Schrale brandstof

Schralere diesel....

  • ik heb er ook van gelezen

    Stemmen: 0 0,0%
  • ik meng al olie bij

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    6

MacManiac78

Forumguru
Ik heb onlangs gehoord dat de (moderne) brandstoffen van tegenwoordig met bio-brandstof gemengd worden. Hierdoor zou de brandstof schraler zijn geworden. Na ik hier eens voor ben gaan zitten heb ik vele websites en fora doorgelezen waar geadviseerd wordt je diesel voorafgaand aan het tanken eerst een slokje vol synthetische olie te geven.
 

Cordoba

Forumguru
Ben van benzine heb ik het al vaker gelezen, van diesel nog niet, maar er zal beslist enig verschil zijn tussen bio-diesel en gewone diesel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zolang de biodiesel nog voor een vrij aanzienlijk gedeelt!e uitgebruikt frituurvet wordt gemaakt, zal het vermoedelijk wel meevallen met dat schrale...
 

Joske

Forumguru
biodiesel heeft, voor zover ik gelezen heb toch, alleszins een lagere energetische waarde dan "gewone" diesel. Op dit moment wordt er bij gewone diesel 4% bijgemengd (wettelijke norm).
 

CDK

Forumguru
Dat was ook mijn gedacht @Canon-Eye, als die oliestokers voorbij komen sukkelen dan ruikt het inderdaad naar een slechte frituur :deuk:
 

MacManiac78

Forumguru
Bio-diesel wordt voornamelijk van koolzaadolie gemaakt. Het re-cyclen van plaataardige en dierlijke vetten wordt gestimuleerd, omdat koolzaadolie op de landbouwgrond drukt. Maar dat omslagpunt is nog niet bereikt.
 

Joske

Forumguru
de zogenaamde tweede generatie biodiesel (recycling van gebruikte vetten) ook wel genaamd.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij heeft biodiesel (hetzij Puur Plantaardige Olie(PPO) of FAME (Fatty Acid Methyl Ester)) juist een betere smerende werking dan reguliere diesel.
Bij mijn weten geeft VAG haar diesels nog altijd niet vrij voor gebruik met volledige Biodiesel.

Wanneer je reguliere diesel tankt rijd je al op mengsel van 95% diesel met 5% biodiesel. Dit is vastgelegd in de Europese norm EN590 (normering van diesel voor personenauto's en transportsector).

Vooral de premium diesel bevat nog minder zwavel dan de reguliere diesel, dit terwijl zwavel juist een smerende werking heeft...
 
Laatst bewerkt:

louike

Actief lid
Hoewel biodiesel minder energiedicht is dan gewone diesel (9% minder), heeft biodiesel intrinsiek zeer veelbelovende smeereigenschappen, omdat het gemaakt wordt (in Europa) door een transesterificatie van raapzaadolie met methanol (dacht dat in de US ook sojaolie en ethanol gebruikt wordt).

De glycerol die ontstaat tijdens de verestering wordt weggezuiverd en de overgebleven methylesters van de raapzaadvetzuren blijven over - dit is de biodiesel. Dit zorgt voor een zeer schone en goed smerende brandstof, temeer omdat er ook nauwelijks zwavelhoudende en andere anorganische componenten inzitten (komen om te beginnen in de raapolie al niet voor).

@hemi24: Ik heb er trouwens nog nooit van gehoord dat zwavel smerende eigenschappen heeft. Ik dacht altijd dat zwavelhoudende koolwaterstoffen juist corrosie verhogend zijn in een brandstof, zijn omdat er tijdens de veroudering van de diesel (en in aanwezigheid van water) kleine hoeveelheden zwavelzuur vrijkomen, die uiterst corrosief zijn. Heb ik dit mis?

Op dit moment wordt bij mijn weten al 5.75% van deze biodiesel (B100, of FAME engels acroniem voor vetzuurmethylester) in de diesel aan de pomp bijgemengd. Het probleem zit hem dacht ik niet zozeer in de smeereigenschappen van de biodiesel (die zijn erg goed), maar in de stabiliteit van de biodiesel. De methoxyesters van de raapvetzuren zijn niet helemaal stabiel, en deze kunnen over tijd hydrolyseren waarbij methanol en vrije vetzuren gevormd worden. De lage pH in combinatie met de methanol is corrosief en kan zorgen voor versnelde veroudering van afdichtingen en dergelijke, maar zou in beginsel op langere termijn ook versnelde slijtage of zelfs schade kunnen veroorzaken aan de hoge druk (piezo) injectoren, en dat is een duur grapje.

Autofabrikanten hebben over het algemeen hun motoren niet gecertificeerd voor 100% biodiesel.
 

louike

Actief lid
Op internet lees ik inderdaad op verschillende pagina's dat zwavel een smerende eigenschap heeft in diesel.

Dit is volledig tegen mijn intuïtie in, dus ben ik hier meer over gaan lezen.
Nu ik wat meer gelezen heb, vraag ik me af of dit wel helemaal klopt...
Kan het zijn dat er bedoelt wordt dat de zwavelhoudende diesel " van vroeger" beter smeert dan de "ultra-low zwavel premium diesel" van vandaag de dag? Dat is namelijk niet perse hetzelfde als zeggen "zwavel heeft een smerende eigenschap" ....

Ik lees bijvoorbeeld: (http://starbrite.nl/zwavelarme_diesel.php):
Veel watersporters beklagen zich over zwavelarme diesel, menen dat deze te schraal is en zijn bang voor mogelijke motorproblemen. Zwavel in diesel heeft echter alleen maar nadelen: het is een schadelijk element dat zwavelzuur vormt en motoronderdelen kan beschadigen, motorolie kan doen verzuren en zure regen veroorzaakt. Bovendien is zwavel géén smeermiddel.
In diesel zorgen juist aromatische koolwaterstoffen voor smering. Tijdens het ontzwavelen in de raffinaderij worden echter ook deze koolwaterstoffen verwijderd. Ter compensatie voegen de raffinaderijen zelf opnieuw smeermiddelen toe. Toch vinden veel watersporters dat er te weinig smeermiddelen worden toegevoegd en de diesel te schraal is
 
Laatst bewerkt:

Spoetnik

Forumguru
Bijmenging van biodiesel geeft geen slechtere smering. Probleem is dat de hoeveelheid bijgemengde biodiesel niet constant is. Gemiddeld moeten de maatschappijen aan die 5,5 % bijmenging komen. De oliemaatschappij kiest echter zelf de hoeveelheid bijmenging uit. Dat is afhankelijk van de prijs op de markt van het bio component. Is de prijs laag, mengen ze veel bij en als de prijs hoog is mengen ze weinig bij. Maximaal toegestaan is 7% bijmenging. Van personenwagens weet ik het niet maar van bepaalde vrachtwagens was bekend dat die nog wel eens problemen hadden als dat percentage boven de 6 % komt (Scania en MAN). Ander nadeel van biodiesel bijmenging is dat diesel gevoeliger wordt voor bacteriegroei in de tank.
 
Bovenaan Onderaan