eens zoveel uit alleen is die van mij op de tussenacceleratie veel sneller weg. De turbo hoor ik al blazen bij 1400 toeren. Traction controle is trouwens wel een must, zeker bij nat wegdek.
 

ougie

Forumguru
Wat voel je eigenlijk precies aan je stuur en banden, bij tractioncontrole. Bij ABS voel je bijvoorbeeld het schokkende afremmen van je wielen, met name in een bocht voel je dat ook in je stuur. Met tractioncontrole heb ik geen ervaring.
 

blacktdi

Actief lid
als de traktie controle aangaat, knipperend lampje dan houdt de motor gewoon wat in, net of je het gas een beetje loslaat. Als je weer grip krijgt gaat hij er weer vandoor.
 

ougie

Forumguru
Afgelopen weekend voor het eerst met de combinatie Skoda en caravan op pad geweest. Man wat een power heeft zo'n 20 tdi. Vanaf de nul tot aan de honderdtwintig zoder enig probleem. Gewoonlijk rijd ik zo'n honderd kilometer per uur en moet ik een vrachtwagen inhalen dan tik ik de honderdtwintig soms aan. Ook dat inhalen is secondenwerk en kan ik met het gewone verkeer mee. Natuurlijk kijk ik in de spiegels of ik anderen niet tot las ben. Zeer goede ervaring met deze combinatie. Kan niet wachten tot ik de bergen van Oostenrijk en Slovenie in zicht heb. /forum/images/graemlins/super.gif /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

deusjevo

Forumguru
Klinkt goed ougie,
Volgend weekend m'n caravan van stalling verhuizen.
Is maar een kilometer of veertig maar ben toch benieuwd.
 

ougie

Forumguru
Ik heb jaren Subaru Impreza gereden, exact de zelfde cijfers. Dat rijdt overigens perfect,,,nu is het regelmatig zo dat je bij wegtrekken de ASR z'n werk hoort doen.
 

blacktdi

Actief lid
de skoda heeft inderdaad meet last van wielspin, nog meer dan mijn vorige golf TDI, maar ik vind de trekkracht in de zesde versnelling gigantisch. Schakelen op de snelweg hoeft gewoon niet meer en dan hangt er toch een caravan van 1400 kg achter en de auto volbeladen. /forum/images/graemlins/yeah.gif
 

SkodaMan

Actief lid
Ook een heel goede Skoda caravantrekker: de Skoda 30 /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif


skoda30.jpg
 

Fabia

† In Memoriam
Er staat een te koop op marktplaats:

Beschrijving:


Zeer leuk skoda tractortje van het bauwjaar 1957.
Deze tractor heeft een twee cilinder motor die zowel op benzine als diesel rijd. (zeer apart)
Van deze tractoren zijn er momenteel nog maar drie van in Nederland.
Deze tractor heeft geen hef maar wel een compressor.
 
Bovenaan Onderaan