Scrollwieltje gebarsten

JPs_OC2

Forumguru
Er zat al een heel klein barstje in het scrollwieltje van de stuurwielbediening maar het functioneerde prima….tot een paar dagen geleden.
“Huh?” Raar gevoel onder de linkerduim en geen controle meer over het volume. “G.dv…(etc)”

20220714_114840_S.jpg

En nu? Gezocht op het forum, een tweetal Duitse en het Engelse Skoda forum maar een andere oplossing dan compleet vervangen niet zo gauw tegengekomen.
Compleet vervangen (= het geheel van beide bedieningen en de kabel ertussen) door een origineel Skoda onderdeel kost om en nabij de € 180,-.
Tikkie overdreven voor een onderdeeltje van € 0,10 a € 0,20 cent wat makkelijk te demonteren is.

1658240911753.png

Een gebruikte stuurwielbediening scoren en eventueel uit elkaar halen zou natuurlijk ook kunnen maar dat geeft geen garantie dat ie door de vorige gebruiker niet net zo “mishandeld” is als het huidige exemplaar en vroeger/later ook de geest geeft.

Verder op YouTube nog wel een paar knutselaars gevonden die de boel met superlijm te lijf gaan maar of dat nou afdoende is (?)
Het materiaal is al broos en kan me voorstellen dat het dan net zo snel weer op een andere plek breekt.

Verstopt in de hele redenering hierboven zit eigenlijk al de oplossing. Geen gedoe en zeker weten dat het prima werkt = vervangen door nieuw.

Maar voor het geval dat ik ondanks alle research toch wat over het hoofd heb gezien.
Iemand ooit losse onderdelen van de stuurwielbediening tegengekomen? Of wellicht een andere oplossing weet?
 

JeSko

Forumguru
Ik heb hetzelfde, gebruik het niet meer verander nu altijd het volume via de radio zelf, eerst breekt het af maar kan je het nog gebruiken zoals vanouds, daarna doet het enkele malen stroef, daarna gaat het echt helemaal kapot. Ook gezocht destijds en op Ali hebben ze deze, heeft overigens weinig tot niets met misbruik te maken, het is gewoon echt rommel wat ze gebruiken, geld ook voor de dikkere merken, allemaal cheap ass kermis plastic.

€ 52,85 52%OFF | Mqb Multi Functie Knoppen Stuurwiel Fit Voor Octavia 3 Fabia 3 Superb Yeti 5E0 919 719 Een 5E0919719A
 

JPs_OC2

Forumguru
gebruik het niet meer verander nu altijd het volume via de radio zelf
Zou natuurlijk kunnen maar is wat mij betreft geen optie. Het zit er op dus het moet gewoon werken ;) .
Het rare is verder dat bij beide lease O3's van m'n vrouw de stuurbediening bij bijna dagelijks intensief gebruik feilloos zijn blijven functioneren zonder te breken....

Anyhoe, ben het met je eens dat het materiaal nou niet echt van goede kwaliteit is. Dat kan beter maar zal wel weer snel te duur geweest zijn. Daarom ben ik ook een beetje huiverig voor een Ali exemplaar. Dat kan zomaar van nog goedkopere materialen gemaakt zijn en dan verslijten bewegende delen wellicht nog sneller? Kan me natuurlijk vergissen....:arghh:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Forumguru
Ali spul is per definitie niet duurzaam, alleen al vanwege de belachelijke hoeveelheid lucht die je verplaatst in de overdreven grote verpakking die wel ruimte eist in een container op een vrachtschip met veel uitstoot.

Sorry.
 

Tees

Donateur
Een vrachtschip is een van de meest duurzame methoden van transport (als je naar CO2 uitstoot kijkt tenminste). Probleem van Ali is dat t vrijwel allemaal per vliegtuig naar Europa komt...
 

PizzaPieter

Forumguru
Kan best relatief duurzaam zijn, maar een wieltje ter grootte van een eikeltje verpakken in enorm veel plastic, zoveel dat de verpakking 100-300x groter wordt dan het product zelf en dat verstuurd, per boot of vliegtuig, naar de andere kant van de wereld, is per definitie níét duurzaam in absolute zin.

Daarnaast is de indirecte en directe invloed van producten die gemaakt worden in verstuurd worden vanuit landen als China vaak enorm en 'zien' wij maar 10-20% van die invloed op mens en aarde.

En ik weet/besef dat het wieltje in mijn stuurwiel waarschijnlijk óók uit China komt. Hopelijk stukken efficiënter verpakt en geproduceerd door een 'soort van' door VAG 'gecontroleerde' fabrikant.

Genoeg drama voor vandaag.
 
Bovenaan Onderaan