SIM kaart slot in MY2016 Octavia??

BenVanErp

Actief lid
Hallo allemaal,

Weet iemand of de Octavia 3 MY2016 met Columbus ook standaard een SIM kaart slot heeft gekregen?

Groeten,

Ben

ertromp

Forumguru
Ik heb gisteren mijn MY2016 mogen ophalen tot mijn grote verrassing. Daar zit geen sim kaart slot in.

Is het wel een volledige MY2016 :pieker: Jij hebt een Elegance BL afgenomen en geen Style BL waarschijnlijk??

Als je een Style BL besteld zou hebben wordt WLAN dus het SIM kaart slot meegeleverd nl.:

Uit de prijslijst:

Navigatie Columbus met 8 inch touchscreen, harde schijf, DVD-speler, MaxiDot kleurendisplay, Smartlink functionaliteit en WLAN

valderrama

Senior Member
Ik heb een élégance businessline besteld. Dat werd toen een style businessline. Veder met alle opties die in mijn handtekening staan.

Ik heb een stuur met drie poten, WLAN, Smartlink en de bekende nieuwe knoppen aanduiding op het stuur en dashboard. Ook de nieuwe motor, dus het moet een MY2016 zijn.

Als ik naar de console kijk waar je cd's of dvd's in kunt stoppen alsmede de SD kaarten dan kunnen er twee SD kaarten in maar er is geen slot om een sim kaart te plaatsen. Daar hoort deze toch te zitten?

valderrama

Senior Member
Nee, een gewoon rond stuur met drie poten dus.

Ik geloof dat je het afgevlakte stuur enkel krijgt met het dynamic pakket.

ertromp

Forumguru
Ik heb een élégance businessline besteld. Dat werd toen een style businessline. Veder met alle opties die in mijn handtekening staan.

Ik heb een stuur met drie poten, WLAN, Smartlink en de bekende nieuwe knoppen aanduiding op het stuur en dashboard. Ook de nieuwe motor, dus het moet een MY2016 zijn.

Als ik naar de console kijk waar je cd's of dvd's in kunt stoppen alsmede de SD kaarten dan kunnen er twee SD kaarten in maar er is geen slot om een sim kaart te plaatsen. Daar hoort deze toch te zitten?
Exact daar hoort het slot te zitten. Wellicht je dealer er eens naar vragen

Rallye

Forumguru
Als ik het goed heb heb je ook geen WLAN als je geen simkaartslot hebt. Je kunt toch eenvoudig constateren of je wel of geen WLAN hebt?

valderrama

Senior Member
Zoals ik al zei, heb ik in ieder geval WLAN. Heb je niet bijzonder veel aan overigens...

CarPlay is wel fijn!

valderrama

Senior Member
Met WLAN kun je meerdere dingen doen.

- je kunt het WLAN van de Skoda verbinden met een ander netwerk, bijvoorbeeld van je thuis. Dan kun je vanuit je auto het internet op.
- je kunt allemaal andere devices verbinden met het WLAN van de Skoda zelf. Als je dan gekoppeld bent aan het internet dan heb je in feite een hotspot (via een ander WiFi of als je het hebt een sim kaart)
- je kunt vanaf een gekoppeld device audio over WiFi streamen (zoals Bluetooth dus)
- je kunt vanaf een gekoppeld device gebruik maken van de Skoda Media Command App of de Smartgate app (mits vrijgegeven als je die optie hebt genomen). Deze apps verbinden via WiFi.

XX_Alexander_XX

Actief lid
- je kunt het WLAN van de Skoda verbinden met een ander netwerk, bijvoorbeeld van je thuis. Dan kun je vanuit je auto het internet op.

Ik neem aan dat de auto dan wel in bereik moet zijn van het thuis netwerk (wifi) en dus je auto voor het huis geparkeerd moet hebben?

Iemand met een smartphone met internet kan WLAN gebruiken om een soort hotspot te worden zodat bijvoorbeeld Ipads etc in de auto op het internet kunnen etc? Ik probeer even de functionaliteit te doorgronden vandaar de vraag.

valderrama

Senior Member
Yep... Je kan inderdaad ook een smartphone als hotspot instellen. Daar de Skoda mee verbinden en dan andere devices met die Skoda. Maar dat is allemaal omslachtig. Want alle andere devices kunnen natuurlijk in 1 keer verbinden met die smartphone die als hotspot staat ingesteld.

Ik denk dat het voornaamste zou zijn om voor de deur te verbinden met je eigen thuis WiFi en dan middels WiFi te updaten. Maar ik vraag me af of die mogelijkheid er is om via WiFi rechtstreeks vanaf internet te updaten.

Voor Skoda zit het er eigenlijk in om hun apps te promoten waar je eigenlijk heel weinig aan hebt. Smartgate: wie gaat er nu echt vaak naar tellertjes kijken? Media command app: bedienen van Columbus vanaf ander device. Tja...

XX_Alexander_XX

Actief lid
Hmmm ok dat wist ik niet dat de smartphone als hotspot kan worden ingesteld . Heb wel een smartphone voor mijn werk (agenda, bellen en beetje internet etc :) ) maar gebruik prive nog een oldskool Nokia 1110 :rockon:.

Ik ga de apps bekijken maar ik denk dat ik de WLAN in mijn toekomstige Style niet veel ga gebruiken :D

Bedankt voor het antwoorden.

MME

Lid
Woensdag mijn O3C style MY2016 met columbus opgehaald.
Wel Smartlink en WLAN, maar geen SIM-kaart slot.

Frenkie

Forumguru
Ik zie nergens in de prijslijsten of brochure iets staan over SIM kaart slot. Zou wel fijn zijn, maar ik reken er niet op.

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij werkt het hetzelfde als bij mijn Passat. Daar zit ook Wlan op, en kun je op 2 manieren gebruiken. Als wlan client dus verbinden met Wi-Fi. Thuis voor de deur, of onderweg via de hotspot op m'n smartphone. Of als Wlan hotfpot, maar dan heb je de USB dongle / stick nodig met een tweede SIM.
Bij VW (en ik neem aan ook voor Skoda) kun je een USB wifi stick (heet geloof ik wlan stick) kopen en die in een USB pport steken. In die wifi-stick zit dan vervolgens de tweede SIM kaart. Stick kost bij VW 89 euro.
Er is overigens aardig wat info te vinden op duitse fora over werende alternatieve Wi-Fi dongles (want dat is het gewoon).

Behalve meer accurate verkeersinfo heb ik de meerwaarde niet echt kunnen ontdekken, mar goed ik heb dan ook de evenknie van de Amundsen en niet de Columbus. Die heeft ook 3d gebouwen enzo, maar volgens mij vreet dat weer MB's.

Als je deze functies echt wil gebruiken dan zul je:
  • de rsap functie moeten bestellen
  • telefoon als wifi hotspot instellen
  • USB dongle aan moeten schaffen
  • Thuis voor de deur blijven staan ;)
Overigens kun je ook de updates voor je kaarten via Wi-Fi ophalen, maar dat lijkt me via je mobiel niet zo'n goed idee (is zo'n 14GB aan data :D )

Aanvulling, het onderdeelnummer voor de VW Wifistick: 000051409B

Bovenaan Onderaan