Schudden van auto stationair

Max-

Lid
Aangezien ik nog een soort van garantie heb toch even vragen hier. Ik ben benieuwd hoe bij andere de Kamiq stationair loopt? Ik vind dat de motor wel erg veel wiebelt en dat voel je in de auto ook heel goed. Ja ik weet het het is een 3 cil dus lekkere onbalans maar zo erg had ik het met mijn vorige auto niet eens.

Hier een filmpje van wat ik bedoel.


Is dit bij andere ook zo?
 

hemi24

Forumguru
Al opgevallen dat je bezoek hebt gehad van ongedierte? Zou me niet verbazen dat de onrustInge loop daarmee samenhangt.
 

Max-

Lid
E10 meestal en soms in Duitsland E5 dat lijkt niet echt verschil te maken, bougies weet ik niet maar voor ik hem kocht had die pas onderhoud gehad.
 

Max-

Lid
Tja, dat kunnen we niet achterhalen.. De auto wilt binnen 2 maanden / 6000km toch nieuwe olie (weet iemand of dit trouwens ook klopt? als je hem reset bij hoeveel KM wilt die dan weer nieuwe?) ik wil namelijk op tijd bij deze motor de olie verversen.

Als het zover is kan ik ook wel meteen nieuwe bougies erin draaien. Maar ik wilde eigenlijk weten of het normaal is hoe de motor loopt? Gezien jouw opmerkingen @hemi24 is dit dus niet het geval?
 

Max-

Lid
Al opgevallen dat je bezoek hebt gehad van ongedierte? Zou me niet verbazen dat de onrustInge loop daarmee samenhangt.

En toch blijft die het iedere avond proberen, maar die beesten hebben we hier echt nodig!!
 

Bijlagen

  • vlcsnap-2025-05-16-02h30m35s285.jpg
    vlcsnap-2025-05-16-02h30m35s285.jpg
    595,6 KB · Weergaven: 32

hemi24

Forumguru
De 1.0 TSI in mijn Scala trilt bij stationair draaien ook wel iets, maar schudden doet ‘ie niet.
Wellicht is een motorsteun niet helemaal fris bij jouw wagen?

V.w.b. het verversen van de motorolie: als jouw auto net als die van mij op longlife interval staat, geldt 30.000 km of 2 jaar (afhankelijk van welke het eerste verstreken is).
 

Max-

Lid
Zal de garage/verkoper binnenkort eens bellen wat zij hiervan vinden. Op youtube vind ik video's met hetzelfde maar dan word er gezegd is normaal door 3 cilinders. Maar een collega heeft een Seat Arona met dezelfde motor en volgens mij trilt die ook niet zo erg.

Ik meen dat het alleen is als de motor warm is en lage toeren heeft.
 
Max,

Herkenbaar, had dit ook bij mijn Kamiq met DSG (zie onderwerp "motorsteun rechts vervangen").
Na het vervangen van de rechtermotorsteun en het vervangen van de versnellingsbak steun (dog bone) nagenoeg geen trillingen meer, niet in de auto waarneembaar.
Ik denk dat het ruwe herstarten van het start stop systeem bijdraagt aan snelle veroudering van het rubber in de steunen.
In ieder geval succes met fout zoeken.
 

hemi24

Forumguru
Dus het kunnen de motorsteunen zijn, maar aangezien het onderhoud ook schimmig is, kan het ook zoiets zijn als de bougies… :arghh:
 
  • Leuk
Waarderingen: Max-

Max-

Lid
Heb net nog de slangen goed bekeken maar zie nergens lekkage dus dat zal het wel niet zijn. Motorsteun tja zie ik ook niks raars aan wel die bruine verkleuring. Maar geen scheuren ofzo. Het lijkt erop dat de bobines volgens mij vrij makkelijk eruit kunnen zonder eerst dingen hoeven weg te halen. Dus ik kan wel alvast nieuwe bougies bestellen en deze zelf vervangen...
 
Max,

De km stand bij vervangen was een 140 k, nu staat de teller op 148K.
ik had hetzelfde dat bij warme motor de trillingen meer aanwezig waren.
Verklaring hiervoor is dat de eigenschappen van rubber veranderen bij temperatuurverschillen.
Veel schommelende temperatuurwisselingen zullen bijdragen tot snelle veroudering.
Weet niet of jij korte ritten rijdt en of je een DSG hebt met start stop.
Bij mij zou de (abrupte) start stop een oorzaak kunnen zijn voor de defecte versnellingsbaksteun.
Ook een zeer sportief rijgedrag kan hier aan bij dragen.
Een simpele manier om de versnellingsbaksteun te controleren is de auto in de versnelling of P te zetten. Motorkap open en dan de auto naar voren en achteren bewegen. Zie je de motor kantelen, iets mag, weet je dat de steun aan vervanging toe is.

Succes
 
Ik vind jouw Kamiq nog vrij 'gezond' klinken. De mijne ben ik niet zo zeker van...
Het gaat om een Scala, maar het is eigenlijk dezelfde motor. Ik vind dat de mijne sinds kort enorm 'ratelt'.
Op het dashboard is het stationair toerental stabiel en merk zelf geen vermogensverlies op.
Enig idee? Het blok heeft een kleine 90K km gelopen.
 
Bovenaan Onderaan