Seat Leon 5F ST 1.6 TDI

emilio3333

Forumguru
Sinds een kleine week rij ik inmiddels in een nieuwe Seat ST rond.
Nadat eindelijk de Skoda eruit mocht met 340000 op de teller kreeg ik een budget voor een nieuwe auto.
Mijn werkgever koopt de auto's en kreeg een vrij beperkt budget.
Wilde het liefst een Golf variant of een Seat Leon ST.
De Golf zou wel erg kaal worden en ook de facelift Leon zou kaal worden met o.a halogeen verlichting voor dit bedrag.
Even verder speuren en er stonden nog twee actie modellen pre facelift van afgelopen zomer met business pakket (met o.a led) op voorraad in het land.
Degene gepakt waar ook nog een winterpakket op zat. Bij de baas nog even geslijmt en er mocht nog net een maatje grotere wielen onder en een chroomstrip die zeker bij zwart erg mooi staat.

De auto komt bij een grote dealer in het westen van het land vandaan. Hier ging ook echt alles mis wat maar mis kan gaan en zou ik echt nooit meer heen gaan. Zelfs bij de aflevering ging nog van alles mis en de verkoper leek er totaal geen zin in te hebben.
Maar goed, erg tevreden over de auto, rijdt zalig en ziet er top uit.


4rophi.jpg

Bij de dealer.

2mnoozc.jpg


2s9q7wx.jpg


jhbfkg.jpg


Pedalen al geplaatst en VAG-com door Adjego.
Paar lampjes al vervangen. Enige update zijn nog luxe kentenkenplaten komende week.
Dolblij met de Leon.:D
 

Niels83

Forumguru
Mooi karretje! Beetje krenterige werkgever die toch nog over de brug kwam gelukkig. Veel plezier met de Leon.

Dat valt toch wel mee gezien de auto. Mooue bak.

Maar je werkgever schaft de auto aan. En die rij je dan. Betaal je dan wel bijtelling?

Heb nog nooit gehoord dat het zo gaat.
 

eriktv

Forumguru
Krenterig? Ik mag van mijn werkgever blij zijn dat er een fietsenstalling is... :arghh:

@Niels83 of je werkgever hem least (voor jou) of zelf koopt maakt niets uit voor de bijtelling. Jij mag als werknemer in een auto van de zaak rijden, wat een deel van jouw inkomen is en dus betaal je belasting. Ik denk dat het voor de meeste werkgevers goedkoper zou zijn (bij een efficient wagenparkbeheer) om de auto's zelf te kopen i.p.v. leasen. Maar daar hoort werk (het geregel) en een administratie bij, waar de meesten geen zin in hebben. Ik zou het goed vinden als meer werkgevers het zo zouden doen, dat is toch een stimulans om samen met de werknemers zo zuinig mogelijk met het materiaal (en de brandstof) om te gaan!

Emilio, strakke auto :thumbsup:, slim om even te gaan shoppen!
 

B.Stuurder

Forumguru
Dan heb ik altijd geluk gehad zeker? Ook mijn huidige wagen vindt mijn huidige werkgever prima namelijk en dat is niet de eerste uitgebreide auto die ik rijd.
 

eriktv

Forumguru
Ach ik troost mezelf met de gedachte dat het leasebudget dan maar een deel van mijn salaris is op dit moment. En dat ik volledig vrij ben in mijn keuze welke auto ik mag nemen ;)

Alhoewel een leaseauto (met buitenlandpas) niet gek zou zijn met m'n 40.000km per jaar, waarvan hooguit 4000km zakelijk. Ik fiets nu zelfs dagelijks 15km naar m'n werk vv., maar das vooral ingegeven door parkeerperikelen in hartje Groningen. :)

Oorzaak is trouwens wel duidelijk, ik heb tot nu toe vrijwel uitsluitend voor overheidsorganisaties gewerkt en daar is een leaseauto nog steeds uitzonderlijk. Terwijl er wel wordt rondgestrooid met iPads en iPhones die ik eigenlijk niet echt nodig heb.
 

B.Stuurder

Forumguru
Oorzaak is trouwens wel duidelijk, ik heb tot nu toe vrijwel uitsluitend voor overheidsorganisaties gewerkt en daar is een leaseauto nog steeds uitzonderlijk. Terwijl er wel wordt rondgestrooid met iPads en iPhones die ik eigenlijk niet echt nodig heb.
Haha, opvallend, bij ons is dat net andersom. De auto's zijn prachtig, maar een beetje iPhone zit er niet in en van 1900 man ben ik 1 van de 40 die een iPad hebben. De wegen van het management zijn ondoorgrondelijk.;)

Ik ken dat wel, die behoudendheid qua auto's, maar bij die werkgever waar ik dat heb gezien had ik daar geen last van, omdat ik in het management zat. En het management had dan weer geen beperkingen op de auto's, waar de vertegenwoordigers dat wel hadden. Gaf wel een beetje wrijving zo nu en dan, maar ik had het niet verzonnen.

Ik denk dat als je iemand die de hele dag in de auto zit, een mooie auto naar wens geeft, dat dat voor in elk geval een aantal medewerkers stimulerend werkt. Degenen die het niet interesseert zal toch geen dure wagen kiezen. Maar de waarde van de auto voor de buitendienstmedewerker is zwaar onderschat door sommige werkgevers, heb ik gemerkt.
 
Nette auto :thumbsup:

Zelf ook naar gekeken in de zoektocht, mooi exemplaar gezien: Leer, TDI etc maar uiteindelijk is de keus op de Oct gevallen.

Veel plezier ermee !
 

emilio3333

Forumguru
Bedankt allemaal, erg blij met de Leon.
Eerder in mijn vorige baan ook een 5F gehad met dezelfde motor en toen een 6 bak.
Nu 5 bak maar mis de extra versnelling niet moet ik zeggen.
 

Niels83

Forumguru
Bij ons is zelfs de dienst reis met eigen vervoer weg bezuinigd onder de 5 km. Ik werk in een wijk team dus dat is 90% van de dienst ritten.

Ga maar op de fiets zij de manager. Ik zei top idee zet jij voldoende fietsen neer en verzorg je het onderhoud? Mocht ik ook zelf doen.

Nu had ik al een fiets op mijn werk ivm met gratis bewegen, maar een mooie snelle Leon met onnodige (maar mooie) extra velgen en chromestrips 'krijgt' kan ik dan niet krenterig noemen.

Al het extra boven het strikt noodzakelijke (in veel gevallen is dat een citigo) is toch erg luxe!
 

B.Stuurder

Forumguru
Bij ons is zelfs de dienst reis met eigen vervoer weg bezuinigd onder de 5 km. Ik werk in een wijk team dus dat is 90% van de dienst ritten.

Ga maar op de fiets zij de manager. Ik zei top idee zet jij voldoende fietsen neer en verzorg je het onderhoud? Mocht ik ook zelf doen.

Nu had ik al een fiets op mijn werk ivm met gratis bewegen, maar een mooie snelle Leon met onnodige (maar mooie) extra velgen en chromestrips 'krijgt' kan ik dan niet krenterig noemen.

Al het extra boven het strikt noodzakelijke (in veel gevallen is dat een citigo) is toch erg luxe!
"Krijgen" doe je niks, want als je geen auto nodig hebt, dan zal het waarschijnlijk uitgesloten zijn dat je er één mag rijden, plus je betaalt bijtelling voor een auto, of hij nu is gekocht door de zaak of geleased, dat maakt niet uit.

Aan de andere kant, als ik een wagen nodig heb om mijn werk te doen, of een fiets voor mijn part, dan zal er ook één ter beschikking worden gesteld, anders wordt er niet gewerkt. Simpel zat.
Op kantoor krijg je ook een werkplek, zeggen ze ook niet "kijk maar waar je gaat zitten en zorg ook maar voor een computer"
 

Niels83

Forumguru
Het krijgen stond niet zomaar tussen aanhalings tekens. Ik denk dat werkgevers een substantieel bedrag bij legt aan een lease auto.

Als men alleen van a naar b moet kan dat ook in citigo. Met veel km een fabia/rapid voor betere stoelen. Alles daar boven is in mijn ogen pure luxe waar je dankbaar voor moet zijn dat je werkgever dit wil betalen voor zijn medewerkers. Een Leon met wat extra's is dus imo zeker niet krenterig.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Emiel, zie ik op de foto waar de ST nog onder de hoes staat, ook de neus van de Skoda op de foto? Veel plezier met je verse ride.
 

emilio3333

Forumguru
Dank je Gert, nee Skoda was al verkocht aan een handelaar.:jaja:

@Niels83: rare conclusie, ik heb de ruimte van minimaal een c-segmenter station gewoon nodig voor mijn werk. Bijna elke dag heb ik zelfs de achterbank plat omdat de achterbak vol met spullen van het werk ligt. Dit geldt voor veel mensen met een commerciële buitendienst functie.
En ik ben erg lang en rij 70k per jaar. Met stoelen in een Citigo heb ik met deze km's na een jaar een hernia vrees ik..
Verder is een auto ook een visite-kaartje voor het bedrijf naar werknemers en zeker ook naar zijn of haar klanten.
 

turboturbo

Forumguru
Afgeleverd door A-point Amsterdam Zuidoost, voorheen S-point (shit-point) als ik de showroom goed herkend heb....

Mooie wagen!
 

Niels83

Forumguru
Dank je Gert, nee Skoda was al verkocht aan een handelaar.:jaja:

@Niels83: rare conclusie, ik heb de ruimte van minimaal een c-segmenter station gewoon nodig voor mijn werk. Bijna elke dag heb ik zelfs de achterbank plat omdat de achterbak vol met spullen van het werk ligt. Dit geldt voor veel mensen met een commerciële buitendienst functie.
En ik ben erg lang en rij 70k per jaar. Met stoelen in een Citigo heb ik met deze km's na een jaar een hernia vrees ik..
Verder is een auto ook een visite-kaartje voor het bedrijf naar werknemers en zeker ook naar zijn of haar klanten.

Lezen behoorde niet bij de opties?
Als je alleen van a naar b moet betekend dus dat je auto niet ook je kantoor, opslag of werkruimte is.

En als je veel km's maakt is de citigo niet zo'n beste optie. Al jou tegen argumenten staan dus gewoon in mijn tekst.

Behalve het visite kaartje. Vind ik een kul argument. Daarvoor heb je een nette auto nodig. Geen auto waarbij compleet is uitgepakt. Aan de buitenkant zie je het optie pakket niet of nauwelijks.

Ik misgun niemand zijn luxe auto. Als je een budget krijgt zou ik het vooral opmaken. Als het je boeit. Maar als mensen met wat moeite een behoorlijk flinke auto van hun baas kunnen rijden en dan te horen krijgen dat hun baas krenterig is omdat zijn auto flinker is vind ik wat onzinnig.
 

CDK

Forumguru
"Krijgen" doe je niks, want als je geen auto nodig hebt, dan zal het waarschijnlijk uitgesloten zijn dat je er één mag rijden, plus je betaalt bijtelling voor een auto, of hij nu is gekocht door de zaak of geleased, dat maakt niet uit.

Niet altijd hoor.
Mijn vrouw is gevraagd voor haar baan bij haar huidige werkgever en ze heeft haar voorwaarden te kennen gegeven
* netto loonafspraak
* jaarlijkse inflatiecorrectie
* auto van de zaak (die ze niet nodig heeft)

door die netto loonafspraak betaald dus eigenlijk haar werkgever de bijtelling, want het salaris wordt simpelweg bruto net zoveel verhoogd voor die bijtelling dat het netto afgesproken bedrag overblijft en dat dus jaarlijks herzien door inflatie correctie, deflatie correctie is uitgesloten.

Uitzonderlijk, dat wel :jaja: maar het bestaat dus wel degelijk.
 

emilio3333

Forumguru
@Niels83; het gaat erom dat een bepaalde auto marktconform is in commerciële branches. Net zoals een directeur niet in een Golf kan aankomen.
Mijn directeur rijdt in een XC90. Overdreven? Ja vind ik wel. Zou ik ook in een Fabia/Polo naar mijn klanten kunnen (bagage even niet mee gerekend)? Ja zeker maar er wordt dan door klanten gevraagd of het wel goed gaat met het bedrijf..
Ben het totaal met je eens dat dit best bekrompen is en vollere auto's absolute luxe zijn.
Maar goed zo zit de wereld in elkaar wat dit betreft. Ik werd met mijn vorige kale Superb uit 2012 met 3,5 ton op de teller al uitgelachen door klanten wanneer dit oude ding er nu eens uit ging....
Dus daarom geef ik aan dat tov 'de markt' mijn werkgever best zuinig is.
Allemaal gebakken lucht, ben ik met je eens. Is mijn voordeel en dat went snel moet ik je zeggen maar rationeel idd zeker niet nodig.
 
Bovenaan Onderaan