Schudden van auto stationair

hemi24

Forumguru
Kamiq zal geen natte koppeling hebben, dus dat gaat het niet beïnvloeden; synchromesh werkt op wrijving, dus alleen daarom zou ik een olietoevoeging ten strengste afraden, al helemaal in het geval van een gerobotiseerde bak of een bak met dubbele koppeling.

Maar als je graag wilt experimenteren, ga vooral je gang; ik ben benieuwd!

Tees

Donateur
Ik heb dat spul even opgezocht...en ik ben toch wat sceptisch. Daarna even verder gezocht, en het lijkt erop dat het zink dialkyldithiofosfaat. Dat is een bekend middel dat zich hecht aan metaal en daarbij de wrijving omlaag brengt. Nadeel ervan is dat moderne katalysatoren en DPFs er niet zo van houden, dus als er per ongeluk wat olie verbrandt, is t daar niet ideaal voor.
En het schijnt in veel lagere hoeveelheden al in motorolie te zitten. Dus ook daarbij kan je je afvragen of het dan nut heeft om er veel meer van bij te gooien.

Ik denk dat t bij zoiets is dat je erin gelooft of niet. Er zullen weinig betrouwbare onderzoeken zijn die echt het verschil (in positieve of negatieve zin) kunnen aantonen.

gehaktbal

Forumguru
Voor de volledigheid van het topic omtrent het trillen, of het normaal is of niet: Er zijn vanuit de fabriek onderdelen toegevoegd om het trillen verder te beperken. Denk dan aan een voertuig-specifiek gebalanceerd vliegwiel en een trillingsdemper op de krukas.

Ik weet niet wat de mate is van het voorkomen van trillingen, maar ik zou me kunnen voorstellen dat als bijvoorbeeld een keer de koppeling is vervangen inclusief aftermarket vliegwiel, dat je auto dan ook weer meer zou kunnen gaan trillen.

1757407376934.png
1757407392896.png

Bovenaan Onderaan