Schuifmoeren/schuifbouten

JeSko

Forumguru
Dag mede forumleden,

Ik ben nog steeds op zoek naar een mooi setje wielen, maar in 5x114.3 is er weinig keuze spijtig genoeg, in 5x112 echter is de keuze reuze, ook tweedehands. Nu las ik op een forum dat je een 5x112 velg passend kan maken op een 5x114.3 naaf, met behulp van schuifmoeren/bouten, in mijn geval dus schuifmoeren. Deze hebben een losse kegelvormige ring waardoor je de speling van 5x112-5x114.3 kan opvangen, heeft iemand hier ervaring mee? Volgens forums en websites is dit perfect veilig, maar wou de vraag hier toch uitzetten, wat denken jullie en zijn er mensen met ervaring met zulke moeren/bouten?

Grts Jefrey

 

ertromp

Forumguru
Persoonlijk zou ik niet voorstander zijn van die ringen (conische gedeelte) welke kunnen verschuiven rond de bout / moer.
Ten eerste komt het draad van de bouten of van de draadeinden nergens tegen de wand van de gaten in de velg dus wordt het draad niet beschadigd en ten tweede wat wordt het aanhaal koppel van dergelijke bouten/moeren? Je zou verwachten dat het ergens gaat "wringen" dat verschil in steekmaat
 

JeSko

Forumguru
Ja ik vond het ook gek @ertromp , maar bv H&R heeft ze en zijn TÜV goedgekeurd... Zou dan toch oké moeten zijn.. maar de gedachte is gek ja dat het centrisch los zit, eens aangedraaid is dat weg maar dan zitten de moeren toch ietwat "schuin", ookal is die waarde miniem.
 

ertromp

Forumguru
Dat is een interessant gegeven dat ze TUV goedgekeurd zijn. Dan zou ik zeker vertrouwen op een degelijke montage van die ringen. Juist door die excentriciteit gaat je bout niet scheef en zitten de moeren niet "schuin". Heb je een link naar die H&R excentrische bouten/moeren?
 

JeSko

Forumguru
@ertromp

Ben aan het zoeken geslagen maar vind ze niet, op het Lexus-Forum spraken ze erover, daar hadden enkele leden zo'n H&R schuifmoeren, met TUV.
 

hemi24

Forumguru
Is dit niet mede afhankelijk of voor de wagen de centrering plaatsvind d.m.v. de naaf, of de moeren/ bouten..?
 

EdK

Forumguru
Zou er geen onder me wagen willen gebruiken !
Als het nu een passchijf zou wezen dan zou ik er me er nog wel aan durven wagen.
Maar buiten dat, komt dit wel door die fijne keuringen in België ???
Wel of geen TUV gekeurd ? TUV is voor Duitsland en hoeft niet voor België of NL goedgekeurd te zijn dan hoor.....
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Keuring in België houd ik geen rekening mee, daarvoor moet ik zowiezo al vele dingen ombouwen, hoort erbij.
 

ertromp

Forumguru
Centrering op de wielbouten lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dat gebeurt middels de naaf.
TUV zou voor mij voldoende zijn maar laat je niet leiden door uitspraken op een forum dat er TUV op zou zitten maar informeer bij H&R zelf.
En een passchijf (centerring of spacer) moet ook afgestemd zijn op diameter naaf en binnenkant velg de diameter van het pasvlak. Daar kun je ook niet zomaar iets tussen drukken en is ook TUV keur voor mij persoonlijk een vereiste.
Zie hieronder bijvoorbeeld een spacer die ik gebruik bij de originele velgen van mijn Sejat.
Met duitse KBA keur
8e2ac01506eb3120caebaa41e2b02ef3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Hetgeen wat het wiel op zijn plek houdt, is de wrijving tussen wiel en naaf.. wat bepaald wordt door de kracht waarmee het wiel tegen de naaf wordt getrokken. De wielbouten worden alleen op trek belast.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het conische gedeelte van een schuifmoer niet mooi vanuit het midden wordt aangetrokken. Op de ene kant komt er meer kracht dan op de tegenoverliggende kant. Als dit conische gedeelte hierdoor schreef wordt gedrukt bij het aandraaien, wordt ook de schroefdraad ongelijkmatig belast en is hij minder sterk. In welke mate dit gebeurt, geen idee.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Misschien voor landbouwvelgen waar op de site van Heuver naar verwezen wordt maar kom maar eens in de automotive met een voorbeeld. Ik weet ze zo niet. Dat zij toch echt naaf gecentreerde systemen
 

hemi24

Forumguru
Gaat dat veel toevoegen aan de vraag van @JeSko ?

Uiteindelijk vraag gaat zijn of de gaten in een velg met steekcirkel 112 groot genoeg zijn voor de draadeinden van de naaf met steekcirkel 114,3…
 

JPs_OC2

Donateur
maar bv H&R heeft ze en zijn TÜV goedgekeurd

H&R heeft geen schuifmoeren en -bouten in hun assortiment. Ze hebben naast de standaard wielmoeren en -bouten wel versies waarvan het conische deel kan draaien. Deze worden gebruikt voor bevestigingen met hogere draaimomenten.
Maar dat zijn dus geen moeren of bouten die millimeterverschillen in steek kunnen overbruggen.

Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat een gerenommeerde fabrikant als H&R ooit een dergelijke "oplossing" in het assortiment heeft gehad. Maar goed, ik kan me vergissen.....:arghh:

Schuifmoeren en -bouten werden in het verleden in Duitsland wel sporadisch door de Tüv toegestaan maar dat is inmiddels zeker niet meer het geval.
Je kunt ze nog wel kopen maar officieel mag je ze dus niet gebruiken (in Duitsland dan).
 

ertromp

Forumguru
Gaat dat veel toevoegen aan de vraag van @JeSko ?

Uiteindelijk vraag gaat zijn of de gaten in een velg met steekcirkel 112 groot genoeg zijn voor de draadeinden van de naaf met steekcirkel 114,3…
Niet maar je begint er zelf over......

En voor@JeSko geen TUV of KBA zou de NoGo zijn voor mij
 

JeSko

Forumguru
Ja voor mij ook hoor @ertromp , spacers vertrouw ik omdat de goede merken spacers gekeurd zijn, dit moet dan ook wel diezelfde veiligheid kunnen garanderen, mijn vrouw en kinderen zitten in die auto dus.... zal het maar laten varen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan