Skoda aanpassingen

Cordoba

Forumguru
Er zijn ook andere voorbeelden, bijvoorbeeld de Citigo/Up/Mii drieling is er zowel met 60 pk blok, als 75 pk blok. Het lijkt erop dat de 60 pk blokken met tuning bijna gelijk aan de 75 pk versies zijn te krijgen. Je moet niet kijken naar de absolute winst, maar de relatieve winst. Een winst van 10 pk voor een 250 pk blok is een minimaal verschil, 10 pk winst op een 60 pk blok maakt echt verschil. Overigens hoeft het vermogen niet eens echt omhoog te gaan, vaak zit de winst in meer koppel over een groter toerengebied.

Een moderne motor zit vol met sensoren en allerlei correctiefactoren die aan de sensoren gekoppeld zijn, een ouderwets blok als van de Felicia heeft dat allemaal niet, en kan dus ook niet (veilig) aangepast worden, zonder de levensduur van het blok geweld aan te doen.
 

Kiswum

Forumguru
Collega van me heeft zijn VW golf met 105pk laten chiptunen naar 151pk.

33% vind ik erg veel, is dit toeval of is het normaal? Volgens mij heeft hij n net geen garantie meer waardoor hij het heeft kunnen uitvoeren. VW zal wel iets van 3 jaar garantie meegeven op de motor.
Hij heeft het laten doen bij Vagtechniek in Nuenen.
 

Cordoba

Forumguru
105 pk TDI blok? Heeft volgens mij origineel vaak al ruim 110 pk, dit zijn dus blokken die wel prima te tunen zijn.
 

Noord26

Forumguru
Collega van me heeft zijn VW golf met 105pk laten chiptunen naar 151pk.

33% vind ik erg veel, is dit toeval of is het normaal? Volgens mij heeft hij n net geen garantie meer waardoor hij het heeft kunnen uitvoeren. VW zal wel iets van 3 jaar garantie meegeven op de motor.
Hij heeft het laten doen bij Vagtechniek in Nuenen.

Dat kan heel erg goed. VAG staat er om bekend dat er exact dezelfde motoren met verschillende chips rond rijden waardoor het vermogen bepalend is door die chip. Denk eens aan een Audi 1.8 met 120pk die naar 210pk gaat na chippen (toename van 75%!!).

http://www.jdengineering.nl/1-8-tfsi-120pk-160pk/

Dezelfde motor ligt in onze SuperB welke 160pk zou leveren, maar in de praktijk is dat rondom 180pk. Of de bekende 1.9Tdi die in 75/86/90/100/105pk uitvoering te koop is geweest. Allemaal na het chippen komen daar ongeveer dezelfde waardes uit van 140pk. Van 75 naar 140pk is 86% winst..

http://www.jdengineering.nl/1-9-tdi-pd-75pk-86pk-90pk-105pk/


VW geeft overigens standaard 2 jaar fabrieksgarantie.
 

Kiswum

Forumguru
Dat verklaard dan een hoop. Ik ben bang dat er uit de Felicia niet veel PK's/NM zullen komen als het überhaupt mogelijk is :)
 

Cordoba

Forumguru
Ik geloof niet dat er zeemijlen uit een Felicia zijn te halen.;)
(NM = Nautical Mile, Nm = Newtonmeter, nm = nanometer= 0,001 micron= 0,000001 mm)
 
Bovenaan Onderaan