Seat Leon Cupra 280

sitechris

Donateur
Ik vergelijk idd met gechipte Megane. Ik denk dat de stock Megane RS net wat achter blijft qua sprinttijden. Mijn onderstel op de Megane is het optionele Cup chassis (af-fabriek optie). Ik schat in dat 70% van de Megaantjes het cupchassis heeft. Ik heb aan onderstel verder niets versleuteld.
 
Laatst bewerkt:

___JC___

Forumguru
Ik begrijp overigens wel een beetje wat Chris bedoeld met die uitlaten. Ze passen niet echt bij de toch vrij hoekige lijnen van de Leon en ze steken best wel uit. Ik vind twee overigens wel meer dan genoeg, de 4 uitlaten op bijvoorbeeld de Golf R vind ik echt niet kunnen. Voor 4 uitlaten moet je minstens wel een V8 hebben.
 

Rallye

Forumguru
Lijkt mij een fijne auto. Nu nog (sorry als jullie dit heiligschennis vinden) in stationuitvoering en dan de prijs in de hand houden. Dan is het een goede concurrent voor de nieuwe Octavia RS, die wel wat groot en duur geworden is.
 

Joske

Forumguru
alweer een mooie review Chris, maar dat zijn we dan ook gewoon van jou é :thumbsup:

dacht echt dat je beroep autojournalist was maar nu lees ik daar ergens in een ander topic dat je bij een internetbureau werkt? :D
 

___JC___

Forumguru
Nou ik heb vandaag ook een uurtje mogen sturen in de Cupra bij Pon in Leusden. Mooi weer om een stukje te toeren.

Ik kan Chris zijn bevindingen eigenlijk alleen maar bevestigen. Wat op valt is hoe goed het onderstel is van deze Leon. In comfortstand echt een comfortabele auto met een relaxte DSG bak. Interieur is gewoon netjes, maar niets bijzonders inderdaad. Navi schermpje is wel een nadeel (klein) maar zit op de perfecte plek (hoger dan bij andere VAG modellen). De sportstoelen zijn krapjes, maar het kan net.

Zet je de auto in Cupra modus dan gaat ie echt als een speer! Voor je het door hebt rij je snelheden waarbij je rijbewijs in gevaar komt. Een beetje wielspin bij volgas weg, maar dat is logisch met zoveel vermogen. De auto gaat wel echt superstrak de bochten door, komt zelfs in de buurt van de BMW 4-serie en dat is toch wel een complient voor een voorwielaandrijver van VAG. Het motorgeluid door de boxen is inderdaad wel nep, maar dat kan gelukkig dus uit. De plofjes zijn wel cool en volgens mij ook niet nep?

Ik heb een 3-deurs gereden, zonder schuifdak, in het dynamic grijs (oftewel smerig wit). Kleurtje vind ik niet zo, ik zou eerder een zwarte of donkergrijze nemen. De uitlaatjes vond ik in het echt echter wel mooi. Gewoon twee dikke pijpen zoals het hoort op een hothatch.

Kortom:
+ goed onderstel, comfortabele voor woon-werk maar ook snoeihard te rijden
+ een ongelovelijk bak vermogen die goed met de DSG samen werkt
+ value for money heb je zeker met dit model met LED verlichting, Navi, slimme cruise control en vol leer voor nog geen EUR 40k
-/- sportstoelen zijn krapjes
-/- Navi scherm is klein en niet echt bling bling
-/- nep motorgeluid vind ik niet echt nodig en een beetje goedkoop

Ik ga dr eens een nachtje over slapen.....
 

VEEJAY

Forumguru
Als je jaren aan een auto vastzit ga je niet een auto nemen met deze minpunten vs 40K catalogusprijs:

-Interieur is niets bijzonders.
-Navi schermpje is wel een nadeel (klein).
-De sportstoelen zijn krapjes.
-wielspin bij volgas weg

Lijkt me sterk dat ie hem gaat bestellen. Althans, zo een auto zou ik alleen kopen als je hem privé koopt en zo weer weg kan doen net als Chris altijd doet met zijn hot hatches.

Hoeveel keer heb je moeten grijnzen tijdens de rit @JC? Dit is bij mijzelf altijd een indicatie tot kopen. Geen grijns = geen deal.
 

CDK

Forumguru
Als ik deze auto zou aanschaffen zou ik mooi optisch verantwoord multimedia systeem met groot scherm laten inbouwen en het volledige dashboard met leder laten overtrekken, want het oogt me nu te gewoontjes en plastic fantastic...., daarna zou ik wel om kunnen zijn als ik de ruimte niet nodig had.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb schaterlachend achter het stuur gezeten! :)
Nadelen zijn niet per se zodanig dat ik de auto zou laten staan overigens. Het interieur vond ik gewoon netjes. Kleine navi went wel, wielspin vond ik zeker niet storend, mechanisch sper werkt echt goed. De stoelen is eigenlijk het enige punt waar ik niet blij van werd. Ik ga nogeens bij de dealer langs, kijken wat ze daaraan kunnen doen want ik moet wel goed zitten natuurlijk.

Foto's heb ik wel gemaakt.
IMG_20140519_114622.jpg IMG_20140519_114607.jpg IMG_20140519_114726.jpg
 

Desperado

Forumguru
Enig minpunt zou voor mij dan ook de stoelen zijn. De andere punten zijn voor mij geen probleem.
Als er dan toch iets anders als een Skoda zou komen zou ik deze wel willen. :shutup::shutup::shutup::shutup:
 

VEEJAY

Forumguru
Ik zit je te stangen hoor JC :).

Maar ga je nu echt een automaat nemen en geen 4X4, what happend?
 

___JC___

Forumguru
Tsja het liefste 4x4 en automaat maar dan wordt het een Octavia 1.8TSI 4x4 ALS die ooit nog komt. Grootste nadeel daarbij is de B spijl waar ik me dan elke keer omheen moet vouwen..
 

Canon-Eye

Forumguru
Grootste nadeel daarbij is de B spijl waar ik me dan elke keer omheen moet vouwen
Dat kan ik me enerzijds wel voorstellen - anderzijds was ik laatst weer eens even met een 3-deurs onderweg en daarmee ervaar ik weer andere nadelen. Want doordat het portier zo lang is:
  • heb ik veel meer moeite om de gordel te pakken te krijgen: moet verder naar achteren reiken dan de schouder eigenlijk wil toelaten;
  • kan het alleen ver genoeg open om makkelijk in of uit te stappen als er minstens een 80 à 90 cm vrije ruimte naast de auto is - en kom daar maar eens op op de meeste parkeerplaatsen, buiten of in parkeergarages. Dus zou ik eigenlijk eerst in training moeten voor slangenmens...
Voor mij dus geen lange deuren meer... :nono:
 

___JC___

Forumguru
Ik denk dat deze deuren niet veel langer zijn dan de voordeuren van mij SuperB. Daar valt het niet zo op omdat die veel langer is uiteraard. Ik heb m toen ik terug was wel naast een andere auto gezet. Niet echt gemerkt dat het krap is. Een slangemens ben ik overigens echt niet. :)
 

sitechris

Donateur
Prima review. Persoonlijk vind ik de minpunten die je noemt wel te overzien. Ik zou een auto niet laten staan vanwege een klein navigatiescherm. Mbt de stoelen: de dealer gaf bij mij aan dat er ook nog schaalstoelen leverbaar zijn. Maar of die voor jou nu beter of slechter zijn weet ik niet.

Eigenlijk heb je alleen wel in de verkeerde volgorde proefgereden. Had je eerst in de Cupra gereden en daarna in de 420i, dan had je de BMW waarschijnlijk een traag hok gevonden ;)
 
Bovenaan Onderaan