Volgens gaan we nu een beetje offtopic haha.
Wij kunnen elkaar de hand schudden. Ik zit gemiddeld ~ 3800km p/m.
Het voordeel in mijn positie is dat ik altijd alles zelf doe, dus misschien is dat makkelijk praten aangezien ik zelf de garantie ben ^^>
Mijn partner is een ZZP'er die ambulant werkt binnen de GGZ. Zij rijdt 7000km p/m.
Zij rijdt in een 2014 Fabia 2 (545) met "simpele" 1.2TSI. Die we hebben gekocht op 100k en is gechipped op de 120k. Deze heeft nu bijna 420k op de teller, maar de motor is nog goed schoon van binnen (blok van de profiel foto).
Elke 12.000km olie vervangen, 3x de bak/trans olie, 2x stuurbekrachtiging en KVS. 2x distributie set vervangen. 2x inlaat gereinigd, 3x injectoren gereinigd. Wagen rijdt nog steeds met 140pk sterk en tot de 110km/h, 1L op 19km.
Uiteraard heb ik door de jaren heen aan het chassis ook veel moeten vervangen maar het punt is, is dat 30.000km wel veel vraagt van de smeerbaarheid. Zeker als het een hybride is.
Ik heb sinds enig tijd nu de 2022 3v5 Hybdride en die 1.4tsi heeft echt te lijden heb ik al gezien. Uiteindelijk is voor mij de betrouwbaarheid belangrijker dan de kosten, oftewel, nog korte olie interval en inlaat traject vaker reinigen.
Mijn advies is, mocht je eenmaal buiten garantie gaan, dan kortere onderhoudt interval als je problemen zo lang mogelijk wilt uitstellen. Geen kwestie van OF deze dingen problemen gaan vertonen maar WANNEER. Dan heb ik het over de waterpomp, thermostaat/huis en de distributie.