Simply clever: lichten, follow me home en approach verlichting altijd aan

dirk27

Forumguru
Ik heb lang in Volvo's gereden en daarin rij je altijd met je lichten aan. Dagrijlichten is niet goed genoeg, dus alles aan voor en achter.
In de Octavia kan dit ook door de schakelaar van je lichten op altijd aan te zetten. Maar dan werkt de follow me home en approach verlichting niet meer. Dit werkt namelijk alleen maar in de "auto" stand.

Bovendien vind ik dat de approach verlichting te laat pas in werking treed: bij schemering 's avonds gaat deze nog niet aan.

Ik vind het wel aangenaam om altijd weer, dus ook bij schemering, door de wagen verwelkomd te worden met de lichten. Vooral leuk om telkens de LED lichten achteraan te zien in dubbele C.

Even zitten nadenken.. Gewoon de lichtsensor afdekken met een strookje plakband en ik kreeg wat ik wou. Na 2 weken rijden, heeft dit geen enkel invloed gegaan op andere functies zoals auto grootlicht functie en automatische binnenspiegel.

Ik ben een gelukkig man!

19318750134_5fdbedc67c_c.jpg


19318748354_c6b5a7da0b_c.jpg
 

Pendragon

Forumguru
Functioneel misschien ok, maar mooi is anders. Ik snap ook niet waarom drl niet goed genoeg zou zijn. Ik zie de O3 dagelijks met drl en dat is meer dan voldoende licht om overdag goed zichtbaar te zijn. Achterlichten kunnen eenmalig met vcp codering aangezet worden zodat die ook aan zijn bij drl.
 

AndreM

Forumguru
Je had dit ook kunnen oplossen door je instelling in het car-menu aan te passen.
Dan wordt de verlichting eerder ingeschakeld als normaal.

En........bij de dealer heb ik mijn achterlichten laten programmeren met mijn dagrijlichten. Nu branden ook de led achterlichten automatisch met de dagrijverlichting voor. ;)
 

andrehj

Forumguru
@dirk27 :Volgens mij help je je ruitenwisserbladen naar z'n grootje op deze manier. Die hobbelen nu steeds over je plakband heen. Daar worden ze vast niet beter van.
Ik sluit me aan bij de andere posters: Dit kan veel beter softwarematig:
1. De achterlichten. Die kun je gewoon (via VCP of de dealer) aan laten gaan met de dagrijlichten.
2. De dimlichten. Waarom zou je die in hemelsnaam overdag aan willen? Daar zijn nou juist dagrijlichten voor uitgevonden.
3. De Follow me home functie: Bij een S2 of O2 kun je de schakelwaarde van je lichtsensor aanpassen. Dan kan bij een O3 vast ook wel. Als je die wat tweakt, kun je de follow-me-home ook al in eerdere schemering laten aangaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voorheen reed ik een O2C waarvan de lichtknop een extra stand had (gemarkeerd met een soort van "poortje"-symbool). In die stand werkte leavingg home/coming home altijd (zowel overdag als in het donker) en zodra het contact "aan" stond, brandde het dimlicht met alles wat erbij hoort.

Ik hoefde nooit meer aan de lichtknop te zitten, behalve na een servicebeurt want dan stond-ie meestal "uit".

Eigenlijk vreemd dat dit nu niet meer kan?
Waarom zou je die in hemelsnaam overdag aan willen?
Bij slechte zichtomstandigheden (regenachtig of licht heiïg weer bv.) schakel ik wel handmatig over van DRL (inclusief achterlichten) naar full dimlicht. Ook op wegen met sterk wisselende bezonning (zoals je met onderbroken bomenrijen kunt hebben: fel verlicht afgewisseld door diepe schaduw) vind ik het contrast van de DRL t.o.v. de omgeving niet altijd voldoende en dan stap ik ook over op dimlichten.
 

dirk27

Forumguru
Ik heb zitten zoeken in het menu en de schakelwaarde voor de lichtsensor is bij de O3 niet in te stellen. Wel is in te stellen wat de schakelwaarde is voor het grootlichtassistent.
Voor follow me home en approach is enkel in te stellen wat de duurtijd ervan is.

De O2 van mijn oom heeft inderdaad dezelfde functie als Canon-Eye beschrijft: ongeacht dag of nacht, de approach verlichting wordt altijd geactiveerd. Bovendien kan je in de O2 de follow me home manueel aanzetten door te trekken aan de linkerhendel, dat werkt niet meer bij de O3.

Misschien is een gewoonte van mij geworden om jarenlang met dimlicht te rijden, in alle omstandigheden hetzelfde.

Was een simpele oplossing voor al mijn nodige functies :D
 

AndreM

Forumguru
Als ik het niet vergeet zal ik het binnenkort voor je opzoeken.
Ik weet zeker dat het in de O3 ingesteld kan worden @dirk27
 

dirk27

Forumguru
In mijn instructieboekje is vond ik het het volgende:
"
■ De automatische aansturing rijverlichting dient alleen als ondersteuning en ontslaat de bestuurder niet van zijn plicht om de verlichting te controleren en zo nodig de verlichting afhankelijk van de omstandigheden in te schakelen.
"

Edit: het is inderdaad in te stellen (bedankt voor deze tip)
Via Car - Instellingen

**Lichtassistent - Instelling van de buitenverlichting
■ Light Assist - Activering/deactivering van de functie Light Assist
■ Inschakeltijd: - Gevoeligheidsinstelling van sensor voor de automatische
rijverlichtingsregeling
- Vroeg - Hoge gevoeligheid
- Middel - Gemiddelde gevoeligheid
- Laat - Geringe gevoeligheid


■ Automatische rijverlichting (bij regen) - In-/uitschakelen van de automati- sche rijverlichting bij regen
■ Dagrijverlichting - Activering/deactivering van de dagrijverlichting
■ Comfortknipperen - Activering/deactivering van het comfortknipperen
■ Reismodus: - Verlichtingsinstelling voor rechts en links verkeer
- Rechtsverkeer - Voor rechtsrijdend verkeer
- Linksverkeer - Voor linksrijdend verkeer

Bij mij stond hij echter al op vroeg, maar naar mijn mening niet vroeg genoeg dus..
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Als ik het niet vergeet zal ik het binnenkort voor je opzoeken.
Ik weet zeker dat het in de O3 ingesteld kan worden @dirk27
Dat kan ook, dit is echter dezelfde keuze als de gevoeligheid van de grootlicht assistent, voor dat ik die had aangezet stond alles op vroeg en werkte perfect, maar met de grootlichtassistent aan te zetten met VAGCOM, gaat bij standje vroeg je grootlicht veel te snel aan en verblind je om de haverklap tegenliggers.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb zitten zoeken in het menu en de schakelwaarde voor de lichtsensor is bij de O3 niet in te stellen.
Dat kan bij de S2 ook niet via het menu, het moet met VCDS (en je moet wat percentages naar hexadecimale waardes omrekenen). Dat zat bij de O3 vast ook wel kunnen.
 

AndreM

Forumguru
Ik heb zitten zoeken in het menu en de schakelwaarde voor de lichtsensor is bij de O3 niet in te stellen.
Dus wel, zie hieronder

In mijn instructieboekje is vond ik het het volgende:
"
■ Inschakeltijd: - Gevoeligheidsinstelling van sensor voor de automatische
rijverlichtingsregeling
- Vroeg - Hoge gevoeligheid *
- Middel - Gemiddelde gevoeligheid
- Laat - Geringe gevoeligheid

* En dit bedoelde ik, met deze setting kan je de dimlichten snel in laten schakelen.
Ik heb het wel eens uit geprobeerd, maar vond dat de dimlichten wel erg lang bleven branden ook bij helder weer.
 
Bovenaan Onderaan