Seat Leon 5F 1.4TSI 150 PizzaPieter - accu stuk?

PizzaPieter

Forumguru
Wilde vanavond ff snel ergens heen, deed de auto het niet.... Motor startte niet en 1 sec na pogingen begonnen alle lampjes te knipperen en waren boel relais te horen.

Kut, accu leeg. Hoe dan?

Ben er afgelopen week mee naar Almere geweest en mijn vrouw gisteren naar Utrecht, geen centje pijn.

Dus voltmeter erbij.
11 nogwat onbelast
Terug naar 5 bij startpoging.

Enniehoe, auto schoonpa ernaast, startkabels eraan en hoppa. Deed t weer.

Laadspanning 13 of 14.4, weet niet meer.

Minuutje of 5 laten draaien, motor af, motor aan en starten. Ietsie minder makkelijk dan normaal, maar hij startte.
Onder de motorkap leek een minuutje later nog vanalles te tikken (geen hete katalysator), alsof er vanallerhande electrische dingen schakelden


Schoonpa denkt dat accu overleden is. Maand of 2 terug nog accutest gedaan bij @brepus13 en toen was alles picobello in orde.

Geen binnenverlichting aan, geen deuren die op kier stonden.

Kan een accu er zomaar mee uitscheiden?

Als ik op zoek ga naar een andere, moet dat dan exact dezelfde zijn? Of mag hij meer koudstart A hebben, of een hogere Ah?

Hieronder een foto van degene die er nu in zit.

Ps: startstop is uitgeschakeld.
2181056e923fcf76c11e253c76eb2295.jpg
 

hemi24

Forumguru
Check voor de zekerheid even of de kabels goed vast zitten; niet alleen bij dipolen, maar ook het andere uiteinde van de massakabel.
Dat heb ik een keer gehad bij de Up, zoek je je helemaal rot..!

De accu is trouwens hetzelfde voor een Up! Bluemotion als voor jouw Leon, maar ook op de 1.5 TSI Kodiaq…
 

ertromp

Forumguru
Je schoonvader heeft idd een punt. Een accu kan zomaar kapot gaan.
Zo te zien aan de sticker heb je nog de originele Exide accu in je auto?
Dus nu zeker 7 jaar oud. Dan heeft de accu het aardig vol gehouden.
 

PizzaPieter

Forumguru
Denk dat t origineel is nog, ja.

Moet er nog iets ingeleerd worden ofzo, of kan ik gewoon oude eruit en nieuwe erin?

In Apeldoorn zit bedrijf met Inci accu's. Iemand ervaring mee?
 

ertromp

Forumguru
Je moet de BEM code (laten) invoeren zodat de regelaar weet dat er een nieuwe accu geplaatst is
 
moet in principe met VCDS of OBDEleven aangemeld worden zodat de laadkarakteristiek aangepast wordt op de nieuwe accu, zonder doet ie het ook maar bestaat de kans dat de levensduur negatief beïnvloed wordt. ff zoekfunctie is recent een heel topic over geweest.
 

PizzaPieter

Forumguru
Dank voor de reacties, mannen.

Ik zoek een manier om goed maar ook zondergenaaidteworden een nieuwe accu erin te krijgen (lees, niet langs dealer?). Of snij ik mezelf in de vingers dan?

Een vergelijkbare accu bij winparts kost €110 ongeveer, Varta. Erinschroeven kan ik zelf, inleren niet. Als ik naar stealer ga, ben ik bang dat ik aardig genaaid word
 

EdK

Forumguru
Een goede acculeverancier die kan je accu ook inleren.
Mijn lokale bandenman en die ook accu's levert, heeft onlangs een accu nieuw geplaatst in de FAB3 en tevens netjes ingeleerd
En was stuk goedkoper uit dan bij de Dealer
 

Tees

Donateur
Ik zou een accu online bestellen (accudienst.nl is meestal een van de goedkoopste en gratis levering) en die er dan zelf inzetten. Dan langs je lokale garage om m een in te laten leren voor 2 tientjes en klaar. Of iemand hier lief aankijken of die dat voor je wil doen.
Overigens maakt dat BEM nummer helemaal niets uit, die zitten vaak niet eens op OEM accu's. Zolang je het nummer maar verandert in de ECU, dan weet die voldoende, namelijk dat er een nieuwe in zit.
 

PizzaPieter

Forumguru
Dealer gebeld.
€335 .
Nieuwe accu bij Winparts kost €110.

Iemand in buurt van Apeldoorn die me daarmee zou kunnen helpen?
Of een adres in Apeldoorn waar jullie goeie ervaringen mee hebben?
 

PizzaPieter

Forumguru
Accu Service Apeldoorn gebeld. Zit op zelfde industrie terrein als waar ik werk.

€125 Varta accu met juiste specs en €15 inbouw. Hij laat auto onder spanning staan, ofzoiets

Klinkt als een deal.
 

Kanerr

Forumguru
Ik had mijn accu voor de CC niet ingeleerd en dat zorgde ervoor dat hij overladen werd door de auto omdat de ecu dacht dat de accu al een stuk achteruit was gegaan. Dus ik zou zeker dat inleren laten doen!

Accu service apeldoorn klinkt goed, ben je voor 140 euro klaar ;)
En anders zoals @Tees aangaf online bestellen en door iemand in de buurt laten inleren. Meer moeite voor hetzelfde eigenlijk.
 

PizzaPieter

Forumguru
Kan iemand me uitleggen wat dat inleren doet, met name o.b.v. welke gegevens dat gebeurt?

Kan dat ook nog gechecked/gedaan worden als de accu al geplaatst is?
 
Door veroudering wijzigen de parameters van hoe de accu het best te laden door de tijd heen, de parameters van de auto veranderen mee, dus bij een nieuwe accu moet dit gereset worden zodat het laden weer uitgaat van een nieuwe accu zonder verlopen parameters. mede daarom heeft het onder spanning verwisselen geen enkele zin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat onder spanning verwisselen heeft wel enige zin om foutmeldingen van het spanningsloos te voorkomen. Maar al die fouten die ontstaan zijn over het algemeen zo weer weg (door resetten dan wel even rijden).

@ertromp je hebt gelijk, ik versimpelde de zaak wat. Maar vooral de capaciteit (Ah) is van belang en dat het nummer veranderd wordt. Wélk nummer je ervan maakt zal de BCM worst zijn :-)
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Accu is verwisseld. Onder spanning
Van 59Ah naar 60Ah, rest vd waardes zijn gelijk.

Opnieuw inlezen was volgens deze meneer niet nodig, omdat er BMS op zit, die zelf registreert dat er iets veranderd is. Battery Management System.

Ik geloof jullie net iets meer, maar heb geen last van storingen oid.

Zijn er forumleden in Apeldoorn die me kunnen helpen met het inlezen?
 
Bovenaan Onderaan